Mercedes-Benz EQS krijgt nog grotere accu (118 kWh!)
Mercedes-Benz EQS nu met ster op de motorkap
De Mercedes-Benz EQS krijgt een flinke update. In een notendop: het elektrische topmodel van Mercedes-Benz wordt geleverd met tot 82 km meer actieradius, een nieuwe grille met chroomapplicaties, een staande Mercedes-ster op de motorkap en nog meer comfort achterin.
Mercedes-Benz EQS: van 108,4 naar 118 kWh
In de toekomst kunnen klanten nog meer kilometers afleggen zonder te hoeven stoppen om te laden. Dankzij een verhoogde accucapaciteit van 108,4 naar 118 kWh wordt de maximale actieradius van de EQS 450 4MATIC verhoogd van 717 naar 782 kilometer volgens de WLTP-testnorm. De EQS 450+ doorbreekt met een actieradius van 735-803 km zelfs de grens van 800 kilometer. Nieuw in de line-up is de EQS 350. Het nieuwe instapmodel heeft een actieradius van 642 tot 683 kilometer (WLTP).
Hoger geremd trekgewicht
Mercedes-Benz heeft het trekgewicht voor de EQS en EQE Limousines met 4MATIC verhoogd van 750 naar 1.700 kg. Daarmee bereiken ze een vergelijkbaar niveau als de SUV-derivaten. Klanten kunnen nu bijvoorbeeld ook een paardentrailer trekken.
Een andere technische maatregel: door het hoge aandeel recuperatie in het dagelijks gebruik worden de remschijven minder vaak gebruikt dan in modellen met verbrandingsmotor. Voortaan wordt het remsysteem onderhouden door een speciale functie die van tijd tot tijd automatisch de remblokken tegen de schijven aandrukt.
Mercedes-Benz EQS nu met ster op de motorkap
Hét kenmerk van de Mercedes-EQ modellen is de diepzwarte grille (Black Panel), die naadloos aansluit op de koplampen. De designers hebben dit onderscheidende ‘gezicht’ nu verfijnd voor de EQS: het elektrische vlaggenschip is in de Electric Art Line standaard voorzien van een nieuwe grille met chroomapplicaties. De verchroomde en verzonken lamellen vormen een elegant contrast met de diepzwarte omgeving. Deze grille wordt gecombineerd met een staande ster op de motorkap en verenigt de avantgardistische EQ-look met het iconische, statusbewuste Mercedes-Benz symbool.
Het oog voor hoogwaardige details komt ook terug in het interieur: de luchtuitstroomopeningen op de B-stijlen hebben nu een rand van gegalvaniseerd chroom. Het extra kussen achterin heeft een bies van nappaleder gekregen.
Extra comfort achterin voor Mercedes-Benz EQS
EQS-modellen die zijn uitgerust met het optionele comfortpakket plus achter met executivestoelen hebben nu een speciale schuine voetensteun aan de rechterkant. Deze is tussen de rails van de voorstoel geplaatst en verhoogt het comfort voor de achterpassagier aanzienlijk.
Eveneens nieuw in dit pakket zijn de naar voren neerklapbare voorpassagiersstoel en de tot 38 graden verstelbare achterbankleuning. Dit zorgt voor meer ruimte. Het optionele pakket omvat ook stoelverwarming plus en nek- en schouderverwarming achter alsmede pneumatisch verstelbare zittingdiepte. Aan de achterkant van de voorstoelen is een verlicht sierdeel geïntegreerd.
Mercedes-Benz heeft het comfort achterin de EQS al eerder verhoogd, zo is het stoelenpakket achter al enige tijd standaard. Met één druk op de knop is de hoek van de rugleuning te verstellen van 27 tot 36 graden. De gelaagde look van de stoelbekleding benadrukt het individuele karakter van de stoel. Een dik gevoerde rugleuning en de van de zijwangen losgemaakte bekleding zorgen voor nog meer zitcomfort.
Automatische rijstrookwissel op tweebaanswegen
Met de functie ‘automatische rijstrookwissel’ biedt Mercedes-Benz nu ook in Europa een intelligente doorontwikkeling van rijassistentiesystemen op het gebied van SAE Level 2. De automatische rijstrookwissel wordt ondersteund op snelwegen met twee structureel gescheiden rijstroken met een snelheidslimiet van 140 km/u. In de EQS van modeljaar 2024 is deze functie af fabriek ingebouwd.
De automatische rijstrookwissel is onderdeel van de actieve afstandsassistent Distronic met actieve stuurassistent. Bij een langzamere voorligger kan het voertuig zelf de rijstrookwissel initiëren binnen een snelheidsbereik van 80 tot 140 km/u. Als de radars voldoende ruimte detecteren en rijstrookmarkeringen worden herkend, kan het voertuig de langzamere voorligger volledig automatisch inhalen. De voorwaarden: het moet gaan om een snelweg met ten minste twee rijstroken met een snelheidslimiet en het voertuig moet zijn uitgerust met MBUX navigatie. Het systeem heeft geen verdere input van de bestuurder nodig om de automatische rijstrookwissel uit te voeren. De verantwoordelijkheid voor het besturen van het voertuig blijft bij de bestuurder liggen.
De rijstrookwissel moet daarom voortdurend worden gemonitord. Mercedes-Benz biedt de automatische rijstrookwissel al voor sommige modelseries in de VS en Canada aan.
Wist je dat …
… het MBUX Hyperscreen inmiddels standaard is op de EQS? Daarbij lopen drie displays bijna naadloos in elkaar over, waardoor een beeldschermrand ontstaat van meer dan 141 cm breed.
… de inmiddels standaard warmtepomp het klimaatcomfort en de efficiëntie verhoogt? De restwarmte van de elektrische aandrijving (omvormer en elektromotor) en de HV-accu kan worden gebruikt om het interieur te verwarmen. Dit vermindert de behoefte aan accustroom voor de verwarming enorm en vergroot de actieradius.
… de zogenoemde Disconnect Unit (DCU) in de 4MATIC-uitvoeringen de elektromotor op de vooras automatisch ontkoppelt, afhankelijk van de rijsituatie en de vereiste prestaties? Bij lage belasting schakelt de DCU over naar de 4×2-rijmodus. Dan worden de elektromotor en de transmissie op de vooras uitgeschakeld. Dit vergroot de actieradius.
… het recuperatieniveau van de EQS is verhoogd? De grotere vertraging (tot 3 m/s2) betekent meer teruggewonnen energie en dus een grotere actieradius. Mercedes-Benz heeft nu ook het remsysteem geoptimaliseerd: het biedt een beter pedaalgevoel dankzij een aangepaste remkrachtcilinder.
… veel updates voor de EQS zijn uitgevoerd met behulp van over-the-air technologie (OTA)? Hiertoe behoren bijvoorbeeld Dolby Atmos, de YouTube-webapp en een digitale reisgids.
… de onderhoudsservice in Duitsland nu in principe standaard is op alle EVA 2-modellen (EQS, EQE, EQS SUV, EQE SUV)? Dit omvat al het vereiste onderhoud tot zes jaar of 90.000 km (afhankelijk van wat het eerst komt). Mercedes-Benz zal dit in het tweede kwartaal van 2024 in alle andere Europese landen invoeren.
… de EQS eenvoudig gestart en vergrendeld kan worden met het Keyless Go-comfortpakket met voorbereiding voor de digitale voertuigsleutel (standaard) als de bestuurder over een geschikt eindapparaat beschikt? Key-sharing is ook mogelijk: familieleden of bekenden kunnen digitaal worden uitgenodigd om het voertuig te gebruiken.
… de bestuurders van een EQS en EQS SUV een jaar lang gratis stroom kunnen krijgen bij de IONITY-laadstations? Dit geldt vanaf activering van IONITY Unlimited via Mercedes me Charge. In totaal brengt Mercedes me Charge meer dan 1,5 miljoen laadpunten van meer dan 1.300 laadaanbieders wereldwijd samen, waarmee het momenteel een van de grootste openbare laadnetwerken ter wereld is.
… ook de andere modellen met de volledig elektrische architectuur van de luxe- en topklasse (EVA 2: EQE, EQS, EQS SUV, EQE SUV) gaan profiteren van veel van de verbeteringen die in dit persbericht uiteen worden gezet? De verkoop van die modellen start eveneens eind april 2024.
Bestellen
De nieuwe Mercedes-Benz EQS kan vanaf eind april 2024 worden besteld. Ondanks de verbeterde standaarduitrusting blijven de basisprijzen ongewijzigd.