![Een rode Nissan Qashqai crossover-SUV staat geparkeerd op een asfaltoppervlak in een parkachtig gebied met groene bomen op de achtergrond. Het voertuig beschikt over een geel kenteken met nummer L-185-VD.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/12/Nissan-Qashqai-Mild-Hybrid-140-4-640x480.jpg)
Autotest – Nissan Qashqai Mild Hybrid 140 (2021)
Nieuw hoofdstuk van een succesverhaal?
![]() |
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
![AutoRAI.nl logo](https://autorai.nl/wp-content/themes/autorainl/src/img/logo-autorai-nl.png)
Sinds introductie is de Qashqai voor Nissan een succesverhaal. ‘Never change a winning team’, moeten ze hebben gedacht, want de nieuwe Qashqai is vooral een evolutie van het voorgaande model. Weet de Qashqai daarmee het succesverhaal voort te zetten? AutoRAI.nl ging met de auto op pad en zocht dat uit.
Het begin van een succesverhaal
De eerste generatie Nissan Qashqai kwam in 2006 op de markt. Destijds was het een van de eerste ‘crossovermodellen’, in die zin dat het een compacte SUV was die niet zozeer voor in het terrein, maar voor gebruik op het asfalt was ontwikkeld. Het was ook zo’n beetje het eerste model dat het segment van dergelijke compacte SUV’s populair maakte. Het inspireerde verschillende andere fabrikanten om ook zo’n model te introduceren.
In 2013 verscheen de tweede generatie. Die was flink gemoderniseerd en voortaan nauw verwant aan de X-Trail. De X-Trail is nu in feite een grotere versie van de Qashqai, waarmee de extra ruime Qashqai+2 kwam te vervallen. Ondanks de inmiddels vele concurrenten wist de tweede generatie Qashqai het succesverhaal voort te zetten. Het model wordt dan ook wel gekscherend de Nissan Cashcow genoemd.
![Een glanzend zilveren Nissan Qashqai staat binnen geparkeerd, tegen een beige industriële achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/12/Nissan-Qashqai-1-640x480.jpg)
![Een opvallende rode Nissan Qashqai SUV staat geparkeerd voor een oude bakstenen boogbrug, terwijl er een trein boven rijdt.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/12/Nissan-Qashqai-2-360x270.jpg)
![Een rode Nissan Qashqai SUV staat geparkeerd op een verhard terrein in de buurt van gras en bomen, met een zichtbaar kenteken met de tekst "L-185-VD.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/12/Nissan-Qashqai-Mild-Hybrid-140-3-360x270.jpg)
De nieuwe Nissan Qashqai: een evolutie
Het is in dat opzicht niet vreemd dat de volledig nieuwe derde generatie Nissan Qashai vooral een evolutie is van het uitgaande model. Als iets zo gewaardeerd wordt, moet je er niet teveel aan veranderen. Het model is op de nodige punten gemoderniseerd (infotainment, veiligheidssystemen, de bekende zaken), terwijl de sterke eigenschappen uiteraard zijn behouden. Het design is wat strakgetrokken en wat ons betreft erg geslaagd.
![Een rode Nissan Qashqai SUV staat geparkeerd op een verhard terrein in de buurt van groene bomen en een met gras begroeid park. Op de achterste kentekenplaat van het voertuig staat "L-185-VD". De zon schijnt en werpt schaduwen rond de kenmerkende Nissan Qashqai.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/12/Nissan-Qashqai-Mild-Hybrid-140-12-640x480.jpg)
![Zijaanzicht van het achterste gedeelte van een rode Nissan Qashqai, met getinte ramen en chromen sierlijsten, tegen een achtergrond van bomen en een grotendeels bewolkte lucht.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/12/Nissan-Qashqai-Mild-Hybrid-140-20-360x270.jpg)
![Close-up van de voorbumper en het stuur van een rode Nissan Qashqai, met de koplamp, lichtmetalen velgen, band en zwarte sierdetails. De achtergrond omvat een weg en wat groen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/12/Nissan-Qashqai-Mild-Hybrid-140-19-360x270.jpg)
De nieuwe Nissan Qashqai wordt op dit moment geleverd met vier verschillende aandrijflijnen. Alle varianten maken gebruik van dezelfde 1.4-liter benzinemotor met mild hybrid-technologie. De ‘instapper’ levert 103 kW (140 pk) en heeft een handgeschakelde zesbak en voorwielaandrijving. Het alternatief is dezelfde motor met 116 kW (158 pk). Die heeft standaard ook een handgeschakelde zesbak, maar je kunt dan ook kiezen voor een CVT-automaat of een CVT-automaat en vierwielaandrijving.
