achtergrondafbeelding
autotest volvo xc40

Autotest – Volvo XC40 (2018)

Terechte Auto van het Jaar 2018?

14 mei 2018, 12:00  •  Autonieuws, Autotests
Wouter VastenhoutDoor . Liefhebber van Italiaanse en Japanse merken. Rijdt deels hybride (Toyota), deels open (MX-5) en deels deinend (Fiat Croma uit 1989) over de weg.
AutoRAI.nl AutoRAI.nl logo

De Volvo XC40 is Auto van het Jaar 2018. Aan de hand van 5 criteria beoordelen we of deze titel naar onze mening terecht is.

1: Design

Het SUV-design van de Volvo XC40 is helemaal van nu. Je hebt een hoge zit en daardoor goed zicht op het andere verkeer. Het dak kan uitgevoerd in zwart of wit terwijl de rest van de carrosserie een andere kleur heeft. Als je dat vroeger tegen een verstokte Volvo-rijder zei, zou-ie je uitlachen en verder gaan met zijn huisartsenpraktijk. Anno 2018 is het echter wat de automobilist wil. Personaliseren heet dat en het is Hip and Happening. De oplopende lijn aan de zijkant staat hip, maar ontneemt deels het zicht schuin naar achteren.

Lees ook: het kan altijd nóg opvallender, check deze Volvo maar eens!

autotest volvo xc40

2: Veiligheid

De Volvo XC40 remt automatisch als een fietser voor de grille opdoemt. Blijkt de fietser een groot dier te zijn, ook dan stopt de XC40 zelfstandig. Vervolgens kun je veilig je weg vervolgen, naar de opticien welteverstaan. De Volvo herkent verder verkeersborden, waarschuwt als je zonder richting aangeven buiten de lijntjes rijdt en helpt aanrijdingen te voorkomen met auto’s op de tegemoetkomende rijbaan. De semiautonome rijmodus Pilot Assist is niet standaard maar wel leverbaar. Het functioneert voorbeeldig. Wel fijn dat je sommige systemen uit kunt zetten. Soms werden we een beetje horendol van alle goedbedoelde waarschuwingen.

autotest volvo xc40

3: Gebruiksgemak

Toen er opeens navigatiesystemen waren, werden kaartenvakken kleiner of zelfs afgedankt. Niet handig. Want je kunt in kaartenvakken meer kwijt dan alleen kaarten (duh). In de XC40 zijn ze juist extra groot. Er past gemakkelijk een literfles cola in. Of de biografie van Gordon. Je zou zelfs een hondje erin mee kunnen nemen – houdt het beestje ook nog ruimte over om te rennen. Nieuwste smartphones worden draadloos opgeladen door ze simpelweg op de middenconsole te leggen. En er is een wegklapbaar haakje voor je bami van de afhaalchinees. Of hippe designtas zoals Volvo zelf aangeeft. De bagageruimte bedraagt een nette 460 liter en kan uitgebreid worden naar 1.336 liter. Het handsfree openen van de achterklep is optioneel.

Lees ook: deze Volvo is eveneens nieuw, en ruimer dan de XC40

4: Rijplezier

Na een week in de XC40 te hebben gereden, stapten we met een glimlach uit. Eerlijk is eerlijk, Volvo had ons de T5 meegegeven. Een beer van een benzinemotor. Niet zozeer qua inhoud (want: een 2,0-liter viercilinder), maar wel qua vermogen, namelijk 182 kW/247 pk. Kwestie van het gas intrappen en gaan. Vanuit stilstand zit je in 6,5 seconden op 100 km/uur. Vooral het gemak waarmee de T5 versnelt en de hoge mate van comfort (zolang je maar met je vingers afblijft van de sportstand) konden we waarderen. Een zalige reisauto. En vanbinnen voelt alles even goed aan en ziet alles er even stijlvol uit. Ook het prettig bedienbare multimediasysteem Sensus verhoogt het rijplezier. Met Spotify luisteren naar je favoriete muziek of – net als ons – met DAB+ ongegeneerd mee galmen met Hollandse rasartiesten op Sterren NL.

Lees ook: uit dit apparaat komt trouwens ook een aardige sound (lifestyle)

autotest volvo xc40

5: Prijs

De door ons gereden Volvo XC40 T5 kost bijna 60 mille. Inclusief de opties, zoals een audiosysteem van Harman Kardon met fantastisch klinkende speakers. De XC40 is er al vanaf net geen 40 mille. Hij biedt ontegenzeggelijk waar voor zijn geld, een criterium dat ook de jury van de Auto van het Jaar hanteert. We verwachten dat de XC40 een verkoopsucces wordt. Al is het alleen maar omdat alles wat Volvo de laatste tijd aanraakt in goud lijkt te veranderen.

Volvo XC40 delen met je schoonmoeder

Tot slot: een ander criterium dat de jury van de Auto van het Jaar hanteert, is technische innovatie. Ook dan imponeert de eerste compacte SUV van Volvo. Neem alleen al alle rijassistentiesystemen. Verder komen er een plug-in hybride en volledig elektrische versie. En met een virtuele sleutel kun je de XC40 delen met bijvoorbeeld je beste vriend of je schoonmoeder. Wat ons betreft een terechte Auto van het Jaar 2018.

Share Tweet Share Share E-Mail

Hallo! Deze website maakt gebruik van cookies

Je kunt hier aangeven welke cookies we mogen plaatsen. De noodzakelijke (functionele) en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Die staan dus altijd aan. Voor een perfect werkende website – dus inclusief embedded content als video’s – kun je het beste alle vakjes aanvinken. Hoe dan ook: veel plezier! Lees onze volledige privacyverklaring hier.