Dit is de nieuwe Ford Ranger Raptor
Alles wat je moet weten over de ruige offroader
Ford kondigt de tweede generatie aan van de Ranger Raptor, het sportieve topmodel binnen de Ranger line-up. Volgens Ford is de nieuwe zó goed, dat hij de oude moet doen vergeten. De vooruitzichten zijn in ieder geval veel belovend.
Tweede generatie Raptor
Dat de vorige Ford Ranger Raptor een ruige auto was, is een understatement. Nu presenteert Ford de tweede generatie. De Ranger Raptor is de ultieme prestatiegerichte Ford Ranger, waar bij de nieuwe generatie gekeken is naar betere prestaties op zowel de weg als in het terrein.
Volgens Ford is dit de de meest geavanceerde Ranger ooit. “We wilden van de nieuwe Ranger Raptor een uitgesproken sportieve en krachtige pick-up maken”, vertelt Dave Burn, Ford Performance chief programme engineer van de Raptor. “Hij is beduidend sneller dan eerdere versies, ziet er schitterend uit en zit vol nieuwe snufjes. Het is de stoerste Ranger die we ooit hebben ontwikkeld.”
Ford Raptor
Het ‘Raptor-label wordt door Ford gehangen aan zijn high-performance pick-ups en SUV’s, met de Ford F-150 SVT Raptor uit 2010 als eerste model. De bad ass Raptor-modellen zijn speciaal gemaakt voor off-roadrijden op hoge snelheid. De auto’s waren in eerste instantie alleen bedoeld voor de Amerikaanse markt, maar door de grote vraag bracht Ford later de Ranger Raptor ook naar Europa.
Tweede generatie Ranger Raptor
Zo komt ook deze tweede generatie Ranger Raptor naar Europa en is leverbaar met twee verschillende motoren. Een dikke 3.0-liter grote EcoBoost V6 benzinemotor met twee turbo’s, die goed is voor 288 pk en 491 Nm. De motor is gekoppeld aan een automaat met tien versnellingen. Vanaf 2023 kan de Ranger Raptor ook besteld worden met een twin-turbo 2.0-liter dieselmotor.
Tekst gaat verder onder de foto
Techniek uit de racerij
Ford bouwt het nieuwe motorblok rond een grafietijzeren cilinderblok en is ongeveer 75 procent sterker en tot 75 procent stijver dan het ijzer dat wordt gebruikt in traditionele gietstukken. Ford Performance zorgt ervoor dat de nieuwe Ranger Raptor enorm direct aan het gas hangt. Dit doen ze middels uit de racerij afkomstige techniek, vergelijkbaar met het systeem uit de Ford GT en de Focus ST.
Dat zogenaamde anti-lag-systeem houdt de turbocompressoren draaiende tot wel drie seconden nadat de bestuurder gas loslaat. Hierdoor is direct vermogen beschikbaar om een bocht uit te accelereren, zonder een dip in de afgifte.
Zelf uitlaatgeluid kiezen
Met een knop op het stuurwiel kun je de Ranger Raptor laten klinken zoals jij dat wilt. Er zijn vier modi waar je uit kunt kiezen. In de volgorde van zacht naar luid: Quiet, Normal, Sport en Baja. Die laatste is volgens Ford alsof je rijdt zonder demper. Zullen de buren blij mee zijn.
Heavy duty-techniek
Om ervoor te zorgen dat de Raptor zich als een vis is het water voelt in het onverharde terrein, heeft Ford het chassis op een aantal punten aangepakt. Er zijn diverse verstevigingen aangebracht die specifiek voor de Raptor zijn en die je niet terug zult vinden op de gewone Rangers. Deze verstevigingen zitten in de C-stijl, laadbak en reservewiel, evenals unieke frames voor de stootbumper, schokdempertoren en achterschokbrekerbeugel.
Nieuwe wielophanging voor de Ranger Raptor
Het onderstel is een essentieel onderdeel voor de sportiviteit. Daarom is de wielophanging compleet opnieuw ontworpen. Die is sterker geworden, maar ook lichter. Dat komt omdat aluminium is gebruik voor de bovenste en onderste wieldraagarmen. Ook is de veerweg is langer geworden en het Watt-link stangenstelsel is gebruikt voor de wielophanging achter.
