Fiat 500L Living: zo groot als een huis
De Fiat 500L Living is de grootste telg van de 500-familie. Hij is 20 centimeter langer dan de standaard 500L en is naar wens uit te breiden met twee extra zitplaatsen. Is de grote Italiaan daarmee geschikt om in te wonen?
Eerst een open (voor)deur intrappen: de Fiat 500L Living is groot. De 4.352 mm lange, 1.784 mm brede en 1.667 mm hoge Italiaan is door zijn formaat haast geen 500 meer te noemen. Toch is de auto door de typische lampen en designelementen erg herkenbaar als 500.
Ruimte zithoek
De stoelen in de 500L Living zijn comfortabel en goed instelbaar. Aan de zijkant plaatste Fiat een knopje voor de elektrisch verstelbare lendensteun. De extra lengte van de Living-versie zit ‘m puur in de achterzijde. Door er een stuk aan vast te plakken, is een nog grotere bagageruimte ontstaan. Met een capaciteit van 560 liter tot 638 liter, afhankelijk van de stand van de verschuifbare achterbank, is de 500L Living groot genoeg om allerhande spullen mee te vervoeren. De extra bagageruimte kan naar wens worden opgevuld met twee extra zitplaatsen, die binnen een handomdraai in de vlakke laadvloer verdwijnen als ze niet worden gebruikt.
Stijlvolle inrichting
De carrosseriekleur wordt doorgetrokken naar het dashboard. Dit geeft het interieur een retro-uitstraling. Fiat biedt voor de buitenkant ook diverse kleurencombinaties aan. In totaal zijn 282 er combinaties mogelijk aan in- en exterieurkleuren.
Camerabewaking
De achteruitrijcamera zorgt ervoor dat je altijd weet wie er voor je ‘achterdeur’ staat. Samen met de parkeersensoren is de lange auto boven goed manoeuvreerbaar in de achteruitstand.
Lage stookkosten
De testauto was uitgerust met een 1,6-liter dieselmotor met 88 kW (120 pk) vermogen. In de brochure geeft Fiat verbruikscijfers op van 5,5 l/100 km voor stadsverkeer en 4,0 l/100 km op de snelweg. Tijdens de testperiode gaf de boordcomputer een verbruik aan van 5,8 l/100 km. De standaard aanwezige schakelindicator en cruisecontrol helpen bij het verlagen van de brandstofconsumptie. De motor levert veel trekkracht bij lage toeren en voelt daardoor vlot aan. Tijdens het accelereren dringt een dieselbrom de passagiersruimte binnen, maar op constante snelheden is het erg stil in de 500L Living.
Weinig privacy
Ondanks de donkergetinte achterste ruiten biedt de grote Italiaan opvallend weinig privacy. Dit komt door zijn enorme glasoppervlakte. Ook de voorruit is enorm. Dankzij de smalle A-stijlen is de dode hoek minimaal en dat in combinatie met de hoge zitpositie zorgt ervoor dat de bestuurder uitstekend zicht heeft op het verkeer.
Duizend euro extra
De Fiat 500L Living is uitgerust met het Uconnect-multimediasysteem met een 5-inch touchscreen. Voor navigatie biedt Fiat een aparte unit aan die boven op het dashboard geplaatst wordt. De Fiat 500L Living met de 1.6 MultiJet 120-motor is leverbaar voor prijzen vanaf 29.345 euro. Er is ook een versie met een de extra zuinige TwinAir Turbo-benzinemotor. Deze is er vanaf 21.395 euro. Daarmee heeft de Living een meerprijs van duizend euro ten opzichte van de reguliere 500L.