Gereden: Skoda Octavia Combi
Besparen op autokosten en niet inleveren op comfort en ruimte? Dan is de nieuwe Skoda Octavia Combi een prima optie. Dit is een behoorlijk grote stationwagen die in combinatie met een 1,2-liter turbobenzinemotor knap zuinig met brandstof omspringt.
De nieuwe Octavia heeft dezelfde bodemplaat als de Volkswagen Golf. Maar oog in oog met de Skoda, en dan met name de Combi, lijkt hij toch een klasse groter. Door de vormgeving toont hij forser. De auto trakteert inzittenden op veel ruimte. Vooral de ruimte tussen de voorstoelen en de achterbank is buitengewoon royaal. De bagageruimte biedt 610 liter inhoud en met neergeklapte achterbank zelfs 1.740 liter.
De 1,2-liter turbobenzinemotor lijkt voor een auto van dit formaat redelijk bescheiden. De TSI-krachtbron biedt echter veel trekkracht bij lage toerentallen. De motor levert 77 kW (105 pk) vermogen en 175 Nm koppel en blijkt mans genoeg om de Skoda Octavia Combi goede prestaties te bezorgen. De boordcomputer vermeldt tijdens de test een verbruik van 5,8 liter over honderd kilometer. Dat is netjes, helemaal omdat we ook wat in de file hebben gestaan. Het in deze Greentech-versie aanwezige start- stopsysteem zet de motor dan uit en dat scheelt benzine.
De Skoda Octavia Combi is leverbaar voor prijzen vanaf 20.770 euro. Een slimme keuze is de Ambition Businessline voor 23.970 euro. Dan is hij zeer compleet met onder meer airco, navigatie, parkeersensoren en zelfs een gekoeld dashboardkastje.