![Een witte Volvo-auto staat aan de lopende band in een autofabriek. De motorkap is open en diverse apparatuur en gereedschappen omringen het voertuig.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/06/280049_Volvo_Cars_manufacturing_plant_in_Daqing_China-640x480.jpg)
Volvo ziet toekomst in fossielvrij staal
Start samenwerking met Zweedse staalproducent SSAB
![AutoRAI.nl logo](https://autorai.nl/wp-content/themes/autorainl/src/img/logo-autorai-nl.png)
Volvo Cars ziet een toekomst in fossielvrij staal en start om die reden een samenwerking met de Zweedse staalproducent SSAB om de ontwikkeling van fossielvrij staal te onderzoeken voor gebruik in de auto-industrie.
HYBRIT
Volvo is de eerste autofabrikant die samenwerkt met SSAB en het HYBRIT-initiatief: een van de meest ambitieuze en geavanceerde projecten van de staalindustrie op het gebied van de ontwikkeling van fossielvrij staal.
Fossielvrij staal
HYBRIT is opgericht door staalproducent SSAB, ijzerertsproducent LKAB en energiebedrijf Vattenfall. Het initiatief heeft tot doel het gebruik van cokeskolen, die traditioneel nodig zijn voor de staalproductie op basis van ijzererts, te vervangen door fossielvrij opgewekte elektriciteit en waterstof. Het resultaat zal naar verwachting de eerste fossielvrije staalproductietechnologie ter wereld zijn, vrijwel zonder ecologische voetafdruk.
![Onder een helderblauwe hemel staat een groot industrieel gebouw met de tekst ‘HYBRIT’ op de zijkant en de zinsnede ‘FOSSIL-FREE STEEL’ prominent onderaan weergegeven. De moderne structuur weerspiegelt de innovatieve geest die zichtbaar is in Volvo’s toewijding aan duurzaamheid.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/06/282864_Volvo_Cars_is_first_car_maker_to_explore_fossil-free_steel_with_SSAB-640x480.jpg)
![Fabrieksarbeiders monteren een zilveren Volvo op een productielijn. De auto, gedeeltelijk gebouwd met zichtbare interne componenten en de motorkap en deuren open, getuigt van nauwgezet vakmanschap. Apparatuur en bovengrondse machines zijn zichtbaar, wat bijdraagt aan de precisie van het assemblageproces.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/06/216924_Pre-production_of_the_new_Volvo_XC40_in_the_manufacturing_plant_in_Ghent-360x270.jpg)
![Twee arbeiders, gekleed in oranje uniformen en beschermende maskers, werken aan de assemblagelijn van een Volvo-auto en plaatsen deuren aan het frame van een voertuig in een helder verlichte productiefaciliteit.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/06/199979_Pre-production_of_the_new_Volvo_S90_in_the_Daqing_manufacturing_plant-360x270.jpg)
Verlaagd waterstofgehalte
Als onderdeel van de samenwerking is Volvo de eerste autofabrikant die de beschikking krijgt over SSAB-staal – gemaakt van ijzer met verlaagd waterstofgehalte – uit de proeffabriek van HYBRIT in Luleå, Zweden. Dit staal wordt gebruikt voor testdoeleinden en mogelijk voor een conceptauto.
2026 op de markt
In 2026 wil SSAB de markt op commerciële schaal voorzien van fossielvrij staal. Volvo wil ook de eerste autofabrikant zijn die fossielvrij staal gebruikt voor zijn eigen productieauto’s.
Staalindustrie
De wereldwijde staalindustrie is verantwoordelijk voor ongeveer 7 procent van de wereldwijde directe CO2-emissies, vanwege het feit dat de industrie momenteel wordt gedomineerd door op ijzererts gebaseerde staalproductietechnologie, waarbij hoogovens worden gebruikt die afhankelijk zijn van cokeskolen.
Klimaatneutraal in 2040
Voor Volvo komt de CO2-uitstoot – gerelateerd aan de staal- en ijzerproductie voor zijn auto’s – uit op ongeveer 20 procent (in volledig elektrische auto’s) en 35 procent (in traditioneel aangedreven auto’s) van de totale CO2-uitstoot van het materiaal en de productie van de componenten die in auto’s worden gebruikt. Tegen 2040 wil Volvo een klimaatneutraal bedrijf zijn. Vanaf 2030 produceert Volvo alleen nog maar volledig elektrische modellen.