Land Rover schrapt draaiknoppen in interieur vernieuwde Range Rover Velar
Grotere accu voor plug-in hybride P400e
Land Rover heeft de Range Rover Velar een subtiele upgrade gegeven. Ook op technologisch vlak zijn er wat aanpassingen doorgevoerd, waaronder een grotere batterij voor de plug-in hybride Range Rover Velar P400e.
Cosmetische aanpassingen Range Rover Velar
De vernieuwde Range Rover Velar krijgt een nieuwe grille, zeer slanke Pixel LED-koplampen, een nieuwe onderbumper achter en donkere accenten. De uitlaten zijn optisch weggelaten aan de achterkant. Er zijn twee nieuwe carrosseriekleuren: Metallic Varesine Blue en Premium Metallic Zadar Grey.
11,4-inch glazen touchscreen
In het interieur van de opgefriste Range Rover Velar bespeuren we een 11,4-inch glazen touchscreen met de nieuwste versie van het Pivi Pro-infotainmentsysteem. Dankzij Active Road Noise Cancellation is het nog stiller aan boord van de auto.
Over-the-air-updates
Tot 80 procent van de totale ECU’s in de Velar – zoals Pivi Pro-infotainment, navigatie en diagnosesystemen in de auto, onderstel- en aandrijflijnsystemen – is geschikt voor draadloze updates. Zo kan de Range Rover Velar voor nog veel meer systemen de nieuwste software ‘over-the-air’ ontvangen, zonder een bezoek aan de dealer. De Range Rover Velar heeft verder een Online Pack met data-abonnement en WiFi.
Geen draaiknoppen meer!
Bedieningselementen voor de klimaatregeling, de stoelverwarming en het audiovolume zijn continu zichtbaar in de nieuwe zijbalk op het display. Daarmee zijn de draaiknoppen met druk- en trekfunctie verleden tijd. Die bleken in de praktijk niet altijd even praktisch. Nu zijn de functies ondergebracht aan de zijkanten van het touchscreen, veel beter!
Ledervrij interieur? Geen probleem!
Range Rover introduceert vier nieuwe lederkleuren voor de Velar: Cloud, Caraway, Raven Blue en Deep Garnet. Geen fan van leder, met het oog op dierenwelzijn? De Range Rover Velar is opnieuw beschikbaar met een ledervrij interieur. De ledervrije optie combineert wolmix van het Deense Kvadrat met inzetten van Ultrafabrics textiel. De bekleding heeft een nieuw Diamond Herringbone-perforatiepatroon. De wolmengsels van Kvadrat zijn 58 procent lichter dan leder.
Het motorenaanbod van de Range Rover Velar MY2024:
- P400e PHEV: 2,0-liter viercilinder benzinemotor, elektromotor, 297 kW (404 pk) systeemvermogen, 640 Nm koppel tussen 1.500 en 4.400 t/min, achttraps automatische transmissie, AWD.
- P250 benzine: 2,0-liter viercilinder benzinemotor, 184 kW (250 pk), 365 Nm koppel tussen 1.300 en 4.500 t/min, achttraps automatische transmissie, AWD.
- P400 benzine: MHEV, 3,0-liter zescilinder benzinemotor, 294 kW (400 pk), 550 Nm koppel tussen 2.000 en 5.000 t/min, achttraps automatische transmissie, AWD.
- D200 diesel: MHEV, 2,0-liter viercilinder dieselmotor, 150 kW (204 pk), 430 Nm koppel tussen 1.750 en 2.500 t/min, achttraps automatische transmissie, AWD.
- D300 diesel: MHEV, 3,0-liter zescilinder dieselmotor, 221 kW (300 pk), 650 Nm koppel tussen 1.500 en 2.500 t/min, achttraps automatische transmissie, AWD.
Grotere accu voor plug-in hybride P400e
De Velar P400e PHEV kreeg een 20 procent grotere accu met een totale capaciteit van 19,2 kWh. Dat is goed voor een volledig elektrische actieradius tot 64 kilometer en naar verwachting tot 51 km in de praktijk. Daarmee biedt de Range Rover Velar P400e een ruim 20 procent grotere EV-actieradius ten opzichte van de vorige versie (53 km). Deze PHEV sprint in 5,4 seconden van 0 naar 100 km/h en de topsnelheid komt uit op 209 km/u mogelijk. De topsnelheid in de EV-modus is begrensd op 140 km/u. Via een 50 kW DC-snellader is de accu in 30 minuten tot 80% op te laden. Bij een normaal AC-laadpunt (wisselstroom) duur het opladen van de accu ongeveer 2,5 uur met 7 kW laadkracht.
De Velar van Land Rover is beschikbaar in de uitvoeringen S, Dynamic SE, Dynamic HSE en Autobiography. Prijzen beginnen bij 85.510 euro.