Wat de 5 Serie is voor BMW, is de GS voor Lexus. Het eerste model werd geïntroduceerd in 1993 en was in feite de luxeversie van de alleen in Japan leverbare Toyota Aristo. Zeker in de VS boekte Lexus al snel succes met deze door Italdesign Giugiaro getekende luxesedan. De auto werd ontwikkeld met als doel om juist ook buiten Japan succesvol te zijn en dat was gelukt. Al snel was de GS een van de belangrijkste modellen in Lexus’ aanbod. Lees verder
- Klantbeoordeling 8,2
- Altijd BOVAG Garantie
- 10.500 aangesloten BOVAG garages
- Heldere All-in prijzen
Wat de 5 Serie is voor BMW, is de GS voor Lexus. Het eerste model werd geïntroduceerd in 1993 en was in feite de luxeversie van de alleen in Japan leverbare Toyota Aristo. Zeker in de VS boekte Lexus al snel succes met deze door Italdesign Giugiaro getekende luxesedan. De auto werd ontwikkeld met als doel om juist ook buiten Japan succesvol te zijn en dat was gelukt. Al snel was de GS een van de belangrijkste modellen in Lexus’ aanbod.
Crown
De GS mocht dan een directe afgeleide zijn van de Aristo, beide auto’s zijn onderhuids nauw verwant aan de bij ons niet leverbare Toyota Crown-modellenlijn. Met de komst van de derde generatie Lexus GS in 2005 kwam de Toyota Aristo-versie te vervallen. De huidige vierde generatie Lexus GS kwam in 2011 op de markt en onderging in 2015 een facelift.
Aflossing
In 2018 was het volgens Lexus tijd voor aflossing wat de Europese markt betreft. Hoewel de vierde generatie nog gewoon in productie blijft, krijgen we voortaan niet de GS maar de ES in de showrooms. Dit model is in de VS al jarenlang een begrip en eveneens een heel belangrijk model voor Lexus. Nu mag de ES het ook in Europa gaan proberen.
Technisch
Motortype | benzine-elektrisch, 4-cilinder lijn |
Cilinderinhoud | 2.494 cm³ |
Max. vermogen | 164 kW (223 pk) |
Bij | 6.000 tpm |
Max. koppel | 221 Nm |
Bij | 4.200 tpm |
Aandrijving | achterwielen |
Remmen v/a | gev. schijven |
Draaicirkel | 10,6 m |
Vermogensrange | 164 tot 351 kW |
Algemeen
Transmissie | CVT |
Carrosserietype | 4-drs. sedan |
Euro NCAP | 5 sterren |
Marktintroductie | januari 2012 |
Laatste facelift | augustus 2015 |
Garantie | 3 jaar |
Vanafprijs | € 48.285 |
Bijzonderheden | Afwerking zeer verfijnd en stille rijeigenschappen geven de Lexus GS een prima concurrentiepositie ten opzichte van onder meer een BMW 5-Serie en Mercedes-Benz E-klasse. En de uitrusting is behoorlijk uitgebreid in relatie tot de prijs. |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 225/50 R17 |
L x B x H | 4.850 x 1.840 x 1.455 mm |
Wielbasis | 2.850 mm |
Massa leeg | 1.705 kg |
Max. aanh. gew. | 500 kg |
Inh. bag. ruimte. | 458 l |
Tankinhoud | 66 l |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 4,4 l/100km |
CO₂-emissie | 104 g/km |
Energielabel | A |
Prestaties
Acc. 0-100 km/u | 9,0 s |
Topsnelheid | 190 km/u |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
KG Mobility
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng