![Twee witte auto's met zwarte accenten, waaronder een strakke Opel GSe, staan buiten geparkeerd voor witte gebouwen en palmbomen. De auto aan de linkerkant is een SUV, terwijl de auto aan de rechterkant een sedan is.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/02/DHE02239.jpg-640x480.jpg)
Review – Opel Astra & Grandland GSe (2023) – Meer dan een label?
Grand Sport Electric
![]() |
Door Max Veldhuis. Journalist en autoliefhebber die schrijft en presenteert voor AutoRAI.nl. Rijdt het liefst dakloos, een beetje regen maakt niet uit. Interesseert zich voor techniek en houdt van verbrandings- én elektromotoren. |
![AutoRAI.nl logo](https://autorai.nl/wp-content/themes/autorainl/src/img/logo-autorai-nl.png)
Opel heeft een nieuw sportief label: GSe. Deze afkorting staat voor ‘Grand Sport Electric’ en vertegenwoordigt de toekomstige richting van Opel. Op uitnodiging van Opel voelen we de Astra én Grandland GSe aan de tand in de omgeving van Málaga om te kijken of de toekomst nog een beetje spannend is.
Opel GSe review
De afkorting ‘GSE’ is niet nieuw. Oorspronkelijk staan de drie letters namelijk voor ‘Grand Sport Einspritzung’ en verscheen de lettercombinatie voor het eerst op de Commodore en later op de Monza. Nu heeft het dus een andere betekenis, ook moest de hoofdletter ‘E’ in de afkorting plaatsmaken voor een kleine ‘e’. De Opel Astra en Grandland bijten het spits af voor het GSe-label. Voor nu zijn dat plug-in hybrides, maar in de toekomst zal Opel ook elektrische GSe-modellen op de markt brengen.
Hoe herken je een Opel GSe?
De route van het vliegveld naar het hotel kwam voor rekening van de Astra GSe hatchback. Hij is er ook als Sports Tourer. Als je in de Astra GSe stapt, vallen eerst de sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen en GSe-logootjes op. Deze zijn AGR-gecertificeerd, wat erop neerkomt dat je rug ook op lange ritten gewoon intact blijft. Ze zitten inderdaad behoorlijk comfortabel. Het uitzicht op het dashboard is bekend van de reguliere Astra. Voor de GSe wijzigde Opel er verder niets aan. Dat is wel een beetje jammer; zelfs een paar simpele logootjes zouden al hebben bijgedragen aan een specialer gevoel.
![Binnenaanzicht van een Opel GSe-dashboard met een stuurwiel met bedieningselementen, digitale beeldschermen voor navigatie en voertuiginformatie, en moderne designelementen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/02/23_Opel_521055.jpg-640x480.jpg)
![Close-up van een zwart autostoeltje met witte stiksels en een geborduurd 'GS'-logo midden bovenaan de rugleuning, wat de verfijnde elegantie benadrukt die geassocieerd wordt met de Opel GSe.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/02/22_Opel_521056.jpg-360x270.jpg)
![Close-up van een autostoeltje met zwarte bekleding met witte stiksels en een geel ‘GS’-insigne op de hoofdsteun, wat het strakke design van de Opel GSe benadrukt.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/02/21_Opel_521054.jpg-360x270.jpg)
Aan de buitenkant van de Astra is het onderscheid gelukkig groter. In de voorbumper zitten zwarte inzetstukken die de ‘luchtinlaten’ – nep, helaas – optisch groter maken. Verder is de Astra GSe te herkennen aan 18-inch ‘Diamond Cut’-wielen, een zwart dak, zwarte zijspiegelkappen en een GSe-logootje op de kofferklep. Ook ligt de Astra GSe 10 mm dichter bij het asfalt dan de reguliere Astra en heeft hij speciale dempers van Koni. Dat laatste element blijkt in de praktijk de grootste game changer.
![](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/02/DHE03850.jpeg-1140x641.jpg)
Met dank aan Koni
Onder de kap van de Astra GSe ligt de 225 pk en 360 Nm sterke plug-in hybride aandrijflijn uit de rekken van Stellantis. Die aandrijflijn bestaat uit een 1.6 viercilinder turbomotor van 180 pk en een 110 pk sterke elektromotor op de vooras. Het systeemvermogen van 225 pk wordt via een achttraps automaat losgelaten op de voorwielen. In de bodem van de Astra GSe ligt een batterij met een capaciteit van 12,4 kWh, goed voor een volledig elektrische actieradius van circa 64 kilometer. De sprint naar 100 km/u is geklaard in 7,5 seconden en de topsnelheid bedraagt 235 km/u. In de volledig elektrische rijmodus kun je maximaal 135 km/u rijden.
