Al sinds de eerste generatie uit 1994 is de A8 Audi’s vlaggenschip. Veel nieuwe technologieën van het merk debuteren in de A8. Zo kan het huidige model zelfstandig filerijden. Ook opvallend: bij een naderende aanrijding aan de zijkant tilt de auto zichzelf aan de betreffende zijde een stukje op, zodat de impact beter over de carrosserie verdeeld kan worden. Lees verder
- Klantbeoordeling 8,2
- Altijd BOVAG Garantie
- 10.500 aangesloten BOVAG garages
- Heldere All-in prijzen
Al sinds de eerste generatie uit 1994 is de A8 Audi’s vlaggenschip. Veel nieuwe technologieën van het merk debuteren in de A8. Zo kan het huidige model zelfstandig filerijden. Ook opvallend: bij een naderende aanrijding aan de zijkant tilt de auto zichzelf aan de betreffende zijde een stukje op, zodat de impact beter over de carrosserie verdeeld kan worden.
Aandrijflijnen
Ondanks alle nieuwe technologie blijft er ook nog een en ander hetzelfde. Zo wordt de huidige A8 net als zijn voorganger alleen geleverd met vierwielaandrijving en een achttrapsautomaat. Het motorenaanbod loopt van een 3.0-liter V6 tot en met de W12 die ook is te vinden in de Bentley Bentayga. Wel is bij die laatste het vermogen voor de A8 teruggeschroefd tot ‘slechts’ 577 pk. Bij de facelift in 2022 kwam de V12 te vervallen en werd het motorenaanbod aan de onderkant aangevuld door een plug-in hybride met V6.
Andere typeaanduiding
Samen met de nieuwe A8 introduceerde Audi ook een nieuwe manier van typeaanduiding. De A- en Q-aanduidingen voor de modellen blijven natuurlijk behouden, net als de naam van de S- en RS-uitvoeringen. De motoren worden voortaan echter anders aangeduid, namelijk per vermogensklasse. Zo heet de instapmotor van de A8 niet meer 3.0 TFSI, maar 50 TFSI.
Technisch
Motortype | benzine, V6 |
Cilinderinhoud | 2.995 cm³ |
Max. vermogen | 250 kW (340 pk) |
Bij | 5.000 tpm |
Max. koppel | 500 Nm |
Bij | 1.370 tpm |
Aandrijving | 4WD |
Remmen v/a | gev. schijven |
Draaicirkel | 12,5 m |
Vermogensrange | 250 tot 420 kW |
Algemeen
Transmissie | 8AT |
Carrosserietype | 4-drs. sedan |
Euro NCAP | niet getest |
Marktintroductie | juli 2017 |
Laatste facelift | n.v.t. |
Niet meer leverbaar | sinds juli 2020 |
Garantie | 4 jaar |
Vanafprijs | € 120.810 |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 235/55 R18 |
L x B x H | 5.172 x 1.945 x 1.473 mm |
Wielbasis | 2.998 mm |
Massa leeg | 1.905 kg |
Max. aanh. gew. | 2.300 kg |
Inh. bag. ruimte. | 505 l |
Tankinhoud | 72 l |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 8,0 l/100km |
CO₂-emissie | 183 g/km |
Energielabel | D |
Prestaties
Acc. 0-100 km/u | 5,6 s |
Topsnelheid | 250 km/u |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
KG Mobility
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng