![Een grijze Citroën e-Berlingo met zwarte wielen staat geparkeerd op een weg, omgeven door groene bomen en struiken. Het voertuig heeft een Nederlands kenteken met de tekst](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/09/Citroen-e-Berlingo-3-640x480.jpg)
Review – Citroën e-Berlingo (2022)
Net zo praktisch, maar dan elektrisch
![]() |
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
![AutoRAI.nl logo](https://autorai.nl/wp-content/themes/autorainl/src/img/logo-autorai-nl.png)
Tegenwoordig is de personenuitvoering van de Citroën Berlingo alleen nog leverbaar met volledig elektrische aandrijving. Is de Berlingo daarmee nog steeds een sterk aanbod? AutoRAI.nl zocht het uit.
Sinds eind vorig jaar is de personenuitvoering van de Citroën Berlingo in Nederland alleen nog leverbaar als volledig elektrische Citroën e-Berlingo. Dat helpt de gemiddelde CO2-uitstoot van het Citroën-aanbod verder naar beneden te halen, maar is de Berlingo in volledig elektrische uitvoering nog steeds zo’n sterk aanbod? Dat zoeken we uit.
![Een grijze Citroën e-Berlingo geparkeerd op een verhard oppervlak, met op de achtergrond groene bomen en gras. Het voertuig heeft zwarte wielen en blauwe accenten.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/09/Citroen-e-Berlingo-1-640x480.jpg)
![Close-up van de zwarte grille van een Citroën e-Berlingo met een blauw logo met een accentteken boven de letter 'e'. De rand van een gele kentekenplaat met zwarte letters is zichtbaar in het onderste deel van de afbeelding.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/09/Citroen-e-Berlingo-22-360x270.jpg)
![Een close-up van de oplaadpoort van de Citroën e-Berlingo met de klep open, met het laadcontact en de bijbehorende symbolen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/09/Citroen-e-Berlingo-29-360x270.jpg)
Net zo praktisch
Met volledig elektrische aandrijving is de Citroën e-Berlingo gelukkig onverminderd praktisch. Net als bij de eerdere brandstofversie is dat te danken aan de oorsprong als bedrijfsauto. Ook de besteluitvoering van de e-Berlingo is zo ontwikkeld dat de elektrische aandrijflijn geen negatieve invloed heeft op laadruimte en -vermogen. Alleen het trekgewicht is minder, dat is nog maar 750 kg.
Wel passen er nog steeds vijf tot (optioneel) zeven personen in en past afhankelijk van de uitvoering (vijf of zeven zitplaatsen, ‘kort’ of XL) nog steeds 597 tot 912 liter aan bagage achterin. Met de stoelen neergeklapt is dat zelfs maximaal 1.672 liter. Verder zijn er nog altijd talrijke opbergvakken en -mogelijkheden. Meer over de vele praktische eigenschappen van de Citroën e-Berlingo vind je in onze eerdere rijtest met de brandstofversie. Nu richten wij ons vooral op de elektrische aandrijving.