![Een rode Nissan Qashqai met open motorkap onthult de motorruimte.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/12/Nissan-Qashqai-Mild-Hybrid-140-37-640x480.jpg)
![Een rode Nissan Qashqai met de motorkap open, waardoor de motor en verschillende componenten in de motorruimte zichtbaar zijn.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/12/Nissan-Qashqai-Mild-Hybrid-140-36-360x270.jpg)
![Een close-up van de automotor van een Nissan Qashqai met verschillende componenten en draden in een rood voertuig. De motorruimte is voorzien van een gele oliedop, talrijke slangen en een zwart luchtfilterhuis.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/12/Nissan-Qashqai-Mild-Hybrid-140-38-360x270.jpg)
Qashqai Mild Hybrid 140: stille werker
Wij gaan op stap met de 140 pk-variant. Wat na vertrek al snel opvalt, is hoe stil de motor zijn werk doet. Zelfs bij het optrekken is het motorgeluid slechts subtiel aanwezig. Keerzijde van de stille motor is wellicht wel dat het bandengeruis meer opvalt, al blijkt dat ook sterk wegdekafhankelijk.
De krachtiger motorvariant raden we vooral aan voor wie vaak met lading, een aanhanger of een caravan rijdt. Het vermogen van 140 pk is voor het vlakke Nederland namelijk echt al voldoende. Wel heeft de motor onder de 2.000 t/min weinig pit, waardoor terugschakelen voor een inhaalactie nog wel eens nodig is. Daarboven komt de auto enthousiast op snelheid. De Qashqai schakelt prettig en dankzij de vrij lange versnellingen kan je redelijk schakellui rijden.
![Een rode Nissan Qashqai SUV staat geparkeerd in de buurt van groene bomen, met op het Britse kenteken L-185-VD.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/12/Nissan-Qashqai-Mild-Hybrid-140-10-640x480.jpg)
![Een rode Nissan Qashqai SUV staat geparkeerd op een verhard terrein in de buurt van groene bomen en gras. De auto heeft een geel kenteken met zwarte tekst.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/12/Nissan-Qashqai-Mild-Hybrid-140-2-360x270.jpg)
![Een rode Nissan Qashqai SUV staat geparkeerd op een verhard oppervlak met bomen en groen op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/12/Nissan-Qashqai-Mild-Hybrid-140-15-360x270.jpg)
Fijne rijeigenschappen
Zoals gezegd zijn de kwaliteiten behouden gebleven, dus ook de nieuwe Nissan Qashqai is weer een fijn rijdende auto. De auto is comfortabel zonder te soft te zijn, kortom precies een goede balans. Oneffenheden in het wegdek worden over het algemeen keurig weggewerkt en zoals gezegd is het ook lekker stil aan boord.
![Een rode Nissan Qashqai SUV staat op een gedeeltelijk bewolkte dag geparkeerd op een verhard terrein, omgeven door bomen met herfstbladeren. Het voertuig heeft een Nederlands kenteken met de tekst "L-185-VD.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/12/Nissan-Qashqai-Mild-Hybrid-140-5-640x480.jpg)
![Weergave van een modern Nissan Qashqai-interieur met het stuur, dashboard met digitale displays, middenconsole, versnellingspook en twee voorstoelen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/12/Nissan-Qashqai-Mild-Hybrid-140-25-360x270.jpg)
![Close-up van het interieur van een Nissan Qashqai met een glanzend paneel met een "D-MODE"-knop en een deel van een elektronische parkeerremknop in de buurt.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/12/Nissan-Qashqai-Mild-Hybrid-140-29-360x270.jpg)
Sportmodus?
Zoals zo’n beetje iedere actuele auto heeft ook de nieuwe Nissan Qashqai verschillende rijmodi. Naast de standaardmodus kan je ook kiezen voor Eco en Sport. Verwacht geen grote verschillen. In Sport-modus reageert de motor iets feller op het gas en is de bediening van zowel besturing als pedalen net even wat zwaarder. Echt sportief wordt het niet, maar het verschil is wel merkbaar en de wat zwaardere bediening is best prettig.
Bij een automatische transmissie worden waarschijnlijk ook de toeren wat hoger gehouden, maar dat hebben we nu niet kunnen testen. Wij reden met de handbak en dan bepaal je natuurlijk zelf met welk toerental je rijdt. De Eco-modus is precies het tegenovergestelde: dan reageert de motor wat minder direct op input van het gaspedaal.
![Een rode Nissan Qashqai SUV staat geparkeerd op een asfaltoppervlak met groen en bomen op de achtergrond. Het voertuig heeft zwarte wielen en een zichtbaar Europees kenteken.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/12/Nissan-Qashqai-Mild-Hybrid-140-7-640x480.jpg)
![Een rode Nissan Qashqai staat geparkeerd op een parkeerplaats buiten naast een grasveld met bomen op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/12/Nissan-Qashqai-Mild-Hybrid-140-11-360x270.jpg)
![Op een heldere dag staat een rode Nissan Qashqai geparkeerd op een verhard terrein naast een grasveld en bomen. Het voertuig heeft een kentekenplaat zichtbaar aan de achterzijde.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/12/Nissan-Qashqai-Mild-Hybrid-140-13-360x270.jpg)
Zuiniger dan de fabrieksopgave?
Uiteindelijk hebben we (in de gewone rijmodus) een gemiddeld verbruik neergezet van 1 op 15,6, precies de fabrieksopgave. Aan het eind van sommige individuele ritten hebben we zelfs een verbruik van 1 op 17,5 op de boordcomputer zien staan. Dat was dan na een lange snelwegrit, of een rit over N-wegen zonder al te veel stoppen en optrekken.
![Een rode Nissan Qashqai SUV staat geparkeerd op een asfaltoppervlak nabij groene bomen en een grasveld. Met zijn Nederlandse kenteken voelt de auto zich uitstekend thuis in deze buitenwijk of parkachtige omgeving.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/12/Nissan-Qashqai-Mild-Hybrid-140-8-640x480.jpg)
![Een rode Nissan Qashqai crossover SUV staat geparkeerd op een verhard terrein in de buurt van groene bomen. Op het kenteken staat "L-185-VD.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/12/Nissan-Qashqai-Mild-Hybrid-140-1-360x270.jpg)
![Een close-up van het voorwiel aan de passagierszijde van een rode Nissan Qashqai, met een Continental-band en een lichtmetalen velg met zes spaken.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/12/Nissan-Qashqai-Mild-Hybrid-140-18-360x270.jpg)
Ook vernieuwd: Nissan ProPilot
ProPilot is een stuk uitgebreid ten opzichte van de vorige Nissan Qashqai. Naar de (adaptieve) cruise control is het even zoeken. Het bekende symbooltje is er namelijk niet meer. In plaats daarvan druk je op het blauwe ProPilot-symbooltje, dat wel gewoon op de vertrouwde plek rechts op het stuurwiel zit. Vervolgens stel je de snelheid in zoals je gewend bent en klaar ben je. Met een knopje daaronder stel je de afstand tot je voorganger in. Liever toch een conventionele cruise control? Houd het blauwe symbooltje dan langer ingedrukt, totdat de cruise control inschakelt.
