Autotest – Skoda Octavia Combi
De Nokia 3310 onder de auto's
De Skoda Octavia Combi bewijst eens te meer dat de Tsjechen praktisch met een hoofdletter schrijven. De stationvariant van de Octavia is zeker niet hip of flitsend, maar hij kan en doet alles wat je van een auto mag verwachten. Niets meer, niets minder. De Skoda Octavia Combi is de Nokia 3310 onder de auto’s.
De Nokia 3310 stond bekend om z’n degelijkheid; hij was betaalbaar, niet kapot te krijgen en deed precies wat-ie moest doen, namelijk bellen en sms’en. En ok, je kon er ook op snaken. De vergelijking met de Skoda Octavia Combi gaat op voor precies diezelfde riedel: betaalbaar, niet kapot te krijgen en doet precies wat-ie moet doen. En met een beetje fantasie kun je de innovatieve veiligheidssystemen (SOS-knop, adaptive cruise control, parkeerassistent, etc) en gadgets (gekoeld dashboardkastje, draadloos telefoon opladen, etc) vergelijken met snake; dat beetje extra dus.
Geen grove aanpassingen
De 2017-versie van de Skoda Octavia Combi is een zogenoemde ‘facelift’ van het model dat in 2013 de markt op kwam. Heel grof zijn de aanpassingen overigens niet; het front is wat opgefrist en kop- en achterlampen zijn opnieuw vormgegeven. De grootste noviteiten zitten onderhuids, met toegevoegde veiligheidssystemen en een verregaande integratie met je smartphone via de Skoda Connect App. Het van Volkswagen geleende infotainmentsysteem heeft zich natuurlijk al bewezen en werkt feilloos.
Skoda Octavia Combi 1.0 TSI Greentech
We reden de Skoda Octavia Combi 1.0 TSI Greentech met 85 kW (115 pk) en 7-trapsautomaat. Een flink uitgeruste uitvoering die inclusief alle opties uitkomt op 30.080 euro. De vanafprijs van de Octavia Combi ligt echter een stuk lager: 23.690 euro. En ook dan heb je een goede auto met heel veel ruimte (1.740 liter met ingeklapte achterbank), een prima motor (met handgeschakelde zesbak), maar zonder de extra toeters (oh ja, dat wel) en bellen.
Rijden met de Skoda Octavia Combi
Op het rijden met de Skoda Octavia Combi kun je heel fijn aanmerken. Hoewel, het start-stopsysteem bij de 7-trapsautomaat reageert simpelweg niet kwiek genoeg – naar onze zin. Maar gelukkig is dat probleem snel verholpen; met één druk op de knop is het systeem uitgeschakeld. Nadeel is dat je dat wel elke rit opnieuw moet doen. Verder is de wegligging van de Skoda Octavia Combi beter dan ooit, vooral omdat de achterwielen een paar centimeter verder uit elkaar geplaatst zijn. Het verbruik is met 1 op 13,8 op kortere afstanden netjes – op lange afstanden zal dat ongetwijfeld nog beter zijn.
Het verdict: in al zijn (rij)comfort is de Skoda Octavia Combi een meer dan prima auto voor de zakelijk rijder (want goedkoop voor wat je krijgt) die net wat meer ruimte wenst.
Pluspunten Skoda Octavia Combi
+ Prijs / kwaliteit
+ Ruimte
+ Zakelijk zeer interessant
Minpunten Skoda Octavia Combi
– Niet spannend
– Start-stop systeem bij 7-trapsautomaat