IJskoud onderzoek: Lexus stopt LC Convertible 12 uur in vriezer
Gaat dat wel goed?
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Op de Millbrook Proving Ground in Engeland bevindt zich een ‘klimaatkamer’ met een inhoud van 468 m3. Hier zijn temperaturen te realiseren die in de buitenwereld zeldzaam of zelfs ondenkbaar zijn. En indien gewenst kan de luchtvochtigheid 98 procent aantikken. Idee van Lexus: ‘laten we er een LC 500 Convertible in stoppen’.
-18 graden Celsius
In de auto-industrie geldt -18 graden Celsius als de standaard voor het testen van ontwasemingssystemen van auto’s. Bij de Lexus LC Convertible komen daar twee bijzondere dimensies bij. Om te beginnen is de softtop ‘down’ én de auto is net voor het binnenrijden nat gesproeid. In de klimaatkamer bevriest het water direct. En dat is nog maar het begin: de Lexus LC Convertible blijft hier twaalf uur staan.
Geen problemen
Na 12 uur open en bloot in de vrieskou is de vraag: hoe heeft de Lexus LC Convertible zich gehouden? De 464 pk sterke atmosferische V8-benzinemotor start direct en in het interieur functioneren de displays en wijzers op het dashboard ook zoals je moeten doen. Video volgt na de foto’s.
Review Lexus LC 500 Convertible
Onze test ook al gelezen en gezien? Bekijk anders ook even onderstaande video.