Bijna productieklaar: Mercedes-AMG Project One
"De eerste Formule 1-auto voor de openbare weg"
De komst van de Mercedes-AMG Project One hield de gemoederen al een tijdje bezig. Nu kunnen we hem eindelijk laten zien. Het merk onthulde de bizarre hypercar vandaag aan de vooravond van de autoshow van Frankfurt. Het gaat hier om de eerste sportwagen met een nagenoeg ongewijzigde Formule 1-aandrijflijn.
De Mercedes-AMG Project One is officieel nog een conceptcar, maar de makers laten meteen weten dat het productiemodel alleen nog op details wordt aangepast.
Deze volbloed racewagen is het meest ambitieuze project van AMG ooit. Het model wordt aangedreven door een V6 hybridemotor die rechtstreeks afkomstig is uit de huidige Formule 1-bolide van Mercedes.
LEES OOK: VIDEO – Bugatti Chiron pakt indrukwekkend record
1.000 pk
De powerunit bestaat uit een 1,6-liter V6 turbomotor die maximaal 11.000 t/min draait (!) en vier elektromotoren: twee daarvan zijn gemonteerd op de vooras, één is direct gekoppeld aan de benzinemotor en de vierde is ingebouwd in de turbocompressor.
Het gecombineerde vermogen bedraagt meer dan 1.000 pk, waarmee de Mercedes-AMG Project One in minder dan 6 seconden van 0-200 km/u accelereert en een topsnelheid van meer dan 350 km/u haalt. Schakelen gaat via een nieuwe 8-trapsautomaat die zich ook handmatig via flippers aan het F1-stuurwiel laat bedienen.
Mega krachtig en super efficiënt
Het voordeel van de elektrische turbo is dat die onmiddellijk reageert op de commando’s van het gaspedaal. Er is geen enkele vertraging (turbogat). Naar eigen zeggen reageert de motor zelfs sneller dan een turboloze V8-motor.
Ander voordeel is dat de elektrische turbo energie opwekt en opslaat in de lithium-ion accu. Samen met de terugwinning van remenergie kan voldoende stroom worden opgewekt om de Mercedes-AMG Project One maximaal 25 kilometer volledig elektrisch te laten rijden (via de voorwielen).
LEES OOK: Autotest – Mercedes-AMG C 63 S Coupé
Uitverkocht
Mercedes-AMG bouwt 275 exemplaren van de Project One. De prijs bedraagt 2,275 miljoen euro exclusief belastingen. De levering start eind 2018. Alle te bouwen exemplaren zijn inmiddels verkocht. Er schijnt in ieder geval één naar Nederland te komen.