Mazda’s kunnen nog veel zuiniger
Hybride- of elektrische aandrijving? Wat Mazda betreft is dat allemaal niet nodig, want de gewone verbrandingsmotor kan nog een stuk zuiniger. Een interview met Jeff Guyton, CEO van Mazda Europe.
Hoe ver is Mazda met de ontwikkeling van zelfstandig rijdende auto’s?
“Eigenlijk zijn er al veel elementen voor een zelfrijdende auto. Kijk maar naar de Mazda6. Die remt al automatisch als een aanrijding dreigt met een voorganger of overstekende voetganger. De techniek is er, maar hoe zit het met acceptatie, zowel bij de bestuurder als bij de wetgever? Wij zullen zeker niet de eerste zijn met zo’n auto, want onze filosofie is het ontwikkelen van auto’s die fijn rijden en waarin mensen zelf graag achter het stuur zitten.”
Komt Mazda met hybride- en elektrisch aangedreven modellen?
“In verbrandingsmotoren zit nog best veel potentieel. Wij hebben dat al aangetoond met onze SkyActiv-technologie. Door de compressie te verlagen van dieselmotoren en die te verhogen bij benzinemotoren hebben we een efficiëntere verbranding bereikt. Samen met lichtere modellen en verbeterde aerodynamica zitten we met onze huidige modellijn 30 procent zuiniger dan met de vorige. Nog eens 20 procent is mogelijk, onder meer door verbetering van thermische efficiency. Mazda heeft in elk geval niet gekozen voor kleinere turbomotoren om het verbruik te verlagen.”
Dus helemaal geen hybride?
“In principe niet. Het enige waarmee wij bezig zijn, is een systeem met een kleine elektromotor en een compacte batterij. Die zou dan kunnen zorgen voor het vanuit stilstand wegrijden, waarna de verbrandingsmotor het vanaf zo’n vier kilometer per uur overneemt. Dan overbrug je die inefficiënte eerste meters met een verbrandingsmotor. Trouwens, de kennis en ervaringen met de SkyActiv-technologie lijken ook voordeel te kunnen bieden voor een rotatiemotor, zoals we die hadden in de RX-7 en RX-8. Dus een opvolger van de RX hebben we nog zeker op het netvlies staan, alleen wanneer? Dat kunnen we nog niet zeggen.”