![Een witte elektrische auto van Opel GSe wordt geparkeerd en wordt opgeladen bij een dubbel EV-laadstation omgeven door groen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/02/23_Opel_521098.jpg-640x480.jpg)
![Een witte elektrische auto van Opel GSe is buiten aangesloten op een strak wit laadstation, omgeven door groen. De laadkabel loopt netjes door tot aan de achterzijde van het voertuig.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/02/24_Opel_521041.jpg-360x270.jpg)
![Close-up van een oplaadpoort voor een Opel GSe-elektrische auto met een aangesloten oplaadkabel, tegen een buitenachtergrond met bomen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/02/25_Opel_521042.jpg-360x270.jpg)
De aandrijflijn is niet nieuw of specifiek voor de Astra GSe, het onderstel is dat wél. De adaptieve Koni-dempers vormen een wereld van verschil met de standaard Astra, maar ook met de Peugeot 308 HYbrid. Je merkt echt dat de Astra GSe een stuk stabieler op de weg ligt en veel harder een bocht in gestuurd kan worden dankzij het aangepaste onderstel. Ook communiceert het onderstel zonder irritant hard te zijn veel beter wat er precies gebeurt op de weg. De testauto’s in Málaga stonden overigens op Michelin Primacy-banden, als er echt goede sportbanden onder zitten moet het resultaat nog beter zijn.
![Zijaanzicht van een witte Opel GSe met een zwart dak, geparkeerd tegen een witte muur met groen en roze bloemen op een zonnige dag.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/02/21_Opel_521037.jpg-640x480.jpg)
![Een Opel GSe sedan rijdt op een bochtige weg door een heuvelachtig landschap onder een gedeeltelijk bewolkte hemel.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/02/01_Opel_521043.jpg-360x270.jpg)
![Een Opel GSe rijdt op een bochtige weg met rotswanden aan de zijkant en een gedeeltelijk bewolkte lucht erboven.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/02/04_Opel_521044.jpg-360x270.jpg)
![Een Opel GSe rijdt op een bochtige bergweg met heuvels en lage bewolking op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/02/10_Opel_521049.jpg-640x480.jpg)
![Bij zonsopgang staat een Opel GSe geparkeerd op een bochtige bergweg, met glooiende heuvels en verre bergketens op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/02/14_Opel_521035.jpg-360x270.jpg)
![Een witte Opel Astra vaart langs een kustweg met reling, met uitzicht op de zee op een heldere dag, en belichaamt de elegantie en verfijnde techniek van een Opel GSe.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/02/17_Opel_521103.jpg-360x270.jpg)
Versnellingsbak met eigen wil
Complimenten voor het onderstel dus, maar er zijn ook nog wel enkele minpuntjes te ontdekken aan de Astra GSe. Zo zegt Opel dat ook de besturing is aangepast en hoewel de stuurinrichting iets directer is geworden, merk je nog steeds dat het niet de meest communicatieve besturing is. Het meest irritant is echter de versnellingsbak. Niet om de manier waarop hij schakelt – dat doet hij namelijk zeer goed en haast onmerkbaar – maar vooral omdat je geen controle hebt over wanneer hij schakelt. Ja, er zitten flippers achter het stuur, maar het heeft geen zin om daarmee aan de slag te gaan. Een echte manuele stand kent de transmissie namelijk niet, dus hij schakelt gewoon weer op of terug na de versnelling een paar seconden vastgehouden te hebben. Voor een auto met een sportieve inborst is dat niet ideaal.
Grandland GSe als topmodel
Boven de Astra GSe staat de Grandland GSe. De Grandland GSe heeft een extra elektromotor op de achteras en dus ook vierwielaandrijving. Het systeemvermogen ligt met 300 pk en 520 Nm koppel een stukje hoger dan dat van de Astra GSe. Overigens is deze plug-in hybride aandrijflijn niet nieuw voor de Grandland: hij zat namelijk ook al in de eerdere plug-in hybride Grandland Hybrid4. We weten dat er ook een 360 pk sterke versie van deze aandrijflijn bestaat, toch wel jammer dat de Grandland GSe die niet heeft gekregen.
![Een Opel GSe met zwarte accenten staat trots op een afgelegen rotsachtig terrein, terwijl de witte SUV glanst onder een helderblauwe hemel, met een bergachtig landschap als adembenemende achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/02/12_Opel_521070.jpg-640x480.jpg)
![Een witte Opel GSe SUV staat geparkeerd op een betonnen ondergrond met glooiende heuvels en een bewolkte lucht op de achtergrond in de schemering.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/02/17_Opel_521091.jpg-360x270.jpg)
![Een Opel GSe SUV rijdt bij zonsondergang over een bergweg met verre heuvels en communicatietorens zichtbaar onder een kleurrijke hemel.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/02/16_Opel_521084.jpg-360x270.jpg)
Maar goed, met 300 pk mogen we ook niet echt zeuren. De Grandland GSe sprint vanuit stilstand in 6,1 seconden naar 100 km/u en topt net als de Astra bij 235 km/u. De batterij van de Grandland is met een capaciteit van 14,2 kWh iets groter dan de stroomvoorziening van de Astra, maar de elektrische actieradius is ongeveer hetzelfde.
![Een zilveren Opel GSe SUV rijdt op een schilderachtige bergweg met ruige heuvels en een heldere hemel op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/02/03_Opel_521081.jpg-640x480.jpg)
![Een witte Opel Grandland X GSe rijdt op een kronkelige bergweg, geflankeerd door steile heuvels en groen, onder een bewolkte hemel.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/02/07_Opel_521092.jpg-360x270.jpg)
![Een witte Opel GSe rijdt tijdens een zonsondergang over een bochtige bergweg, met wolken en bergen op de achtergrond zichtbaar.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/02/10_Opel_521085.jpg-360x270.jpg)
Qua uiterlijke aanpassingen volgt de Grandland GSe hetzelfde recept als de Astra GSe. De testauto’s hebben een zwart-witte configuratie, bij de Grandland kun je daarnaast optioneel een zwarte motorkap bijbestellen. In de voorbumper zitten twee extra ‘luchtinlaten’ en de Grandland GSe heeft daarbovenop ook een subtiele diffuser achter. In het interieur hebben de stoelen GSe-logo’s, maar daar houden de aanpassingen helaas op. Net als in de Astra had het binnenste van de Grandland GSe een stuk meer onderscheidend kunnen zijn.
![Een witte Opel GSe-stationwagen met zwarte wielen staat geparkeerd op een verhard oppervlak nabij moderne witte gebouwen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/02/15_Opel_521066.jpg-640x480.jpg)
![Een witte Opel GSe stationwagen staat geparkeerd op een schone oprit voor een modern wit gebouw, met blauwe lucht en groen op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/02/16_Opel_521065.jpg-360x270.jpg)
![Een witte Opel GSe-stationwagen die over een landelijke weg rijdt met rotsen en groen op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/02/03_Opel_521053.jpg-360x270.jpg)
![Een witte Opel GSe Astra rijdt op een weg met een wazige achtergrond van groen en oranje gebladerte.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/02/01_Opel_521068.jpg-640x480.jpg)
![Een witte Opel Astra GSe elektrische auto rijdt over een snelweg omgeven door groen en heuvels.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/02/02_Opel_521067.jpg-360x270.jpg)
![De strak witte Opel Astra GSe staat geparkeerd in een straat voor een charmant wit gebouw met een pannendak.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/02/DHE04422.jpeg-360x270.jpg)
In de heuvels rondom Málaga voelt de Grandland GSe beduidend sportiever aan dan de Grandland die we al kenden. Ook in dit geval is dat voornamelijk te danken aan het onderstel en de Koni-dempers, niet zozeer aan de besturing.
Prijzen Opel Astra GSe en Grandland GSe
De Opel Astra GSe kost minimaal 49.499 euro. Dat is niet bepaald goedkoop, een Golf GTE heeft bijvoorbeeld een lagere vanafprijs. Daar staat dan wel tegenover dat de Astra GSe van meet af aan een behoorlijk rijke standaarduitrusting heeft. Dat omvat onder meer het digitale instrumentarium en 10-inch touchscreen, alle GSe-specifieke zaken, een 360-graden parkeercamera, stoel- en stuurverwarming en adaptieve cruise control. Een prijspakker is de Astra GSe dus niet, maar je krijgt er wel meteen een enorm rijk uitgeruste auto voor terug. De prijs van de Astra Sports Tourer GSe is nog niet bekend.
![Drie witte Opel GSe-auto's staan buiten geparkeerd op een terracottakleurige ondergrond met bomen, heuvels en een huis op de achtergrond onder een blauwe lucht.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/02/06_Opel_521097.jpg-360x270.jpg)
![Drie auto's, waaronder een Opel GSe, staan geparkeerd op een schilderachtig uitkijkpunt met uitzicht op een stadje op een heuvel met talloze witte gebouwen op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/02/09_Opel_521116.jpg-360x270.jpg)
![Op een betonnen ondergrond staan drie auto's, allemaal afgetekend tegen een strakblauwe lucht. De witte Opel GSe op de voorgrond wordt geflankeerd door een andere witte auto aan de linkerkant en een donkergekleurde auto aan de rechterkant.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/02/03_Opel_521114.jpg-360x270.jpg)
![Een binnenplaats met tien witte Opel GSe-auto's geparkeerd in een halve cirkel rond hoge palmbomen en een centraal gebouw met witte muren.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/02/DHE04486.jpeg-360x270.jpg)
Naar verhouding is de Grandland GSe met een vanafprijs van 55.999 euro niet eens heel veel duurder dan de Astra GSe. Ook voor de Grandland GSe geldt dat de GSe-specifieke zaken standaard zijn, met uitzondering van de zwarte motorkap. Verder is de uitrusting van de Grandland GSe vergelijkbaar met die van de Astra GSe.
Conclusie Opel GSe
Zo hardcore als het OPC-label wordt ‘GSe’ niet. De Astra en Grandland GSe vertonen merkbaar sportiever weggedrag dan de reguliere versies, maar zijn niet extreem hardcore. Dat maakt wel dat de GSe’s zeer geschikt zijn voor dagelijks gebruik. Opel staat met de introductie van het GSe-label stil bij het erfgoed van het merk, maar laat direct zien welke richting het in de toekomst op wil. De Astra en Grandland GSe vormen daar alvast een goed begin van.