Autotest – Lexus NX 300h F Sport Line AWD (2018)
Tradities zijn er om te breken
Nederlanders zeuren graag over het weer. En op zondag eten we met ons bord op schoot. We sparen zegeltjes bij de supermarkt en als je een wat duurdere auto zoekt, koop je een Audi, BMW of Mercedes. Toch? Maar dan heb je waarschijnlijk nog nooit in een Lexus gereden. Zou je toch eens moeten doen. Want dan is die laatste gewoonte opeens niet zo heel vanzelfsprekend meer.
Op zoek naar ontspanning
We testen de vernieuwde hybride Lexus NX 300h in en rond Madrid. In Spanje heerst een politieke crisis. Deelstaat Catalonië riep de onafhankelijkheid uit, maar dat werd door de regering in Madrid resoluut van tafel geveegd. Op overheidsgebouwen wappert fier de Spaanse vlag. Het is druk op de weg, we zitten midden in de ochtendspits. En omdat de Madrilenen vanwege een feestdag een lang weekend voor de boeg hebben, lijkt het wel of ze allemaal de stad uit rijden. Op zoek naar ontspanning.
Bubbel
Wij zijn al ontspannen, ondanks de hectiek om ons heen. Het is alsof we in een bubbel leven. De hybride Lexus NX 300h zoeft volledig elektrisch over de mooie Madrileense avenues. Binnen is het stil. Muisstil. De geluidsisolatie is dik in orde. Het helpt natuurlijk dat de benzinemotor – een 2,5-liter viercilinder – is uitgeschakeld. Maar ook op de momenten dat die wel aan het werk is – wanneer je bijvoorbeeld om meer vermogen vraagt – blijft het interieur van de NX een oase van rust. Zalig.
“We rijden drie kwartier lang nagenoeg volledig elektrisch door de Spaanse hoofdstad”
Zinvolle investering
Omdat een gehaaste Madrileen op zijn scooter vlak voor de stapvoets rijdende Lexus opduikt, wordt de stilte onderbroken door piepjes van de parkeersensoren. We blijven relaxed. Mocht dat nodig zijn, remt de NX immers automatisch dankzij het Pre-Crash Safety-systeem. Andere actieve veiligheidssystemen zijn adaptieve cruisecontrol, verkeersbordenherkenning, automatisch grootlicht en Lane Departure Alert. Alle systemen zijn standaard op de door ons gereden F SPORT Line. Op het basismodel kost het hele pakket 795 euro extra. Een zinvolle investering.
Volledig elektrisch
Met een volle accu rijdt de hybride Lexus een paar kilometer volledig elektrisch. Maar terwijl je onderweg bent, laadt de nikkel-metaalhybride-accu automatisch bij – bijvoorbeeld tijdens remmen. En dus rijden we drie kwartier lang nagenoeg volledig elektrisch door de Spaanse hoofdstad. En alhoewel we geen bomenridders zijn, is dat toch een prettige gedachte. Net als andere grote steden worstelt ook Madrid ongetwijfeld met zijn lokale luchtkwaliteit.
“Geen windgeruis, geen bandengeluid en geen rammeltjes”
Lange ervaring
Lexus bouwt al een tijdje hybrideauto’s. Om precies te zijn sinds 2005, toen het de RX 400h op de markt bracht. Die lange ervaring merk je aan alles. Of beter gezegd: je merkt juist niets. Want je hebt het nauwelijks door als de benzinemotor bijspringt. En ook op de provinciale en snelwegen rond Madrid valt op hoe stil de NX 300h is. Geen windgeruis, geen bandengeluid en geen rammeltjes – en de Spaanse wegen zijn heus niet altijd even goed onderhouden. Het navigatiescherm is groter dan voorheen, evenals het chique analoge klokje.
Meer emotie
De heerlijk zittende stoelen zijn gedeeltelijk in ‘Flare Red’ uitgevoerd. Deze rode kleur is nieuw en geeft het verder zakelijke interieur net wat meer emotie. Puntje van kritiek is de touchpad voor de bediening van bijvoorbeeld de navigatie. Niet handig, want hij is erg gevoelig. Lexus’ productmanager op de passagiersstoel had er daarentegen totaal geen moeite mee. Dus wellicht is het een kwestie van gewenning. Achterin heb je volop knie- en hoofdruimte. De bagageruimte bedraagt 550 liter.
Kuddedieren
Kan de Lexus NX300h rijders uit hun Audi Q5, BMW X3 en Mercedes GLC trekken? Eerlijk? In Nederland lastig. Maar dat heeft bar weinig met de auto zelf te maken. Die is gewoon goed. En bovendien helemaal van nu met zijn hybride aandrijflijn. Maar we zijn nu eenmaal een beetje kuddedieren. Er is echter hoop voor Lexus. Want bijvoorbeeld in Amerika is Lexus al jaren een van de populairste premiummerken. En waar zie je nou nog een kroketje uit de muur? En zelfs zwarte piet staat al jaren ter discussie. Dus als Lexus nou gewoon goede auto’s zoals de NX 300h blijft bouwen, komt het vast goed.
Pluspunten
+ Onberispelijke afwerking
+ Bijzonder stil vanbinnen
+ Geluidskwaliteit audio-installatie
+ Ruim
+ Comfortabel weggedrag
+ Elektrisch zonder opladen
+ Echt zuinig – wij reden met gemak 1 op 17,5 gemiddeld
+ Het is weer eens wat anders
Minpunten
– Slechts één motorvariant
– Bediening multimediasysteem
– Beperkt maximum aanhanggewicht geremd – 650 kg voor 2WD en 1.500 kg voor AWD