740 pk voor Lamborghini Aventador S Coupé
Huidige bestseller Lamborghini opgefrist
De Lamborghini Aventador is het bestverkopende model van Lamborghini van dit moment. Nu de Italianen de nieuwe Aventador S Coupé hebben onthuld, kan het merk weer rekenen op een flinke impuls wat verkoop betreft.
Veel werk gemaakt van update
Een échte verrassing is het niet. Door patentfoto’s werd al duidelijk dat Lamborghini met een Aventador S zou komen. In plaats van alleen een S achter de typenaam te plakken, heeft Lamborghini echt werk gemaakt van de update. Laten we beginnen met het design van de Aventador S LP740-4. Door simpele maar doeltreffende aanpassingen in de voorbumper genereert de Aventador S vóór 130 procent meer downforce. Een vernieuwde achtervleugel met drie standen produceert nog eens 50 procent neerwaartse druk. Met andere woorden: de Aventador S is efficiënter dan ooit.
Meer power voor V12-motor
Dan de V12-motor. Nog steeds maakt Lamborghini gebruik van die opzwepende 6,5-liter V12-motor met een slagvolume van 6.498 cm3. Aanpassingen aan de kleppentiming, het luchtinlaattraject en een toerenbegrenzer die later ingrijpt (nu 8.500 tpm, was 8.350 tpm) leveren motorvermogen op. Het motorvermogen bedraagt nu 544 kW (740 pk). Dat is 40 pk meer dan voorheen. Het koppel blijft gelijk: 690 Nm. De sprint van 0 naar 100 km/u is in 2,9 tellen een feit. De topsnelheid komt uit op 350 km/u.
Lichter uitlaatsysteem en vierwielsturing
De V12-motor ademt uit via een nieuw uitlaatsysteem dat twintig procent lichter is dan voorheen. Het totaalgewicht van de Aventador S Coupé komt uit op 1.575 kilogram, gelijk aan het uitgaande model. Helemaal nieuw is de toepassing van vierwielsturing, waarbij de achterwielen lichtjes meesturen voor betere wendbaarheid en stabiliteit. In totaal kan het AWD-systeem tot 90 procent van de aandrijving naar de achterwielen sturen, zodat overstuur oproepbaar is.
Ego-modus
De Aventador S heeft opnieuw diverse rijmodi. Strada (Straat), Sport en Corsa (race) kennen we al. Nieuw is de Ego-modus: een personaliseerbare rijmodus waarbij de bestuurder zelfs de gewenste settings kiest. In het interieur gebruikt Lamborghini nog exclusievere materialen. Een nieuw TFT-touchscreen met Apple CarPlay-ondersteuning is standaard. De levering van de eerste Aventador S-exemplaren start in april 2017. De Aventador S Roadster stelt Lamborghini volgend jaar voor.