Ferrari-motor verdwijnt uit Maserati’s
Volgens Ferrari CEO helemaal niet erg
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Maserati-modellen hebben vanaf eind 2021, begin 2022 geen Ferrari-motoren meer. De samenwerking tussen Ferrari en Maserati op het gebied van motoren stopt, aldus Ferrari CEO Louis Camilleri.
Niet erg voor Ferrari
Volgens de Ferrari-topman gaat de Italiaanse sportautobouwer helemaal stoppen met het leveren van motoren aan derden. Dat levert een flinke tijds- en kostenbesparing op. Volgens Camilleri geeft dat ruimte om nieuwe modellen te ontwikkelen, zoals een nieuwe hybride supersportwagen die nog eind mei wordt onthuld.
En nu?
Welke oplossing Maserati zoekt in de nabije toekomst, is nog niet bekend. Het merk zal óf zelf motoren moeten ontwikkelen óf de motoren van andere partijen moeten halen. Maserati gebruikt al twee decennia lang Ferrari-motoren. Ook de meest recente modellen – de Ghibli, Quattroporte, Levante, GranTurismo en GranCabrio – hebben allemaal Ferrari-motoren onder de motorkap. Het gaat hierbij om een 2,9-liter biturbo V6-benzinemotor, twee 3,8-liter biturbo V8-motoren en een atmosferische 4,7 liter V8.
Geely?
Een tijdje geleden waren er nog geruchten dat het Chinese Zhejiang Geely Holding Group interesse had om Maserati en Alfa Romeo over te nemen. Dat gerucht werd ontkracht door Geely zelf, maar wellicht dat Geely in de toekomst wel een rol kan spelen op het gebied van motoren. Anders kan Maserati altijd nog in de Verenigde Staten terecht bij Fiat Chrysler Automobiles. Daarmee verliest Maserati wel direct een bepaalde aantrekkingskracht, want het blijft toch leuk om te zeggen dat je in een Maserati met Ferrari-krachtbron rijdt.