Autotest – Mercedes-AMG C 63 S Coupé
Door Nile van Leeuwen. Fanatieke autoliefhebber, gedreven autojournalist en ervaren tekstschrijver die zich druk maakt om alles op het gebied van mobiliteit. |
Wie denkt dat de Mercedes-AMG C 63 Coupé en Limousine (sedan) onderhuids hetzelfde zijn, heeft het mis. De techneuten uit Affalterbach hebben zich bij de ontwikkeling van de coupéversie een stuk meer uitgesloofd. Het resultaat is één van de bestrijdende AMG-modellen ooit.
Titanenstrijd
De (vorige) Mercedes-AMG C 63 Coupé wordt eindeloos vergeleken met de BMW M4 en Audi RS 5. Ze zijn elkaars grootste concurrent, gebouwd door drie Duitse grootmachten die elkaar continu achtervolgen en die met technisch zeer geavanceerd spul de dienst uitmaken in de eredivisie van de middelgrote sportcoupé.
Ondanks dat ze dezelfde nationaliteit hebben en uit dezelfde vijver vissen, verschillen ze wel behoorlijk van karakter (gelukkig maar). De M4 is een perfectionist in het stuurgedrag. De RS 5 is meer een allrounder en de AMG de strepentrekkende uitslover met de meeste pk’s en de meeste herrie.
LEES OOK: Nu ook V8-power voor Mercedes GLC en GLC Coupé
4.0 V8 biturbo
De autotest geeft een ander belangrijk verschil aan: zowel de BMW M4 als de nieuwe Audi RS 5 (die vanaf juni te koop is) worden aangedreven door een zescilindermotor. De nieuwste Mercedes-AMG C 63 Coupé heeft nog altijd een V8-motor, maar wel een compleet nieuwe die circa 30% minder uitstoot.
Mercedes-AMG heeft de legendarische 6,2-liter V8-motor uit de vorige generatie vervangen door een nieuwe 4,0-liter V8 biturbomotor, waarin het Duitse merk heel veel geld geïnvesteerd heeft. Deze krachtbron is, net als bij de C 63 Limousine, leverbaar in twee smaken. De standaardversie levert 350 kW (476 pk) en 650 Nm. Wij rijden de C 63 ‘S’ die 375 kW (510 pk) en 700 Nm naar de achterwielen stuurt.
Visueel onderscheid
De wijze heren van Mercedes-AMG stonden wel voor een lastige opgave. Want om de 4.0 V8 biturbo passend te krijgen én de Coupé de beoogde rijdynamiek mee te geven, moest het koetswerk van de Mercedes-Benz C-klasse Coupé flink worden aangepast.
Alleen het dak, de deuren en de kofferklep zijn gelijk aan die van de standaard C-klasse Coupé. De wielkasten van de AMG C 63 zijn aan de voorkant 6,4 cm en aan de achterkant zelfs 6,6 cm breder gemaakt. De motorkap is iets langer, de achterzijde heeft een specifiek design en hij rolt op aanzienlijk bredere banden (285 mm achter).
Samen met die grote luchtinlaten, scherpe zijskirts en dikke uitlaten komt de Mercedes-AMG C 63 Coupé heerlijk intimiderend voor de dag. Een tikkeltje ordinair, zoals dat hoort bij een AMG, maar wel met dat typisch elegante sausje van Mercedes. Wat een auto.
Onderstel
De C 63 Coupé oogt niet alleen agressiever dan de C 63 Limousine; zo rijdt hij ook. Behalve de vier-link voorwielophanging, grotere spoorbreedte en speciaal voor dit model ontworpen fusees heeft hij ook een specifiek ontworpen subframe voor de achteras. Verder heeft de ‘S’ een elektronisch sperdifferentieel op de achteras dat tot 100% kan sperren.
Al die aanpassingen betalen zich uit, want in de sportiefste rijmodus voelt de Mercedes-AMG C 63 S Coupé scherper en wendbaarder dan gedacht. De besturing is werkelijk een feest. Die biedt een mooi natuurlijke tegendruk en je kunt hem heel precies richten.
De stabiliteit in bochten is fenomenaal. Vooral in lange doordraaiers zijn belachelijk hoge bochtsnelheden mogelijk. Die ContiSportContact-banden bieden eindeloos grip. Maar ook in scherpe korte bochten doet de AMG lichtvoetig aan, ondanks het toch vrij forse gewicht van 1.700 kg en zo’n zware V8 onder de motorkap. De Mercedes-AMG C 63 S Coupé legt de M4 het vuur aan de schenen. De rijdynamiek is van uitzonderlijk hoog niveau.
Verslavend geluid, angstaanjagend snel
De mooiste eigenschap van de Mercedes-AMG C 63 S is toch de motor. Het V8-geluid is verslavend. De standaard 7-traps AMG Speedshift automaat past zijn gedrag aan op de gekozen rijstand van de AMG Ride Control (Comfort, Sport, Sport+ en Race).
In Sport+ en Race is de acceleratie angstaanjagend. Dankzij de trekkracht van 700 Nm bij 1.750 t/min pikt de motor zó snel op. Zonder enkele vertraging schiet de naald van de toerenteller als een raket naar het rode gebied. Op droog asfalt en bij optimaal gebruik van de systemen word je in 3,9 seconden van 0-100 km/u gekatapulteerd. De V8-motor brult als een gek. Weliswaar niet zo furieus als de vorige C 63, maar nog steeds erg luid en met het nodige geplof en gepruttel bij gas los en terugschakelen.
Die V8-motor is absoluut een reden om een Mercedes-AMG C 63 S Coupé aan te schaffen. Maar ook het comfort dat hij met zich meebrengt. Ondanks de krankzinnige acceleratie is en blijft het een Mercedes, met veel luxe en uitsluitend hoogwaardige materialen.
Edition 1
Het exemplaar dat wij reden – de exclusieve, gelimiteerde en inmiddels uitverkochte Edition 1-uitvoering – tilt de kwaliteitsbeleving naar een waanzinnig niveau. De combinatie van carbon, geborsteld aluminium, grijs leder en geel stikwerk ziet er werkelijk prachtig uit. Dat geldt ook voor die kuipstoelen met ‘diamond stitching’ patroon.
Er is in ieder geval veel mogelijk. Het interieur van de Mercedes-AMG C 63 Coupé is op talloze manieren geheel naar eigen smaak samen te stellen. De prijzen beginnen bij 114 mille voor de C 63 en 123 mille voor de ‘S’. Liever een Cabriolet? Die kost minimaal 124.000 euro.