Vernieuwde Mazda 3 – Autotest
Aangenaam anders
De totale autoverkoop is in 2016 in Nederland van januari tot en met november met 20% gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Tegen de trend in heeft Mazda echter zo’n 10% groei geboekt. Knap, want er zijn geen wezenlijk nieuwe modellen uitgebracht. Ze zijn wel verfijnd, zoals nu de Mazda 3. Wat is het geheim achter dit succes?
Tegendraads
Tegendraads kun je Mazda 3 gerust noemen. De technici doen het allemaal net even anders. Die zweren bijvoorbeeld bij motoren met een grote cilinderinhoud: dus geen compacte krachtbronnetjes van 1,2 liter met turbo, maar liever kloeke jongens met inhoud. Dat zie je ook bij de vernieuwde Mazda 3 – dat is een van de weinige auto’s in zijn segment die leverbaar zijn met bovengemiddeld grote motoren, tot wel 2,0 liter inhoud voor de benzineversies en 2,2 liter bij de diesels.
Ook kenmerkend voor Mazda is vasthouden aan eigen design. Niet alles op zijn kop zetten, maar verfijnen. Ook de benadering van rijdynamiek is apart. Zo is G-Vectoring Control ontwikkeld, een systeem dat op de achtergrond helpt om snel en soepel bochten te nemen. Zelfs als je geen getalenteerde coureur bent – en wie is dat eigenlijk wél? – geeft een Mazda met dit systeem je het gevoel dat je een betere bestuurder bent. Dat is aangenaam.
Aangenaam anders
De eerder dit jaar vernieuwde Mazda 6 is gepresenteerd met als slogan ‘aangenaam anders’. Die kun je zonder meer ook op de Mazda 3 parachuteren. Het comfortniveau is van grote klasse, net als het rijgedrag. Het design is nagenoeg ongemoeid gelaten. Alleen de grille is wat scherper getekend, en de buitenspiegels zijn gestroomlijnder van vorm en hebben anders gestileerde richtingaanwijzers. Ook nieuw zijn de koplampunits. Scherp gelijnd en met led-verlichting. Het design van de auto is verder niet op de schop genomen. Dat is goed, vindt Mazda. Het is het ‘Kodo – Ziel van Beweging’-design dat alle huidige modellen hebben.
“Prachtig afgewerkt met mooie materialen”
Het interieur van de Mazda 3 straalt harmonieuze elegantie uit. Prachtig afgewerkt met mooie materialen. Mazda heeft zo min mogelijk hard aanvoelend plastic gebruikt. Kortom: het interieur past uitstekend bij de premium-ambities van het merk. Veel, zo niet alles, staat in het teken van puur rijplezier. De stoelen bieden behalve comfort een goede zijdelingse steun. Het instrumentarium oogt sportief. De kwaliteitsbeleving ligt op een niveau dat je eerder verwacht in een auto in een hogere prijsklasse.
Match tussen auto en bestuurder
Mazda focust op de perfecte relatie tussen auto en bestuurder. Het is eigenlijk heel simpel: de bestuurder geeft zijn input via het stuur, de pedalen en de versnellingsbak. De Mazda 3 doet wat hem wordt opgedragen en geeft feedback. Samen in volledige harmonie onderweg, dat is de missie. Mazda werkt continu aan de perfectionering van dit concept. Een effectieve communicatie tussen mens en machine maakt rijden immers veiliger en leuker. Skyactiv Vehicle Dynamics is een nieuwe generatie controlesystemen die de motoren, transmissies en onderstellen optimaal laten samenwerken. Daarmee onderscheidt Mazda zich van andere merken.
G-Vectoring Control
Het nieuwe G-Vectoring Control (GVC), dat debuteert op de Mazda 3, is een goed voorbeeld van de wijze waarop Mazda rijplezier tot in de finesse weet te perfectioneren. Het biedt tal van voordelen. Een betere koersvastheid en stabiliteit bijvoorbeeld. Stuurcorrecties zijn nauwelijks nodig. Je raakt minder snel vermoeid. Bij het insturen van een bocht reduceert het systeem de trekkracht van de motor, zodat de auto als van nature de bocht indraait: soepel en stabiel. Bij het uitsturen van de bocht is er weer volle trekkracht met hetzelfde effect: soepel en stabiel.