Tekst gaat verder onder de foto
Schokdempers
Go big or go home, moeten ze bij Ford gedacht hebben, want de nieuwe generatie FOX® Live Valve-schokdempers zijn de grootste die Ford ooit heeft gebruikt in de Raptor. In de dempers zit een mengsel van olie en Teflon™ om inwendige frictie met 50% te reduceren ten opzichte van het uitgaande model.
Bescherming
Als je harder kunt knallen met de Raptor, moet die ook beter beschermd zijn. Daarom heeft Ford de Ranger Raptor van de nodige bescherming voorzien. De beschermplaat onder de voorzijde is bijna twee keer zo groot als die onder de normale Ranger en is gemaakt van 2,3 mm dik staal. Allemaal om ervoor te zorgen dat essentiële componenten van de auto beschermd blijven, zoals de radiator en stuurinrichting bijvoorbeeld.
Altijd AWD
Voor het eerst heeft de Ford Ranger Raptor permanente vierwielaandrijving. Dit met een geheel nieuw, elektronisch geregelde tweetraps tussenbak. Daarnaast krijgt de Ranger Raptor Trail Control, een soort cruisecontrol voor in het terrein. Dat werkt tot 32 km/u.
Tekst gaat verder onder de foto
Rijmodi
Ook zijn er diverse rijmodi, zodat in iedere omstandigheid de juiste instellingen actief zijn. Er is keuze uit zeven modi om precies te zijn, drie voor op het asfalt en vier voor off-road.
Verharde weg
- Normal – gericht op comfort en een laag brandstofverbruik
- Sport – alertere reacties voor sportief rijgedrag op verharde weg
- Slippery – voor meer vertrouwen op gladde en oneven oppervlakte
Off-road
- Rock crawl – voor optimale controle op extreem slechte, ruwe ondergrond op lage snelheid
- Sand – optimaliseert het schakelen en de vermogensafgifte in zand en diepe sneeuw
- Mud/Ruts – voor maximale grip bij het wegrijden vanuit stilstand en om te blijven rollen
- Baja – zet alle systemen maximaal op scherp voor de beste prestaties op hoge snelheid in het terrein
Dikke looks
Als basis is natuurlijk de nieuwe Ranger gebruikt. Maar zoals er ook bij de voorgaande modellen is gebeurd, maakt Ford de Raptor nog weer iets dikker. De brede wielkasten, velgen en de brede grille met de koplampen helemaal aan de buitenste zijden van de voorkant maken de auto breed en gespierd. De 17-inch velgen worden omringt door speciaal voor de Raptor ontwikkelde all-terrain-banden. Tussen de wielen bevinden zich de stroeve treeplanken van gegoten aluminium. De achterbumper heeft een geïntegreerde opstap en de achterlichten sluiten qua design aan op de koplampen.
Tekst gaat verder onder de foto
Interieur
Wat direct opvalt aan de binnenkant zijn de sportstoelen, de interieurverlichting en het grote 12,1-inch infotainmentsysteem. Verder krijg je een verwarmd sportstuur en schakelflippers van gegoten magnesium. De tellers daarachter zijn digitaal en worden getoond op een 12,4-inch display. Bovendien is de auto geschikt voor draadloos Apple CarPlay en Android Auto. Een B&O audiosysteem met tien speakers moet zorgen voor een uitstekend geluid als je de V6 even niet wilt horen.
Tekst gaat verder onder de foto
Ford Ranger Raptor grijs kenteken
De nieuwe Ranger Raptor zal ongetwijfeld een populaire auto worden om op grijs kenteken te zetten. De Ranger Raptor kan voor de Nederlandse markt worden omgebouwd om te voldoen aan die eisen. Prijzen vóór belasting zijn 54.700 euro voor de 3.0-liter EcoBoost V6 bezinemotor en 52.350 euro voor de Raptor op diesel. De prijs na belasting wordt later bekend gemaakt.