Autotest – Porsche Panamera GTS Sport Turismo (2019)
The Green Hornet
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Op je beeldscherm kijk je naar The Green Hornet, met de kracht van Popeye, de wendbaarheid van Speedy Gonzales en de snelheid van Road Runner. Dit is de Porsche Panamera GTS Sport Turismo.
Rijden maar!
Instappen en wegwezen, als we de sleutel in handen krijgen. We willen rijden. Proeven van de GTS-formule. Maar wat is die GTS-formule eigenlijk? Feitelijk zijn het extra sportieve modellen in de Panamera-reeks. Het gamma van de Panamera is als volgt opgebouwd. De Panamera en Panamera 4 (vierwielaandrijving) hebben 3,0-liter zescilinder met 330 pk, daarna krijg je de Panamera 4S, voorzien van een 2,9-liter zespitter met 440 pk.
“Instappen en wegwezen.”
Plug-ins en Turbo’s
Dan heb je nog diverse plug-in hybrides: de Panamera 4 E-Hybrid met 462 pk en de Panamera Turbo S E-Hybrid als absolute topmodel met 680 pk. Net daaronder valt nog de Panamera Turbo met 550 pk. De GTS-uitmonstering heeft dezelfde V8-motor als de Turbo, maar dan met aanzienlijk minder vermogen. Nou ja, echt behelpen is het niet hoor.
Prestaties GTS
De 4,0-liter V8 met 460 pk (338 kW) en een maximumkoppel van 620 Nm is een beresterke krachtbron en zorgt dankzij een achttraps PDK-automaat met dubbele koppeling en vierwielaandrijving voor een 0-100-tijd van slechts 4,1 seconden. De topsnelheid van de Panamera GTS Sport Turismo bedraagt 289 km/u. De normale Panamera GTS is 3 km/u sneller.
“Een fantastische geluidsinstallatie, die 4,0-liter biturbo V8-motor.”
AutoRAI TV: Porsche Panamera GTS Sport Turismo (2019)
Fantastische geluidsinstallatie
Porsche installeert in deze Panamera GTS Sport Turismo een fantastische geluidsinstallatie. De 4,0-liter biturbo V8-motor – want daar doelen we op – heeft een lekker ruige roffel met een donkerbruin randje. Indien gewenst is de achtpitter heerlijk stil, maar in de Sport of Sport+-stand laat de V8 nadrukkelijk merken over een gouden strot te beschikken. Heerlijk. En verslavend.
Brandstofverbruik
Het brandstofverbruik is natuurlijk niet relevant bij een auto in deze prijsklasse. Maar toch, het is wel leuk om te weten wat ongeveer haalbaar is. Met veel moeite kregen we het gemiddelde brandstofverbruik op ongeveer 1 op 10 tot 1 op 11. Best netjes, maar wie regelmatig het gas stevig intrapt, zal niet verder komen dan 1 op 5 tot 1 op 7.
“Wie regelmatig het gas stevig intrapt, zal niet verder komen dan 1 op 5 tot 1 op 7.”
Ingewikkeld
We stipten het al even aan: de prijs. Hoe duur is zo’n Panamera GTS Sport Turismo dan? Laten we vooropstellen dat de GTS-uitmonstering het best lastig krijgt in Nederland. De vanafprijs van de Panamera GTS schurkt namelijk dicht tegen die van de 90 pk sterkere Panamera Turbo aan. De Panamera GTS is er vanaf 188.700 euro. Voor de Sport Turismo vraagt Porsche 194.600 euro . De Panamera Turbo – met 550 pk sterke krachtbron – kost 209.500 euro (214.500 euro Sport Turismo). Dat scheelt ongeveer twintig mille. In dit segment wisselgeld. Of een bedrag dat je normaliter aan wat opties uitgeeft.
Mamba Green
Opties heeft deze in Mamba Green gespoten Panamera GTS Sport Turismo genoeg. Met een prijskaartje van 242.062 euro is er sprake van dik 47.000 euro aan opties. De auto is dan wel afgeladen met heel veel lekkers. Maar laten we eerst kijken naar de standaarduitrusting. Standaard heeft elke Panamera GTS Sport turismo in ieder geval een sportuitlaatsysteem met sporteindpijpen in zwart, een Sport Chrono Pakket, adaptieve luchtvering, 20-inch wielen in zijdeglans zwart, een SportDesign pakket, adaptieve sportstoelen, Porsche Communication Management (PCM) en Connect Plus.
