Autotest – Lexus GS F
De underdog uit Japan
Door Nile van Leeuwen. Fanatieke autoliefhebber, gedreven autojournalist en ervaren tekstschrijver die zich druk maakt om alles op het gebied van mobiliteit. |
Lexus bouwt kwalitatief misschien wel de beste auto’s ter wereld, maar kreeg lange tijd veel kritiek te verduren omdat de modellen te saai zouden zijn. Daar waren de Japanners helemaal klaar mee en namen rigoureus actie. Inmiddels is het gehele aanbod voorzien van die hoekige, sportieve grille en er zijn vette performance-modellen gelanceerd, waaronder de GS F.
Image builder
De uiterst sportieve Lexus GS F is een opmerkelijke nieuwkomer in de top van het E-segment. Nee, hij is niet gemaakt om keihard te concurreren met de BMW M5, Mercedes-AMG E 63 of Audi RS 7 bijvoorbeeld, benadrukt de importeur als we de testauto ophalen.
De GS F laat zien dat Lexus wel degelijk spannende auto’s kan bouwen. Het is een imago-opkrikker en een interessant alternatief voor sportsedan-rijders die een keer iets anders willen, is de uitleg.
LEES OOK: Autotest – Lexus NX 300h
Opvallen
We begrijpen de bescheidenheid. Lexus is nieuw in dit sub-segment en wil zich niet mengen in die eeuwige Duitse machtsstrijd. Maar natuurlijk is de GS F een concurrent van bovengenoemde drie. En wat voor één.
Kijk nou toch, wat een auto! Vooral in de kleur Sapphire Blue in combinatie met oranje remklauwen. Parkeer hem in de straat en voorbijgangers schieten spontaan in de achteruitversnelling om de GS F even van dichtbij te bekijken. Geen ritje door de stad zonder dat iemand met een mobieltje jou haastig staat te fotograferen.
Wat-een-sound!
Er zijn meer redenen om een Lexus GS F boven een Duitse concurrent te verkiezen. Het Japanse model is weliswaar de minst krachtige in het rijtje, maar wél de enige met een atmosferische V8-motor. Wat-een-sound! Er klinkt wat ons betreft niets lekkerder dan zo’n pure, turboloze achtcilinder. Blazende turbo’s hebben nu eenmaal een nadelig effect op het motorgeluid.
Het feit dat de 5,0-liter V8 in de Lexus op natuurlijke wijze ademt, betekent wel dat hij hoog in de toeren pas zijn maximumkoppel bereikt, in dit geval bij 4.800 tpm. Ten opzichte van een vergelijkbare turbomotor merk je dat de GS F een fractie langer de tijd nodig heeft om op gang te komen.
Maar wat maakt dat uit? Met 350 kW (477 pk) vermogen en 530 Nm koppel is de Lexus GS F echt retesnel. Met een sprint van 0-100 km/u in 4,5 seconden en de uitzinnige acceleratie naar de topsnelheid van 270 km/u is de GS F een ontzagwekkende machine.
Onderstel
Lexus is groot geworden met hybridetechniek, maar geef de techneuten een carte blanche en ze bouwen een sportsedan waar je u tegen zegt. Dat blijkt ook uit het fabelachtige onderstel.
Tegenwoordig kun je in vrijwel elke luxe auto kiezen uit verschillende demperstanden. Niet bij de Lexus GS F. De makers hebben de moeilijkste weg gekozen en een performance-onderstel ontwikkeld dat ook verrassend comfortabel is. Wel zijn er verschillende standen die het karakter van transmissie en ESP wijzigen.
Dynamiek versus comfort
De wegligging in bochten is fenomenaal. De besturing is mooi direct, maar niet nerveus en met weinig tegendruk. De GS F laat nergens een steekje vallen, behalve dat de schakelflippers misschien een tikkeltje traag reageren. Maar we rijden niet in een Ferrari over een bergpas, dus laten we de 8-traps automaat lekker zelf het werk doen.
Automobilisten die op zoek zijn naar een performance-sedan in deze klasse zoeken niet alleen sportiviteit en exclusiviteit, ook luxe en comfort. En de combinatie van die eigenschappen is in de Lexus GS F ongekend.
De bijna vijf meter lange Lexus GS is in de basis natuurlijk een executive sedan, met zeeën (bagage)ruimte en een bedieningspaneel achterin waarmee passagiers op de achterbank onder meer de stoelverwarming en de klimaatcontrole in ‘hun zone’ kunnen bedienen.
LEES OOK: In detail: de nieuwe BMW M5
Topkwaliteit
Het interieur, voorzien van het zogeheten Upgrade-pakket, ziet er prachtig uit. De zitpositie is werkelijk fantastisch. De lederen stoelen zitten heerlijk. Alles wat je voelt en ziet is van topkwaliteit en het uitgebreide infotainmentsysteem laat zich prettig bedienen.
Laatstgenoemde werkt met een muis op de middenconsole, die je met je wijs- en middelvinger stuurt en die met een klein tikje laat voelen als een knop bereikt wordt. Het is even wennen, maar zoals gebruikelijk bij Lexus werkt het perfect. En als kers op de taart worden je trommelvliezen getrakteerd op een superieur geluid van het Mark Levinson audiosysteem.
De Lexus GS F is een imposante verschijning en een niet te onderschatten atleet van ’s werelds beste automerk. Voor degenen die in de markt zijn voor een ruim anderhalve ton kostende sportsedan, maar nog twijfelen welke het moet worden, is de GS F absoluut het overwegen waard.