De nieuwe BMW X5: alle details
Vierde generatie BMW X5 komt in november op de markt
BMW presenteert de volledig nieuwe BMW X5. Na 2,2 miljoen verkochte exemplaren sinds de lancering van de eerste BMW X5 in 1999, is het nu tijd voor de vierde generatie. Het model komt in november op de markt.
BMW X5
Door de komst van de BMW X2 in het SUV-aanbod van BMW, schuift de rest weer een stukje op. De nieuwe BMW X3 werd iets groter en dat geldt nu ook voor de nieuwe BMW X5. Het model groeide in alle richtingen en is nu vijf meter lang, twee meter breed en 1,75 meter hoog. De wielbasis is bijna drie meter lang. Een flinke joekel dus, die nieuwe X5.
Het zal je dan ook niet verbazen dat je in de BMW X5 zeeën ruimte tot je beschikking hebt, zowel voor- als achterin. En met een bagageruimte van 645 liter kan al het speelgoed van de kinderen mee op vakantie.
LEES OOK: Eerste details nieuwe BMW M850i Coupé vrijgegeven
BMW X5 Interieur
De nieuwe X5 wordt standaard geleverd met lederen bekleding en is de eerste BMW met een volledig digitaal instrumentenpaneel met 12,3-inch beeldscherm. De head-up display heeft een groter scherm en projecteert nog meer informatie in het gezichtsveld van de bestuurder. De vele voorzieningen aan boord zijn te bedienen via de touchscreen, de nieuwe iDrive Controller op de middenconsole, via stembediening en zelfs handgebaren.
Interessante opties voor het interieur zijn comfortstoelen met massage- en ventilatiefunctie, verwarmbare armsteunen, bekerhouders met koel-/warmhoudfunctie, Ambient Air pakket voor prettige geur in het interieur, Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System en een entertainmentsysteem voor passagiers achterin met twee 10,2-inch touchscreens. Tevens is de BMW X5 optioneel leverbaar als zevenzitter met een derde zitrij.
Technologie
Het vlaggenschip in de SUV-reeks zit boordevol intelligente hulpsystemen. Enkele voorbeelden zijn ‘Emergency Stop Assistant’ dat de auto automatisch afremt en naar de kant van de weg stuurt indien noodzakelijk, ‘Parking Assistant’ voor autonoom inparkeren en ‘Driving Assistant Professional’ met Active Cruise Control, Stop & Go functie en Steering & Lane Control Assistant voor autonoom filerijden.
Ook BMW Laserlight met Adaptive LED Headlights is leverbaar. Daarbij heeft de lichtsignatuur overigens een opvallend design, met een lichtbundel met blauwe details in herkenbare X-vorm.
Rijdynamiek
Een van de belangrijkste kenmerken van de BMW X5 is het rijgedrag. De X5 was ooit de eerste SUV waarbij rijdynamiek voorrang kreeg boven terreinkwaliteiten, waarmee het model uitgroeide tot de bestverkochte premium-SUV ter wereld.
BMW heeft dus een reputatie hoog te houden en voorziet de nieuwe X5 van elektronisch instelbare dempers, sperdifferentieel achter, Integral Active Steering, Adaptive M Suspension Professional met actieve rolstabilisatie. Het weggedrag wordt ook bepaald door de xDrive-vierwielaandrijving die de meeste aandrijfkrachten naar de achterwielen stuurt.
Toch kun je – voor het eerst op een BMW – kiezen voor een speciaal ‘Off-Road pakket’. Dan krijg je luchtvering op beide assen met hoogteverstelling tot 80 mm, beschermingspanelen onder de vóór- en achterzijde en speciale instellingen voor rijden in zand, over rotsige ondergrond, gravel en sneeuw.
LEES OOK: Auto’s van Toen: BMW M1
Motoren BMW X5
De BMW X5 wordt in eerste instantie leverbaar met keuze uit drie motoren. De xDrive40i is voorlopig de enige benzineversie en heeft een 340 pk/450 Nm sterke zescilinder. De zescilinder dieselmotoren in de BMW X5 xDrive30d en M50d zijn goed voor respectievelijk 265 pk/620 Nm en 400 pk/760 Nm.
Alle motoren zijn voorzien van de modernste uitlaatgasbehandelingstechnologie inclusief een benzinepartikelfilter of SCR-katalysator en voldoen aan de laatste, striktste emissienorm EU6d-TEMP. De 8-traps Steptronic automaat is in alle modellen standaard. De BMW X5 xDrive50i met V8-benzinemotor komt niet naar Europa.
De nieuwe BMW X5 wordt geproduceerd in Amerika (Spartanburg) en komt in november op de markt.