“De vanafprijs van de Panamera GTS schurkt dicht tegen die van de Panamera Turbo aan.”
Aanrader: koolstofkeramische remschijven
Dan de opties. Op dit exemplaar zitten de nodige extra’s, zoals LED-matrix koplampen, een panoramadak, 21-inch lichtmetaal, een Head-Up Display, sfeerverlichting, interieurpakket carbon, lederen bekleding met mambagroen stiksel, een BOSE Surround Sound System en nog veel meer. Tel alles bij elkaar op en je komt al snel op een bedrag van meer dan 40.000 euro. Niet te vergeten is het systeem PCCB, een afkorting voor Porsche Ceramic Composite Brake. Deze koolstofkeramische remschijven – te herkennen aan de gele remklauwen – hebben indrukwekkende stopkracht.
“Op dit exemplaar zit voor meer dan 47.000 euro aan extra’s.”
Lichtvoetig karakter
Binnen no time, wordt de 5.053 mm lange, 1.937 mm brede en 1.422 mm hoge Panamera GTS Sport Turismo afgeremd. Je merkt nauwelijks dat je met 2.025 kilogram (onbeladen) op pad bent. Het is sowieso knap dat Porsche de GTS een lichtvoetig karakter weet te geven. Het stuurgevoel is goed, de wegligging is fenomenaal en dankzij een laag zwaartepunt kun je ongelofelijk hard de hoek om. Sportief is de GTS dus absoluut.
“Het is knap dat Porsche de GTS een lichtvoetig karakter weet te geven.”
Ook gewoon praktisch
Toch is de Panamera GTS Sport Turismo ook gewoon een praktische auto. Noem het maar een familieauto, want de bagageruimte is met 520 liter lekker ruim en met neergeklapte achterstoelen ontstaat er zelfs 1.390 liter aan bagageruimte. Achterin zitten is geen probleem. Je hebt lekker veel been- en hoofdruimte. Bovendien is zitten in de GTS een feest, want het meubilair biedt ondersteuning aan het hele lichaam. Je rug wordt er blij van. En als het tempo in bochten omhoog gaat, dan houden de stevige wangen het bovenlichaam keurig in de houdgreep.
“De Porsche Panamera GTS Sport Turismo is ook gewoon een praktische auto.”
Superscherpe navigatiekaarten
Het infotainmentsysteem van de Panamera behoort tot de top in autoland. Het systeem blinkt uit dankzij een duidelijke indeling van menu’s, superscherpe navigatiekaarten van Google Maps – zouden meer merken moeten doen – en eenvoudig te wijzigen instellingen. Adaptieve cruise control hoort in een auto als de Porsche GTS Sport Turismo niet thuis. Het werkt bovendien nog niet verfijnd genoeg in druk verkeer. Een normale cruise control past veel beter bij deze auto. Nog een opmerking: de knop voor de gevarenlichten zit verstopt vlak achter de versnellingspook. Een niet heel logische plaats in onze optiek.
Prachtig totaalpakket
Snel, een powerhouse, wendbaar en praktisch, in deze Panamera GTS Sport Turismo komen werkelijk heel veel werelden samen. Niet te vergeten: een haast ongekend afwerkingsniveau. Alcantara, leder, prachtige stiksels, aluminium, koolstofvezel, het ziet er allemaal gelikt uit. Een prachtig totaalpakket dus, met een stevig prijskaartje. Maar de GTS is elke euro waard. En als je hem niet kunt betalen, dan is er altijd nog de nieuwe Kia ProCeed, een soort poor man’s Panamera Sport Turismo. Maar het origineel, tja, dat is een klasse apart. Wat dat betreft is de GTS in deze kleurstelling een ware actieheld, met de uitstraling van The Green Hornet, de kracht van Popeye, de wendbaarheid van Speedy Gonzales en de snelheid van Road Runner.