![Binnenaanzicht van de achterbank van een Citroën e-Berlingo minivan, met drie stoelen bekleed met grijze stof met witte en blauwgroen accenten. De deur staat open en onthult de zitgroep en vloermatten.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/09/Citroen-e-Berlingo-39-360x270.jpg)
![Een grijze Citroën e-Berlingo met de achterklep open, waardoor de lege bagageruimte zichtbaar wordt. Met bomen omzoomde achtergrond en zichtbaar asfaltoppervlak.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/09/Citroen-e-Berlingo-44-360x270.jpg)
![De afbeelding toont het interieur achterin van een Citroën e-Berlingo met twee neergeklapte stoelen en een ruime bagageruimte. Het voertuig staat buiten geparkeerd in de buurt van een grasveld.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/09/Citroen-e-Berlingo-40-360x270.jpg)
![Het interieur van een Citroën e-Berlingo minivan met een zwarte stoffen zitbank op de derde rij afgebeeld. De stoel is gedeeltelijk neergeklapt en de achterklep is open, waardoor u uitzicht heeft op bomen en gras buiten.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/09/Citroen-e-Berlingo-41-360x270.jpg)
Op stap met de Citroën e-Berlingo
De Citroën e-Berlingo rijdt niet veel anders dan de brandstofversie. Eigenlijk zelfs fijner, dankzij de vloeiende aandrijving en de andere gewichtsverdeling. Hij is weliswaar zwaarder dan de gelijkwaardige brandstofversie (ruim 1.700 kg versus ruim 1.400 kg), maar het zwaartepunt ligt dankzij de batterij wel lager. Daardoor ligt de e-Berlingo net wat strakker op de weg, de koets helt minder over in bochten. In het veercomfort merk je het extra gewicht wel, in die zin dat de auto nog wel eens licht wil deinen op slecht wegdek. Echt storend is dat overigens niet.
![Het interieur van de Citroën e-Berlingo wordt getoond, waarbij de nadruk ligt op het dashboard, het stuur en het beeldscherm. De stoelen zijn grijs en de auto staat geparkeerd in een groene buitenruimte.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/09/Citroen-e-Berlingo-30-640x480.jpg)
![Een grijze Citroën e-Berlingo bestelwagen met zwarte velgen staat geparkeerd op een verhard oppervlak nabij groene struiken en bomen. Op het kenteken van het voertuig staat "P-388-XS.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/09/Citroen-e-Berlingo-12-360x270.jpg)
![Close-up van de grille en kentekenplaat van een auto, met een Citroën-logo, een Nederlands kenteken met de tekst "P-388-KS" en een blauwe badge aan de rechterkant, die de Citroën e-Berlingo benadrukt.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/09/Citroen-e-Berlingo-21-360x270.jpg)
Theoretische actieradius Citroën e-Berlingo
Op papier heeft de Citroën e-Berlingo in de door ons geteste XL-uitvoering een actieradius van 278 km (WLTP). Bij vertrek met volle batterij meldt de boordcomputer iedere keer een actieradius van ruim 260 km, dat komt netjes in de buurt. Eenmaal onderweg lopen de kilometers wel snel terug, zeker op de snelweg.
Citroën e-Berlingo actieradius in de praktijk
We hebben de batterij van de Citroën e-Berlingo geen enkele rit helemaal leeg gereden, maar als we de afwijking tussen gereden kilometers en verbruikte actieradius doorrekenen, moet je in de praktijk rekening houden met een totale actieradius van zo’n 220 tot 240 kilometer. Dat is een beetje afhankelijk van of je op de snelweg rijdt of via N-wegen en hoe vaak je daarbij moet afremmen (en dus energie terugwint). Rij je bijna alleen maar in stedelijk (file)verkeer, dan moet je die ruim 260 kilometer waarschijnlijk wel daadwerkelijk kunnen halen. Overigens hebben we de e-Berlingo niet getest met volle bepakking.
![Een grijze Citroën e-Berlingo minibus staat geparkeerd aan de kant van de weg met bomen en groen op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/09/Citroen-e-Berlingo-15-640x480.jpg)
![Het dashboarddisplay van de Citroën e-Berlingo toont een volledig opgeladen batterij, een snelheidsmeter op 0 km/u en een resterende actieradius van 262 km. Totaal gereden afstand bedraagt 9325 km.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/09/Citroen-e-Berlingo-33-360x270.jpg)
![Close-up van een zijpaneel van een Citroën e-Berlingo met een band en een wiel, met een opvallend blauw en zwart designelement op de deur. De achtergrond bestaat uit groen langs een verhard oppervlak.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/09/Citroen-e-Berlingo-23-360x270.jpg)
Het ‘laadkabelmanagement’
Hoewel de Citroën e-Berlingo een praktisch ruimtewonder is, hebben we juist op dat punt nog wel een verbeterpunt gevonden: het zogeheten laadkabelmanagement. In normaal Nederlands: waar laat je de laadkabels? Veel elektrische auto’s hebben daarvoor een opbergvak in de bagageruimte(vloer), maar dat ontbreekt hier. Wel levert Citroën een laadkabeltas mee. In theorie is de laadkabel daarmee compact opgeborgen, maar laten we eerlijk zijn: je gaat niet na iedere laadsessie proberen om de kabel nauwkeurig in die tas te krijgen. In de praktijk slingert de kabel dus los in de bagageruimte. Dan hebben wij in dit geval ook nog een extra laadkabel meegekregen, voor opladen aan een huishoudelijk stopcontact. Dat is best een kabelbende achterin.