“Je raakt simpelweg minder snel vermoeid”
De communicatie tussen de auto en de bestuurder is simpelweg efficiënter, waardoor je minder snel vermoeid raakt. Dat draagt ook bij aan de veiligheid, omdat een ontspannen bestuurder nu eenmaal alerter is. GVC zorgt ook voor meer comfort voor alle inzittenden doordat het heen en weer bewegen van het lichaam vermindert.
Bijzonder fijne dieselmotor
‘Downsizen’ is goed, maar dan wel wat brandstofverbruik en uitstoot betreft, niet qua rijplezier. Geen kleinere cilinderinhoud voor de Mazda 3 dus. Wel een eigenzinnige doorontwikkeling van motoren, transmissies, onderstel én carrosserie. Power is gegarandeerd. Oh, en een laag brandstofverbruik en een bescheiden CO2-uitstoot zijn ook inbegrepen.
De eigenzinnige dieselmotoren zijn beter en bovendien stiller dan ooit dankzij drie nieuwe systemen. Dat geldt zeker voor de 1,5-liter diesel. Die past prima bij de Mazda 3. En krachtig genoeg met zijn 77 kW (105 pk) vermogen, zo merken we. High-Precision DE Boost Control verbetert de regeling van de turbodruk en maakt een preciezere brandstofinjectie mogelijk. Het resultaat is een betere respons op het gaspedaal. Dat merk je voornamelijk in stadsverkeer en bij het invoegen op een drukke snelweg.
“Minder geluid bij frequenties waarin dieselmotoren het meest resoneren”
Natural Sound Frequency Control. Het vermindert het geluid bij frequenties waarin dieselmotoren vaak het meest resoneren. Dit doet het door de motortiming steeds een beetje te veranderen (in stappen van 100 microseconde). Hierdoor heffen de drukgevolgen die vóór, tijdens en na de verbranding worden veroorzaakt elkaar op.
Verder is nog te kiezen voor een 2,2-liter diesel van 110 kW (150 pk) of drie benzinevarianten, een van 1,5-liter en twee met een inhoud van 2,0-liter maar met verschillende vermogens. De krachtigste levert 120 kW (165 pk).
i-ELOOP?
Aangenaam anders is het nieuwe i-ELOOP-systeem op de Mazda 3. Het innovatieve systeem slaat bij het afremmen energie op in een speciale condensator (EDLC). Deze kan elektriciteit veel sneller opslaan dan een gangbare lood- of lithium-ion-accu. Bij het optrekken ondersteunt i-ELOOP de verbrandingsmotor. Hierdoor rijd je stukken zuiniger. Het verbruik bij dagelijks stadsverkeer daalt bijvoorbeeld met maximaal 10 procent.
Veilig vangnet
Een compleet vangnet aan veiligheidssystemen is standaard. Bijzonder in deze klasse is Smart City Brake Support Forward/Reverse. Hiermee remt de Mazda6 automatisch zodra er een verhoogd risico op een ongeval is. Het systeem is overigens ook in staat om dreigende ongevallen áchter de auto te signaleren. Nog verder gaat Advanced Smart City Brake Support (Advanced SCBS). Het remt nu bij snelheden van 4-80 km/u en dankzij een nieuwe frontcamera kan het ook voetgangers beter herkennen.
Hatchback of sedan
Je kunt kiezen uit een vijfdeurs hatchback en een sedan. De sterk doorgetrokken daklijn maakt hiervan echter meer een vierdeurs coupé. Best fraai eigenlijk. Mazda is geen prijspakker. Het merk koerst op stijl, kwaliteit, premium en een rijke uitrusting. De prijzen beginnen bij 21.880 euro voor de Mazda 3 Skyactiv G-100.