Review – Fiat Tipo Cross SW (2023)
Stoere Cross-uitvoering, is dat wat?
Fiat heeft de Tipo vernieuwd en tevens een nieuwe variant geïntroduceerd: de Tipo Cross. Deze versie staat wat hoger op z’n wielen, waardoor hij wat avontuurlijker en modieuzer is. Je kunt hem in twee smaken krijgen: als hatchback en stationwagon. Wij gingen op pad met de SW.
Fiat Tipo
In 2016 kwam de Tipo voor het eerst op de markt en sindsdien verkochten de Italianen al dik 670.000 exemplaren. De nuchtere C-segmenter heeft nu een facelift gekregen en is voorzien van de laatste veiligheids- en infotainmentsystemen. Daarnaast zijn zowel de hatchback- en stationversie nu leverbaar als robuuste Cross-uitvoering.
Tipo Cross
De Cross-uitvoering heeft net als de reguliere Tipo een vrij tijdloze vormgeving, die vooral een groot publiek moet aanspreken. Iedereen wil namelijk tegenwoordig een stoere crossover, of iets wat er op lijkt. Het moet allemaal groter, hoger en breder en dat is precies wat Fiat met de Tipo heeft gedaan. De Cross is langer, heeft vier centimeter meer bodemvrijheid, nieuwe stoere bumpers en opvallende beschermplaten en zijskirts.
Nieuwe grille
De neus van de Cross is net als bij de reguliere Tipo aangescherpt. Op de grille pronkt in grote letters de merknaam (en dus niet meer het rode Fiat-logo) en je krijgt standaard nieuwe led-kop- en achterlampen. De Cross is als vijfdeurs hatchback en stationwagon leverbaar.
Veel ruimte
De gespierde station biedt voldoende ruimte voor een ondernemend gezin. Achterin zitten twee volwassenen of drie kinderen prima en komt niemand in de knel met zijn benen. De zitting is wat kort, maar daar valt mee te leven. Helemaal achterin kun je tot 550 liter aan spullen kwijt, zo’n 100 liter meer dan in de hatchback. Klap je de achterbank plat, dan past er met gemak een mountainbike achterin. Als je vlekken in de hemelbekleding niet erg vindt, kun je desnoods twee fietsen stapelen. Het past allemaal.
Connectiviteit
Voorin zijn de zittingen ook wat kort, maar de stoelen zitten desondanks zeer prettig. Bovendien is de lendensteun in sommige uitvoeringen elektrisch verstelbaar. Daarnaast kun je voorin genieten van het nieuwe vijfde generatie UConnect 5 infotainmentsysteem dat op het 10,25-inch touchscreen draait. Het systeem laat zich eenvoudig en redelijk vlot bedienen en kan ook overweg met draadloos Apple CarPlay en Android Auto. Via Bluetooth kun je twee telefoons tegelijk koppelen en je smartphone draadloos opladen is ook mogelijk.
Meer schermen
Voor de neus van de bestuurder zit een 7-inch scherm, waarop de snelheid en andere zaken voorbij komen. Naast dit digitale instrumentencluster zitten een analoge toerenteller en brandstofmeter. Deze zijn voorzien van lampjes, waardoor het haast lijkt alsof ze onderdeel uitmaken van het 7-inch scherm. Een slimme kostenbesparende oplossing.
Motoren
Keuzestress zul je niet krijgen van het motorenaanbod van de Tipo. Waar je voorheen nog kon kiezen tussen verschillende benzine- en dieselmotoren, is er nu slechts één aandrijflijn leverbaar: een 1,5-liter turbomotor, die standaard gekoppeld is aan een automaat. En daarmee basta! Een kleine elektromotor zorgt voor wat extra ondersteuning, waardoor Fiat op de achterklep Hybrid-logo mag plakken. De auto kan een paar kilometer op elektrokracht rijden, maar dan bedoelen we ook letterlijk een paar kilometer. De elektromotor en compacte batterij zijn aanwezig om het brandstofverbruik iets te drukken, meer niet. In de praktijk haal je daardoor wel zonder moeite een verbruik van 1 op 15. Niet slecht, voor een middelgrote station.
Comfort
De reguliere Tipo is een comfortabele gezinsauto en de Tipo Cross doet daar nog een schepje bovenop. Het onderstel is anders afgesteld en lijkt nog soepeler geveerd dan een normale Tipo. Het model wordt ook verkocht in Oost-Europa, waar ze dolgelukkig zullen zijn met dit besluit. Daar kopen ze geen crossovers en SUV’s om modieus te zijn. Gelukkig leidt het comfortabele onderstel en de soepele vering niet tot minder stabiliteit. De auto ligt strak op de weg en stuurt best vlot, maar wel erg licht. Een pure rijdersauto is het dan ook niet, maar daar koop je geen station voor.
Veiligheid
Fiat heeft de auto volgestopt met veiligheidssystemen. Van verkeersbordherkenning tot lane assist en (bijna) alles daartussen, het is aanwezig in de Italiaan. Er is zelfs een ‘Attention Assist’ – die de bestuurder aanraadt te pauzeren wanneer deze te moe dreigt te worden. Een functie waar je al snel moe van wordt. De veiligheidssystemen zijn gelukkig Italiaans afgesteld. Dat wil zeggen: je mag best wat plezier achter het stuur hebben, voordat het systeem je op de vingers tikt.
Nieuwe Tipo
Het doek voor de Tipo-hatchback en station zal binnenkort vallen. In 2025 komt Fiat namelijk al met een nieuwe Tipo. Er is nog weinig bekend over deze opvolger, maar volgens Fiat-CEO Olivier François wordt het een crossover.