Autotest – Alfa Romeo Giulia 2.0T Veloce
Door Nile van Leeuwen. Fanatieke autoliefhebber, gedreven autojournalist en ervaren tekstschrijver die zich druk maakt om alles op het gebied van mobiliteit. |
“Een auto waar het hart van de autoliefhebber sneller van gaat kloppen” is een cliché die we liever niet gebruiken, maar in het geval van de Alfa Romeo Giulia 2.0T Veloce kunnen we niet anders.
Tussenvariant
Om zo veel mogelijk aandacht te trekken voor de lancering van de nieuwe Alfa Romeo Giulia werd het model geïntroduceerd in de super sportieve uitvoering Quadrifoglio. Een waanzinnige eyecatcher, maar voor bijna niemand te betalen.
Daarna kwamen de ‘normale’ benzine- en dieselversies in allerlei Eco- en Business-uitvoeringen die rechtstreeks naar de leasemaatschappijen vertrokken om de afzet in de zakelijke markt aan te jagen. Nu de verkoop daarvan een tijdje rolt, is het tijd voor een tussenvariant: de Alfa Romeo Giulia 2.0T Veloce.
Zoals de Giulia hoort te zijn
De Veloce is wat ons betreft een uitvoering die tot in detail is zoals een Alfa Romeo hoort te zijn. Een auto die met zijn oogstrelende vormgeving weet te verleiden. Met een mooi afgewerkt interieur waar je minutenlang naar kunt kijken. Met fraaie stoelen waarbij de vormgeving en de uitgekiende kleur van het leer net zo veel aandacht kregen als het borduursel in de hoofdsteunen.
En kijk eens naar die lange aluminium schakelpeddels die erg lijken op die van Ferrari. Of de startknop op het stuurwiel. Het zit ‘m allemaal in dit soort details.
LEES OOK: Einde voor Alfa Romeo MiTo in zicht
Rijdersauto
Minstens zo belangrijk is het rijgedrag. En dat hoef je ze bij Alfa Romeo niet uit te leggen. Ze hebben niet voor niets de expertise van Ferrari-techneuten benut om van de Giulia een echte rijdersauto te maken. En daarmee bedoelen we een auto waarmee je bewust een omweg neemt omdat je zo geniet van het rijden.
Het Italiaanse merk is van meet af aan duidelijk geweest over de positionering van de nieuwe Giulia. Er is enorm geïnvesteerd in de bouwkwaliteit en hij moet nadrukkelijk concurreren in de premiumklasse. De BMW 3 Serie is zijn belangrijkste concurrent.
2.0 Turbo
De Alfa Romeo Giulia 2.0T Veloce wordt aangedreven door een krachtige 2,0-liter turbomotor met een vermogen van 280 pk en 400 Nm koppel. Een 8-traps automaat en vierwielaandrijving zijn standaard, waarmee het model in de sportiefste setting in 5,2 seconden van 0-100 km/u accelereert. Daarmee is de Veloce het beste te vergelijken met de BMW 330i xDrive. De Jaguar XE 25t AWD mag ook genoemd worden.
Ze richten zich alle drie op automobilisten met een liefde voor autorijden, die waarde hechten aan uitstraling, kwaliteit en een fantastische mix van rijdynamiek en langeafstandscomfort. Maar de Alfa Giulia 2.0T Veloce is de sportiefste van het stel, dat is al snel duidelijk. De BMW en Jaguar zijn iets comfortabeler, stiller en verfijnder. De Giulia voelt puurder, met meer communicatie tussen mens en machine.
Dat begint al met het fantastische gevoel in het stuurwiel. Schakelen is een feest met die aluminium peddels. In tegenstelling tot de meeste merken zitten ze in de Giulia aan de stuurkolom, dus draaien ze niet met het stuurwiel mee. En omdat ze vrij lang zijn, zijn ze ook tijdens het sturen in bochten goed bereikbaar. En dan ook nog eens met een reactiesnelheid waar je spontaan blij van wordt.
LEES OOK: Dit kost de Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio
Rijgedrag Giulia Veloce
En het onderstel? Fenomenaal! De Giulia vreet bochten alsof ze er niet zijn, geholpen door de vooras die erg sportief is afgesteld. In de rijstand Dynamic (D) die je met de DNA-knop inschakelt, komt het model volledig tot leven. Je voelt je helemaal één met de auto. Die versnellingsbak met dubbele koppeling is een genot om mee te werken. Alle systemen reageren lekker snel op de input van de bestuurder, maar niet op agressieve wijze.
De auto voelt niet nerveus. Je wordt niet opgenaaid. En mocht je de dempers iets te hard vinden in de Dynamic-stand, dan zet je die met een simpele druk op de knop wat zachter, zonder dat de andere settings wijzingen. Perfect dit. Wat ons betreft de fijnste rijstand. Bovendien onthoudt de Giulia de ingeschakelde rijstand als je de motor uitschakelt.
In de rijstand Normal (N) gedraagt de Veloce zich in alles iets gematigder en de stand All-weather (A) is ideaal voor in gladde of kletsnatte omstandigheden.
La meccanica delle emozioni
Als je dit zo leest, denk je misschien dat de Giulia 2.0T Veloce het zoveelste scheurijzer is waar je in Nederland niets aan hebt. Maar zo is het niet. De Veloce is een comfortabele tourer voor elke dag, met een fijne zitpositie en veel luxe. De ruimte op de achterbank is niet top in deze klasse vanwege de enorme middentunnel. En of de Giulia in tegenstelling tot allerlei vorige Alfa’s een volledig betrouwbare, storingsvrije auto is, moet in de toekomt nog blijken. Zo eerlijk moeten we zijn.
Maar het fantastische rijgevoel dat deze auto biedt, hebben we in deze klasse en voor deze prijs zelden ervaren. En iedere keer als je naar de auto loopt, kun je je glimlach en een bepaald gevoel van trots gewoonweg niet onderdrukken. En dat is toch waar het bij Alfa Romeo om draait. La meccanica delle emozioni.
LEES OOK: ‘Auto’s met slimme hulpsystemen rijden vaker schade’