![Achteraanzicht van een Citroën e-Berlingo met open achterdeuren, waarbij het interieur met drie rijen stoelen zichtbaar is. De stoelen op de derde rij zijn neergeklapt en er is een tas in de bagageruimte geplaatst.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/09/Citroen-e-Berlingo-42-640x480.jpg)
![De afbeelding toont de opbergruimte achterin van een Citroën e-Berlingo, met daarin twee neergeklapte stoelen, een oranje spiraalkabel en een afgedekt object.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/09/Citroen-e-Berlingo-43-360x270.jpg)
![Binnenaanzicht van de Citroën e-Berlingo met de achterbank neergeklapt, waardoor een lege bagageruimte zichtbaar is en een oranje verlengsnoer op de vloer ligt.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/09/Citroen-e-Berlingo-45-360x270.jpg)
Prijzen Citroën e-Berlingo
De Citroën e-Berlingo is op dit moment leverbaar vanaf 38.715 euro. Daarvoor krijg je de ‘korte’ versie met uitrustingsniveau Live. Voor meer luxe is er ook de keuze uit de niveaus Live Edition, Feel en Shine. Die laatste is er vanaf 42.940 euro en de andere twee zitten er tussenin. Liever meer ruimte? Dan is er de verlengde e-Berlingo XL vanaf 44.920 euro. Een flink prijsverschil, maar dan heb je ook meteen uitrustingsniveau Feel. Andere uitvoeringen zijn er niet voor de XL. Het volledige aanbod van uitvoeringen en bijbehorende uitrusting vind je op www.citroen.nl.
![Op een verhard terrein met bomen en struiken op de achtergrond staat een grijze Citroën e-Berlingo MPV geparkeerd. Op het kenteken staat "P-388-KS".](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/09/Citroen-e-Berlingo-13-640x480.jpg)
![Close-up van het stuur van een Citroën e-Berlingo, met bedieningsknoppen, dashboarddisplay met verschillende meetgegevens en een deel van de middenconsole met extra bedieningselementen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/09/Citroen-e-Berlingo-32-360x270.jpg)
![Uitzicht op het voorste interieur van een Citroën e-Berlingo, met de bestuurders- en passagiersstoelen met een mix van zwarte en grijze bekleding, en een klein groen paneel op het bovenste gedeelte van de rugleuningen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/09/Citroen-e-Berlingo-37-360x270.jpg)
Conclusie
Op zichzelf is de volledig elektrische Citroën e-Berlingo een heel sterk aanbod. Hij is onverminderd praktisch en je kunt dus moeiteloos met veel personen en/of bagage op pad zonder daar een grote SUV voor nodig te hebben. Daarnaast rijdt de e-Berlingo ook nog eens fijner dan de brandstofversie, dankzij de vloeiende aandrijving en het lagere zwaartepunt.
Het enige echte nadeel van de Citroën e-Berlingo is de wat beperkte actieradius. Die moet maar net passen bij hoe je de auto wilt gebruiken. Zolang je iedere rit volledig opgeladen kunt beginnen is de actieradius voldoende voor veruit de meeste van je ritten. Wij hebben er tijdens de testweek geen enkele moeite mee gehad. Een auto als de Citroën Berlingo wordt echter ook gekocht om lekker mee op reis te gaan. Met het groeiende netwerk aan (snel)laadstations hoeft ook dat geen probleem te zijn, maar zeker in het buitenland zal je je verre reizen wel extra goed moeten plannen.
