Aan de Aventador gaat een lijn van legendarische modellen vooraf. Die geschiedenis begint in 1966, als Lamborghini de mooie Miura presenteert. De auto – bij introductie de snelste productieauto ter wereld – werd door de engineers ontwikkeld in hun vrije tijd. Ferrucio Lamborghini wilde namelijk liever een grand tourer dan op racetechniek gebaseerde auto’s zoals rivaal Ferrari bouwde. Het was maar goed dat de engineers hun vrije tijd wilden opofferen, want de Miura bleek een groot succes voor het merk. Lees verder
- Klantbeoordeling 8,2
- Altijd BOVAG Garantie
- 10.500 aangesloten BOVAG garages
- Heldere All-in prijzen
Aan de Aventador gaat een lijn van legendarische modellen vooraf. Die geschiedenis begint in 1966, als Lamborghini de mooie Miura presenteert. De auto – bij introductie de snelste productieauto ter wereld – werd door de engineers ontwikkeld in hun vrije tijd. Ferrucio Lamborghini wilde namelijk liever een grand tourer dan op racetechniek gebaseerde auto’s zoals rivaal Ferrari bouwde. Het was maar goed dat de engineers hun vrije tijd wilden opofferen, want de Miura bleek een groot succes voor het merk.
Van Countach…
De Miura bleef in productie tot en met 1973, waarna de auto in 1974 werd opgevolgd door de net zo legendarische Countach. Weg waren de zachte, vloeiende lijnen, want de Countach leek met een liniaal ontworpen en viel daarnaast erg op door zijn extreme wigvorm. De Countach bleef maar liefst tot 1990 in productie en veranderde in die periode behoorlijk van uitstraling door al het in de tussentijd toegevoegde spoilerwerk.
…via Murciélago…
In 1990 volgde de strakke Diablo, die op zijn beurt weer werd opgevolgd door de gladdere en meer afgeronde Murciélago. Een facelift en verschillende uitvoeringen volgden, waarna in 2009 groots werd afgesloten met de extreme LP 670–4 SuperVeloce. In 2010 mocht de Murciélago moet pensioen en werd de auto afgelost door de Aventador.
…tot Aventador
Die kwam in 2011 op de markt en heeft een (minstens) 700 pk sterke 6.5-liter V12 aan boord. In 2013 maakte de wereld ook kennis met een open versie, die als Roadster door het leven gaat. Los van de toevoeging van uitvoeringen die nog meer prestaties leveren, onderging de auto in 2017 een facelift waarna de auto als Aventador S verder gaat. Alle overige uitvoeringen zijn komen te vervallen, maar men heeft al wel de extreme en gelimiteerde LP770-4 SVJ gepresenteerd.
Technisch
Motortype | benzine, V12 |
Cilinderinhoud | 6.498 cm³ |
Max. vermogen | 544 kW (740 pk) |
Bij | 8.400 tpm |
Max. koppel | 690 Nm |
Bij | 5.500 tpm |
Aandrijving | 4WD |
Remmen v/a | gev. schijven |
Vermogensrange | 544 tot 566 kW |
Algemeen
Transmissie | 7AT |
Carrosserietype | 2-drs. coupé |
Euro NCAP | niet getest |
Marktintroductie | september 2017 |
Laatste facelift | n.v.t. |
Garantie | 2 jaar |
Vanafprijs | € 484.377 |
Bijzonderheden | De Aventador S en SVJ zijn er ook als Roadster met open dak. |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 255/30 ZR20 / 355/25 ZR21 |
L x B x H | 4.797 x 2.030 x 1.136 mm |
Wielbasis | 2.700 mm |
Massa leeg | 1.575 kg |
Max. aanh. gew. | n.v.t. kg |
Tankinhoud | 90 l |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 16,9 l/100km |
CO₂-emissie | 394 g/km |
Energielabel | G |
Prestaties
Acc. 0-100 km/u | 2,9 s |
Topsnelheid | 350 km/u |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
KG Mobility
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng