Deze 10 oranje auto’s zijn wel heel aantrekkelijk zónder BPM
Wat als de BPM niet bestond?
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Als het woordje BPM valt, dan lopen de rillingen bij autoliefhebbend Nederland over de rug. BPM, de aanschafbelasting op nieuwe personenauto’s op basis van de CO2-uitstoot, maakt auto’s in Nederland al jarenlang onnodig duur. Het gevolg: we importeren massaal auto’s uit het buitenland en autobedrijven lopen omzet mis. Wat als de BPM niet bestond? Dan kochten we niet alleen eerder een auto in Nederland, maar zouden sommige auto’s ook een stuk aantrekkelijker zijn, zoals deze 10.
1: Ford Focus ST – 250 pk
Prijs met BPM: 41.855 euro – Prijs zónder BPM: 29.949 euro – Verschil: 11.906 euro
2: Renault Mégane R.S. Turbo 280 EDC – 280 pk
Prijs met BPM: 44.540 euro – Prijs zónder BPM: 33.550 euro – Verschil: 10.990 euro
3: BMW M3 Sedan – 421 pk
Prijs met BPM: 114.795 euro – Prijs zónder BPM: 87.546 euro – Verschil: 27.249 euro
4: Jaguar F-Type 3.0 V6 Supercharged – 380 pk, RWD, handgeschakeld
Prijs met BPM: 129.900 euro – Prijs zónder BPM: 84.331 euro – Verschil: 45.569 euro
5: Porsche 718 Boxster S PDK – 350 pk
Prijs met BPM: 89.000 euro – Prijs zónder BPM: 74.838 euro – Verschil: 14.162 euro
6: Nissan GT-R – 570 pk
Prijs met BPM: 165.900 euro – Prijs zónder BPM: 101.553 euro – Verschil: 64.347 euro
7: MINI Cooper S – 192 pk
Prijs met BPM: 35.000 euro – Prijs zónder BPM: 27.363 euro – Verschil: 7.637 euro
8: Lexus RC F – 477 pk
Prijs met BPM: 137.995 euro – Prijs zónder BPM: 81.434 euro – Verschil: 56.561 euro
9: SEAT Leon Cupra 300 – 300 pk
Prijs met BPM: 42.700 euro – Prijs zónder BPM: 31.023 euro – Verschil: 11.677 euro
10: Dacia Duster Tce 125 4×2 – 125 pk
Prijs met BPM: 19.280 euro – Prijs zónder BPM: 11.643 euro – Verschil: 7.637 euro