Autotest – Peugeot 3008 HYbrid – 225 pk sterke SUV
Sterk maar zuinig
Met de 3008 heeft Peugeot een succesnummer in huis. Inmiddels zijn er al 800.000 exemplaren de showroom uitgereden. De Fransen hebben hem nu een kleine opfrisbeurt gegeven, zodat hij er weer even tegenaan kan. Wij testen de zuinige maar sterke 3008 HYbrid variant met 225 pk.
Kunst op wielen
Kun je een auto als kunst op wielen zien? Wij vinden van wel. Niet dat de vernieuwde 3008 nou zo toverachtig mooi is, maar de nieuwe voorkant vinden we wel een kunststukje. De Fransen hebben het frame rondom de grille weggehaald, waardoor de grille op een bijzondere wijze doorloopt in de bumpers.
Daarnaast introduceren ze ook leeuwentanden op de 3008 – die dienstdoen als LED-dagrijverlichting en knipperlichten. Al met al zorgt het voor een opvallend front.
Knipoog
De 3008 heeft nog meer nieuwe designelementen gekregen, die we eerder al op andere Peugeot-modellen zagen. Denk aan de modelbenaming die voortaan op de motorkap zit. Dat zagen we al eerder bij de 5008, maar het is eigenlijk een knipoog naar vroegere modellen zoals de Peugeot 504.
Het compleet nieuwe Peugeot-logo pronkt nog niet op de grille, die eer gaat naar de onlangs aangekondigde Peugeot 308.
Geen mistlampen
Aan de voorkant lijkt het alsof je het voortaan zonder mistlampen moet doen. Ze blijken er echter gewoon te zijn, maar zitten in de koplampen verwerkt. De koplampen passen zich namelijk automatisch aan, zodra het mistig wordt. Ze dimmen dan een beetje, zodat ze ook in de mist perfect werken.
Strakke achterlichten
Aan de voorkant dus een heel nieuw gezicht, maar de achterkant is vrijwel ongemoeid gelaten. De achterlichten zijn wel nieuw en zijn voorzien van rookglas. Hierdoor lijken ze extra donker – haast zwart – als ze uitstaan.
De strakke roodkleurige LED-lichtbalkjes achter het donkere glas zien er extra stoer uit zodra ze aanspringen. De drie balkjes moeten een uithaal van een leeuwenklauw voorstellen. Wederom een sterk staaltje design.
Vernieuwd infotainmentsysteem
We vinden het niet vervelend om in de 3008 te zitten, zelfs als hij stilstaat. Hij heeft nog steeds een van de opvallendste interieurs in dit segment.
Er is een nieuw, groter en sneller infotainmentscherm gekomen met extra functionaliteiten. Zo kun je in de HYbrid-uitvoering verkeersinformatie opvragen of laadpalen in de buurt vinden. Het rijtje sneltoetsten is gelukkig gebleven, zodat je snel bij de juiste menu’s komt.
Instrumentarium
Ook het instrumentarium is nieuw en voortaan volledig digitaal. Het 12-inch scherm kun je helemaal naar wens instellen, zodat je precies de informatie te zien krijgt waar je zelf behoeften aan hebt. Dit kan een grote navigatiemap zijn, maar ook de huidige verbruik cijfers of een afspeellijst met muziek.
Lekker vermogen
De 3008 is leverbaar met een benzine- of dieselmotor met 130 pk, een benzinemotor met 180 pk en er zijn twee plug-in hybride uitvoeringen met 225 en 300 pk.
Onze 3008 HYbrid heeft een 1.6-liter benzinemotor die goed is voor 180 pk. Een elektromotor zorgt ervoor dat het totale systeemvermogen op 225 pk en 360 Nm uitkomt.
Dankzij het direct verkrijgbare koppel van de elektromotor komt hij lekker vlot van zijn plek. Zeker de eerste paar meters gaan snel en uiteindelijk duurt het 8,7 seconden voordat de snelheidsmeter 100 km/u aangeeft. Een nog krachtigere 300 pk sterke plug-in hybride met vierwielaandrijving is ook leverbaar: de 3008 GT HYbrid4.
Zuinige crossover
De plug-in hybride 3008 heeft niet alleen redelijk wat vermogen, hij is ook nog eens behoorlijk zuinig. Onder de laadvloer van de bagageruimte ligt een 13 kWh accupakket, waardoor je 55 kilometer volledig elektrische kunt rijden.
In de praktijk halen we deze fabrieksopgave niet, maar we komen wel redelijk in de buurt. We kunnen onze dagelijkse ritten naar het werk en de supermarkt eenvoudig afleggen, zonder dat we een druppel benzine verbruiken. Bij langere ritten op de snelweg is het wel klaar na 40 kilometer.
Prettige samenwerking
De benzine- en elektromotor werken goed samen. Dat is niet altijd het geval in een plug-in hybride. Omdat de benzinemotor vrij stil is, heb je soms niet eens door welke motor het werk doet. Op het infotainmentscherm kun je in een speciaal EV-menu zien waar de krachten naar toe gaan.
Maar even wat extra gasgeven lost het mysterie ook op: het direct verkrijgbare koppel van de elektromotor kun je namelijk direct onderscheiden van de kracht van een benzinemotor.
Prijzen Peugeot 3008
De vernieuwde 3008 is er vanaf 36.230 euro. Aan de 225 pk sterke 3008 HYbrid hangt een prijskaartje van 44.780 euro.
Benieuwd hoe hij rijdt? Kijk snel de rijtest: