De krachtigste turboloze motoren van 2016
Turboloze motoren: een uitstervend ras
Onder de druk van steeds strengere milieueisen dreigt de turboloze verbrandingsmotor te verdwijnen. Autofabrikanten downsizen hun motoren en voorzien ze van een turbo – en zelfs hybridesystemen – om het verbruik te drukken en het vermogen op peil te houden. Het is vooral voor liefhebbers van sportauto’s jammer dat de grote, potente, natuurlijk ‘aanzuigende’ motor in onbruik raakt. Al was het maar om het geluid, want er zelf in rijden is maar weinigen gegund.
“Puur vermogen, brute trekkracht, stimulerend aanzuiggeluid”
Aston Martin
Ook Aston Martin schakelt over op turbomotoren, maar behalve de nieuwe DB11 zijn alle Astons nog voorzien van een naturally aspirated V8 of V12. De V8 heeft een inhoud van 4,7 liter en is leverbaar met vermogens van 313 kW (426 pk) bij 7.000 toeren per minuut of meer. De V12 heeft een inhoud 5,9 liter die het in de Vanquish S schopt tot 603 pk.
Audi
De Audi R8 V10 Plus is de absolute topper van de Duitse fabrikant. Met een vermogen van 449 kW (610 pk) zorgt de auto voor geweldig spektakel als hij in 3,2 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u accelereert. Hij bereikt een topsnelheid van 330 km/u. De R8 is er ook zonder Plus en dan heeft ie een vermogen van 397 kW (540 pk). Daarmee zijn de prestaties nauwelijks minder.
Corvette
De Corvette C7 Z06 met 485 kW (659 pk) valt dankzij zijn compressor helaas buiten deze lijst. De iets tammere Stingray-versie met ongeveer 140 kW minder is echter een van de laatste der Mohikanen met een traditionele Amerikaanse V8. Voorin lepelt Chevrolet een dikke V8 met 466 pk.
Dodge
De Dodge Viper zit in zijn laatste productiejaar. Dit is trouwens de sportauto met de grootste cilinderinhoud: de V10 heeft een cilinderinhoud van maar liefst 8.390 cm3, vooroorlogs groot dus. Het maximumvermogen van de Viper is 477 kW (649 pk). De Dodge sprint vanuit stilstand in 3,5 seconden naar 100 km/u en de topsnelheid bedraagt 325 km/u. Wie er eentje wil hebben, moet zich wenden tot het grijze importcircuit.
Ford
De op-en-top Amerikaanse Mustang is het archetype van de muscle car, net als de Corvette trouwens. De GT 5.0 V8-versie heeft zoals de naam al ongeveer aangeeft, een cilinderinhoud van 4.949 cm3. Die heeft een vermogen van 310 kW (422 pk) en een koppel van 524 Nm. In de Verenigde Staten heel betaalbaar (35.000 dollar) maar in Nederland bijna 113.000 euro.
Jeep
Je kunt Jeep er niet van beschuldigen sportauto’s te produceren, maar de Grand Cherokee SRT-8 staat toch in dit rijtje. Want de ongeblazen HEMI V8 van maar liefst 6.417 cm3 heeft een vermogen van 344 kW (468 pk) en een koppel van 624 Nm. Daarmee sprint deze terreinauto – op asfalt natuurlijk – in 5 seconden vanuit stilstand naar de 100. De topsnelheid bedraagt 257 km/u.
Lamborghini
Lamborghini levert zijn modellen nog steeds met een dikke motor zónder turbo’s. Een goed voorbeeld is de Aventador S die een V12 van 6,5 liter heeft. Uit de twaalfpitter haalt Lamborghini 544 kW (740 pk). Bij heerlijk hoge toerentallen tot wel 8.500 toeren per minuut. De acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/u is klaar in 2,9 seconden. Ook de Huracán heeft een dikke turboloze motor, maar in dit model is het een V10. Van Audi, want beide merken behoren tot de Volkswagen Groep. Het topmodel produdceert net als in de R8 V10 Plus 449 kW (610 pk).
Lexus
Het premiummerk van Toyota heeft maar liefst drie modellen met een grote turboloze motor. De Lexus GS F (sportsedan), Lexus RC F Coupé (sportcoupé) en straks ook de Lexus LC 500 (2+2 gran turismo) hebben allemaal een 5,0-liter V8 met een cilinderinhoud van 4.969 cm3 en een vermogen van 351 kW (477 pk).
Pagani
Pagani produceert de Zonda al sinds 1999, ook al is het model officieel uit productie. Kijk je Pagani echter lief aan en doe je een goed bod, dan bouwt Pagani er alsnog eentje. De Zonda wordt sinds 2010 voorzien van een V12 AMG-Mercedes-motor (M120), die in de meest recente vorm 670 pk produceert. Met een koppel van 780 Nm kan de Zonda vanuit stilstand in 3,4 seconden de 100 km/u bereiken. Zijn topsnelheid ligt ver boven de 330 km/u.
TVR
Het merk dat al heel lang aankondigt terug te komen, heeft voor de tweede helft van 2017 een model aangekondigd dat voorzien zou moeten worden van een (Ford) Cosworth Coyote V8-motor. De motor zou een vermogen hebben van 330 tot 368 kW (450 tot 500 pk). De acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/u zou binnen vier seconden moeten lukken en de topsnelheid zou rond de 300 km/u liggen.
Mazda
Opvallend: Mazda – oké, geen supersportautofabrikant – doet niet mee aan de trend van downsized turbomotoren. Mazda zoekt het in hogere compressieverhoudingen en relatief grote cilinderinhoud. Hun zogenoemde SkyActiv-motoren zijn juist heel efficiënt en het idee is dat ze met hun grotere cilinderinhoud zelden hard hoeven te werken en dus langer meegaan en zuinig en schoon zijn – drievoudig duurzaam…