Alpine A110: alles wat je moet weten
Franse sportcoupé maakt indruk
Alpine is terug! Feitelijk gezien onthult het Franse automerk dezelfde sportcoupé die in 2016 als conceptauto debuteerde. Er is nauwelijks iets gewijzigd, en dat is positief, want de nieuwe Alpine A110 is een plaatje om te zien. Snel is ‘ie ook!
Alpine A110
De naam A110 is natuurlijk een verwijzing naar de beroemde A110 ‘Berlinette’ uit de jaren zestig van de vorige eeuw. Ook de vormgeving van de nieuwe A110 komt sterk overeen met die van de eerste A110.
1.080 kilogram
De nieuwe Alpine A110 heeft een geheel eigen chassis en carrosserie van aluminium. Dat zorgt niet alleen voor gewichtsbesparing maar resulteert ook in een wendbaarder weggedrag. De auto heeft een laag zwaartepunt en weegt 1.080 kilogram, zónder opties.
Concurrenten
Alpine heeft maatregelen genomen om zoveel mogelijk gewicht te besparen. Zo leveren het Brembo-remsysteem een gewichtsbesparing op van 2,5 kilogram. Ook de Otto Fuchs-wielen in de maat 18-inch besparen gewicht. De door Sabelt ontwikkelde kuipstoelen wegen per stuk slechts 13,1 kilogram: ongeveer de helft van het gewicht van concurrenten. Wie zijn dan die concurrenten? Denk aan een Alfa Romeo 4C, Lotus Elise of Porsche 718 Cayman.
Afmetingen
Groot is de A110 niet. Hij is 4,18 meter lang, 1,80 meter breed en 1,25 meter hoog. De gewichtsverdeling komt uit op 44 procent vóór en 56 procent achter. Volgens Alpine is dat het meest ideaal.
La nouvelle #Alpine #A110 ? Légère on vous dit ! @mvandersande @alpine_cars @bernardollivie1 #wearealpine pic.twitter.com/CgINFYV7u6
— Les Alpinistes (@les_alpinistes) March 8, 2017
Middenmotor: 1,8-liter viercilinder
De middenmotor, geplaatst achter de twee sportstoelen, is een geheel nieuwe ontwikkeling van de Alliantie Renault-Nissan. Alpine en engineers van Renault Sport hebben het blok speciaal aangepast voor de A110.
Het gaat om een 1,8-liter viercilinder turbomotor met een vermogen van 185 kW (252 pk) en 320 Nm trekkracht, goed voor een 0-100-tijd van slechts 4,5 seconden en een topsnelheid van 250 km/u. Alpine koppelt de viercilinder aan een zeventraps Getrag-transmissie met dubbele koppeling. De krachtbron ademt uit via een uitlaatsysteem met vlinderkleppen.
Drie rijmodi
Alpine geeft de A110 drie rijmodi, te weten Normal, Sport en Track. Elke modus heeft invloed op de gasrespons, de schakelintensiteit van de transmissie, de besturing, het stabiliteitssysteem en het uitlaatgeluid. Het interieur oogt minimalistisch, zodat de focus op rijplezier optimale blijft. Het interieur is afgewerkt met nappaleder, aluminum en koolstofvezel.
Alpine Première Edition
Ter introductie van de A110 introduceert Alpine de Première Edition, gelimiteerd op 1.955 auto’s. 1955 verwijst naar het jaar dat Jean Rédélé het merk Alpine heeft opgericht. De A110 Première Edition is voorzien van onder meer 18-inch Otto Fuchs-wielen met matzwarte finish, een sportuitlaat, Focal-audiosysteem, matte koolstofvezel interiercomponenten, voetpedalen van geborsteld aluminium, een genummerd plaquette op de middenconsole en meer.
Pech!
Goed, je wilt een A110 Première Edition kopen. Malchance! Slechts vijf dagen na het openen van de orderboeken in december 2016, waren alle linksgestuurde exemplaren vergeven. Maar er is hoop. Nadat Alpine de productie van de Première Edition heeft afgerond, introduceert het merk meer modelversies die niet gelimiteerd zijn. De prijs van de A110 Premiere Edition bedraagt in Frankrijk 58.500 euro. Reken in Nederland op 70.000 euro.
Dieppe
Alpine produceert de A110 in het Franse Dieppe. De levering van de eerste auto’s in Europa start eind 2017. Het Verenigd Koninkrijk en Japan ontvangen in 2018 de eerste auto’s.