Autotest – Lexus LC 500 Convertible (2020)
Met grote dank aan alle hybrides
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Als je in de markt bent voor een 2+2-convertible met V8-motor dan kijk je wellicht al heel snel naar een Mercedes-Benz of BMW, maar je kunt ook bij Lexus terecht. Jawel! Het merk met doorgaans alleen hybride modellen heeft gewoon een convertible met moddervette V8 in de prijslijst staan. Maak kennis met de Lexus LC 500 Convertible, in alle opzichten een zeer speciale cabriolet.
Lexus LC 500 Convertible niet goedkoop
Goedkoop is de Lexus LC 500 Convertible niet hoor. Lexus vraagt er minimaal 186.995 euro voor, waarvan 50.000 euro aan BPM. Geen koopje dus, maar wel ontzettend lekker. De ingrediëntenlijst van deze Lexus laat het water uit je mond lopen.
De ingrediënten
Want lees maar even mee: een 5,0-liter V8-motor met 464 pk en 530 aan koppel, achterwielaandrijving, een topsnelheid van 270 km/u en een 0-100-tijd van 4,6 seconden. Daarnaast is de V8 in kwestie geen turbomotor, maar een lekkere old school atmosferische krachtbron zonder turbo’s. Dat betekent ver doorhalen tot richting de toerenbegrenzer om elke peekaa uit de cilinders te persen. Een verslavend tafereel, waarbij er een diep, donkerbruin geroffel uit de uitlaten klinkt.
“De V8 in kwestie is geen turbomotor, zalig!”
Geen topatleet
Toch ben je niet altijd aan het knallen in deze Lexus. Integendeel zelfs: je bent veel meer aan het cruisen. Deze Lexus is absoluut geen topatleet. Daarvoor zijn de ‘muffintops’ simpelweg te groot. Hij weegt een stevige 2.110 kilogram en dat merk je, bijvoorbeeld in korte bochten. Toch voelt deze Lexus nog behoorlijk dynamisch aan. Er is ook lekker veel stuurgevoel, maar je merkt aan alles dat hij de voorkeur geeft aan comfortabel cruisen in plaats van up tempo bochtenwerk. Dat is helemaal niet erg, want Lexus noemt deze LC ook zelf een gran turismo in optima forma. En in dat aspect is deze LC gewoon een perfecte keuze. Comfort is er in overvloed. Het onderstel weet ook prima om te gaan met het hogere gewicht.
Met dank aan de hybrides
Eigenlijk mogen we alle hybride modellen van Lexus dankbaar zijn, want dankzij die modellen heeft Lexus deze LC 500 Convertible kunnen realiseren. Hoe dan? Nou, vrij simpel: die hybrides hebben op papier een lagere CO2-uitstoot en daardoor staat Lexus er bijzonder gunstig voor en heeft het Japanse merk de vrijheid om modellen met een hogere CO2-uitstoot te ontwikkelen. Zie daarom hier: de LC 500 Convertible. Met V8! Heerlijk.
“Eigenlijk mogen we alle hybride modellen van Lexus dankbaar zijn.”
Is het een beauty?
Dat is natuurlijk een persoonlijke kwestie, maar qua lijnenspel oogt de Lexus LC Convertible heel indrukwekkend. Of het dak nu gesloten is, of open: er staat altijd een indrukwekkende auto. Qua design draagt de LC Convertible ook wat DNA van de beroemde Lexus LFA in zich. Hij heeft dezelfde basislijnen.
Softtop
De softtop van de LC opent of sluit in 15 seconden. Dat kan tot een snelheid van 50 km/u. Bij een plotselinge regenbui is het dak dus zo weer gesloten. De softtop is opgebouwd uit meerdere lagen waardoor een uitstekende (geluids)isolatie ontstaat. Er is overigens keuze uit twee kleuren: zwart of bruin. De blauwe softtop is voorbehouden aan de gelimiteerde Regatta-uitvoering.
Bagageruimte
Het neerklappen van de softtop heeft geen invloed op de inhoud van de bagageruimte. Die is zowel open als gesloten even groot en gelijk aan de bagageruimte van de Coupé. Er is ruimte genoeg voor een aantal weekendtassen.
“Qua lijnenspel oogt de Lexus LC Convertible heel indrukwekkend.”
Aanpassingen
Haal de deksel van een schoenendoos en je levert direct in aan torsiestijfheid. Dat effect is ook van toepassing bij convertibles. Lexus heeft dat effect weggewerkt door diverse verstevigingen in de carrosserie aan te brengen. Door die aanpassingen heeft de LC 500 Convertible zelfs een zwaartepunt ten opzichte van de dichte Lexus LC.
Open rijden
In de Lexus LC 500 Convertible kan eigenlijk het hele jaar door het dak open. Je zit perfect uit de wind en bent van alle gemakken voorzien om je bibs, rug en nek heerlijk te verwarmen. Een ‘föhn’ in de hoofdsteunen blaast een aangenaam warme lucht in je nek, iets wat we in meer luxere cabrio’s terugvinden. Ook noemenswaardig is het systeem Lexus Climate Conciërge. Een sensor detecteert of het dak open of dicht is en past op basis daarvan het functioneren van de airconditioning aan. Met open dak houdt het systeem bijvoorbeeld rekening met de hoeveelheid zonlicht, de buitentemperatuur en de snelheid van de auto. Ook leuk: als sensoren ‘merken’ dat de passagiersstoel niet is bezet, worden automatisch de stoel- en nekverwarming ervan uitgeschakeld om energie te besparen. Desondanks hoef je niet te rekenen op gunstige verbruikscijfers. Met geluk schommelt het verbruik tussen 1 op 7 of 1 op 10.
“In de Lexus LC 500 Convertible kan eigenlijk het hele jaar door het dak open.”
Active noise cancelling
In high-end koptelefoons zit heel vaak ANC-technologie, een afkorting voor active noise cancelling. Dit systeem zit ook in deze Lexus. Microfoons in de hoofdsteun van de bestuurderstoel detecteren laag frequente geluiden, die afkomstig kunnen zijn van motor en aandrijflijn. Het soundsystem produceert op basis daarvan geluidsgolven die ongewenst geluid elimineert. Over het audiosysteem gesproken: het Mark Levinson-systeem produceert fantastisch geluid. Een genot om naar te luisteren.
Is alles dan perfect?
Welnee, niet alles is perfect aan de Lexus LC 500 Convertible. De bediening van het infotainmentsysteem blijft een dingetje. Het werkt gewoon wat omslachtig om met een touchpad alles te moeten bedienen. Het leidt te veel af en dat wil je niet. Een draai-selectieknop zou een betere oplossing zijn. Maar goed, alles op zijn tijd. Lexus weet dit maar al te goed, dus in toekomstige modellen wordt dat vast verholpen. Onder de streep staat hier gewoon een geweldige convertible met romige V8-motor die van elke rit een avontuur maakt. De combinatie van comfort met een hoogtoerige V8 en een werkelijk bloedjemooi interieur is er eentje om in te lijsten. En daarnaast is er nog het design. Iedereen die we tegenkomen kijkt nog even om. Je rijdt met recht in een bijzondere automobiel.