Hoewel Citroën “avontuurlijke gezinnen” nog altijd als de belangrijkste doelgroep ziet voor de Berlingo, is hij voor hen gezien de relatief beperkte actieradius toch wat minder interessant dan voorheen. De Citroën e-Berlingo is wat ons betreft echter wel een heel interessant aanbod voor taxibedrijven en bijvoorbeeld aanbieders van (andere) shuttlediensten. Uiteindelijk blijft de Citroën e-Berlingo wel gewoon een comfortabele en fijn rijdende auto waar alle passagiers en hun bagage moeiteloos in passen.
![Op een verhard terrein omringd door groen staat een grijze Citroën e-Berlingo MPV geparkeerd, met de voorzijde naar links gericht.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/09/Citroen-e-Berlingo-5-640x480.jpg)
![Close-up van een autodeurkruk met een modern design met een blauw accent tegen een donkergrijs deurpaneel, dat doet denken aan de strakke esthetiek van de Citroën e-Berlingo.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/09/Citroen-e-Berlingo-25-360x270.jpg)
![Een grijze Citroën e-Berlingo met dakdragers staat geparkeerd naast een pad met groene bomen en gras op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/09/Citroen-e-Berlingo-28-360x270.jpg)
De e-Berlingo van andere merken
Voor de volledigheid: de Citroën e-Berlingo is ook leverbaar als vrijwel identieke Peugeot e-Rifter, Opel Combo-e Life en Toyota ProAce City Verso. De Toyota-versie is als enige nog levervaar met brandstofmotoren en heeft (vooralsnog) juist geen elektrische versie. Deze modellen krijgen binnenkort ook nog eens gezelschap van de Fiat e-Doblo.
(Weinig) directe concurrenten
De vier-/vijfling heeft het rijk in hun segment inmiddels min of meer alleen, want van directe concurrenten als de Ford Tourneo, Renault Kangoo en Volkswagen Caddy wordt de personenuitvoering niet langer in Nederland geleverd. Wel biedt Mercedes-Benz de aan de Kangoo gerelateerde Citan Tourer en straks ook de luxere T-Klasse.
![](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/09/Citroen-e-Berlingo-10-1-1140x635.jpg)
![Op een verharde ondergrond staat een grijze Citroën e-Berlingo bestelwagen geparkeerd, met groen en bomen op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/09/Citroen-e-Berlingo-2-640x480.jpg)
![Close-up van een Citroën e-Berlingo-autologo op een grijs voertuig met een weerspiegeld zicht op bomen en lucht op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/09/Citroen-e-Berlingo-26-360x270.jpg)
![Close-up van de achterkant van een Citroën e-Berlingo met het "Berlingo"-embleem en het blauwe "e"-embleem, wat duidt op een elektrisch model. De achtergrond toont bomen en een bewolkte hemel.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/09/Citroen-e-Berlingo-27-360x270.jpg)
![Een grijze Citroën e-Berlingo minibus geparkeerd op een verhard terrein met groene bomen en struiken op de achtergrond. Het voertuig heeft een Nederlands kenteken en zwarte velgen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/09/Citroen-e-Berlingo-7-640x480.jpg)
![Close-up van de rechtervoorzijde van een grijze Citroën e-Berlingo met zwarte en blauwe sierdetails, LED-koplampen en zwarte lichtmetalen velgen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/09/Citroen-e-Berlingo-17-360x270.jpg)
![Close-up van de zijkant van een grijze Citroën e-Berlingo, waarbij de nadruk ligt op het zwart-blauwe detail bij het stuur en het zwarte lichtmetalen velg.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/09/Citroen-e-Berlingo-24-360x270.jpg)
![Op een verhard terrein voor het groen staat een grijze Citroën e-Berlingo bestelwagen met zwarte wielen geparkeerd. Het voertuig heeft een Europees kenteken en opvallende koplampen aan de voorzijde.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/09/Citroen-e-Berlingo-6-640x480.jpg)
![Close-up van de grille van een grijze Citroën e-Berlingo met een Nederlands kenteken met de tekst "P-388-KS." Boven de grille zijn het Citroën-logo en een badge voor een elektrische auto zichtbaar.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/09/Citroen-e-Berlingo-20-360x270.jpg)
![Close-up van de voorbumper van een Citroën e-Berlingo met een zwarte band, een blauw en zwart mistlampframe en een deel van de koplamp.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/09/Citroen-e-Berlingo-18-360x270.jpg)
![Een grijze Citroën e-Berlingo minivan staat geparkeerd op een verhard oppervlak in de buurt van groene struiken en bomen, met een zichtbaar kenteken met de tekst "P-388-KS.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/09/Citroen-e-Berlingo-9-640x480.jpg)
![Close-up van de voorste hoek van een grijze Citroën e-Berlingo, met het koplampontwerp en een deel van de grille, geparkeerd op een verharde weg met groen op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/09/Citroen-e-Berlingo-19-360x270.jpg)
![Een donkergrijze Citroën e-Berlingo minivan staat geparkeerd op een verharde ondergrond met groene bomen en gras op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/09/Citroen-e-Berlingo-16-360x270.jpg)
![Op een verharde ondergrond met bomen op de achtergrond staat een grijze Citroën e-Berlingo bestelwagen met kenteken P-388-KS geparkeerd.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/09/Citroen-e-Berlingo-4-640x480.jpg)
![Een close-up van een Citroën e-Berlingo-motor met de motorkap open, waarbij verschillende componenten en onderdelen van de elektrische motorruimte zichtbaar zijn.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/09/Citroen-e-Berlingo-47-360x270.jpg)
![De afbeelding toont de open motorkap van een Citroën e-Berlingo, waardoor de motor en verschillende componenten zichtbaar zijn, waaronder de accu en andere mechanische onderdelen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/09/Citroen-e-Berlingo-46-360x270.jpg)
![Zij- en achteraanzicht van een grijze Citroën e-Berlingo bestelwagen geparkeerd op een verhard oppervlak, omgeven door groen en bomen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/09/Citroen-e-Berlingo-14-640x480.jpg)
![Een close-up van een Citroën e-Berlingo-autostoeltje met een grijs, blauwgroen en zwart gesegmenteerd stoffen ontwerp.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/09/Citroen-e-Berlingo-38-360x270.jpg)
![Close-up van een Citroën e-Berlingo-dashboard met een strak ontwerp en een lichtgekleurde rand eroverheen. De afbeelding toont een deel van het stuur en de bedieningselementen aan de linkerkant, waardoor het moderne interieur van dit elektrische voertuig wordt benadrukt.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/09/Citroen-e-Berlingo-36-360x270.jpg)
![Het interieur van een Citroën e-Berlingo toont het stuur met het Citroën-logo, een modern dashboard en een middenconsole met een touchscreen, ventilatieopeningen en diverse bedieningselementen, allemaal aangevuld met een zicht naar buiten door de voorruit.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/09/Citroen-e-Berlingo-31-640x480.jpg)
![Close-up van de versnellingspook van een Citroën e-Berlingo met knoppen voor de parkeer-, achteruit-, neutraal-, rij- en remmodi, samen met een rijmodusknop en een draaiknop.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/09/Citroen-e-Berlingo-34-360x270.jpg)
![Close-up van de rijmoduskeuzeknop van een Citroën e-Berlingo op de middenconsole, met verschillende terreinopties, met aangrenzende knoppen en gelabelde sleuven zichtbaar.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/09/Citroen-e-Berlingo-35-360x270.jpg)