![Interieur van een Nissan Qashqai-auto met het stuur, het dashboard met digitale meters, het infotainmentscherm, de klimaatregeling, de handmatige versnellingspook en het deurpaneel aan de bestuurderszijde met bedieningsknoppen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/12/Nissan-Qashqai-Mild-Hybrid-140-26-640x480.jpg)
![Close-up van een Nissan Qashqai-stuur met verschillende bedieningsknoppen, waaronder cruise control, een blauwe rijbaanassistentieknop, een telefoonpictogram en een menunavigatieschakelaar.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/12/Nissan-Qashqai-Mild-Hybrid-140-40-360x270.jpg)
![Op het dashboarddisplay van de Nissan Qashqai zijn de achteruitkijkcamera en een 360 graden bovenaanzicht te zien, compleet met parkeerrichtlijnen en nabijheidswaarschuwingen voor moeiteloos manoeuvreren.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/12/Nissan-Qashqai-Mild-Hybrid-140-30-360x270.jpg)
Bij de adaptieve cruise control houdt de Nissan niet alleen afstand tot de voorganger, ook blijft hij zelf binnen de rijstrook. Dat werkt best goed, alleen bij wat scherpere bochten moet je even helpen bijsturen. Dat moet eigenlijk sowieso, want voor de veiligheid (en de wet) moet je het stuur natuurlijk wel blijven vasthouden. Daarbij moet je ook regelmatig zelf stuurinput leveren, anders krijg je een waarschuwing.
Die stuurinput moet je wel echt actief geven, zo blijkt. Regelmatig kregen we met ingeschakelde ProPilot onterecht de waarschuwing dat we het stuur losgelaten zouden hebben. Een beetje hinderlijk is dat wel, want de stuurhulp van ProPilot zorgt ervoor dat zelf stuurinput leveren juist vrij zwaar gaat doordat je als het ware tegen de ProPilot in moet sturen…
![Een rode Nissan Qashqai SUV staat geparkeerd op een asfaltoppervlak nabij een grasveld met groene bomen op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/12/Nissan-Qashqai-Mild-Hybrid-140-6-640x480.jpg)
![Een rode Nissan Qashqai met kenteken "L-185-VD" staat geparkeerd op een trottoir nabij een grasveld met bomen op de achtergrond. De foto is gemaakt bij daglicht.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/12/Nissan-Qashqai-Mild-Hybrid-140-9-360x270.jpg)
![Een rode Nissan Qashqai SUV staat geparkeerd in een straat vlakbij een groen park met bomen. Het voertuig wordt vanaf de zijkant bekeken en de zon schijnt.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/12/Nissan-Qashqai-Mild-Hybrid-140-16-360x270.jpg)
Praktisch
Aan praktische eigenschappen heeft de Nissan Qashqai niets ingeleverd. Neem bijvoorbeeld de ruimte op de achterbank. Als ik met mijn lengte van ca. 1,80 m ‘achter mezelf’ ga zitten, raken mijn knieën de voorstoel niet. De schouder- en hoofdruimte is achterin opvallend groot. Ook van de randen van het panoramadak van ons testexemplaar heb je geen last. Ook in andere opzichten wordt je achterin verwend, bijvoorbeeld met eigen USB-poorten en ventilatieroosters. Optioneel is in-car Wifi voor maximaal zeven apparaten.
![Uitzicht op een gedeeltelijk bewolkte lucht en boomtoppen door het schuifdak van een Nissan Qashqai.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/12/Nissan-Qashqai-Mild-Hybrid-140-32-640x480.jpg)
![De afbeelding toont het zitgedeelte achterin van een Nissan Qashqai, met zwartleren stoelen en veiligheidsgordels. De deur staat open en onthult het ruime interieur met voldoende beenruimte en zichtbare ramen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/12/Nissan-Qashqai-Mild-Hybrid-140-33-360x270.jpg)
![Close-up van een Nissan Qashqai-dashboard met twee elektrische connectoren: een USB-C-poort aan de linkerkant en een USB-A-poort aan de rechterkant, beide aangegeven als oplaadpoorten.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/12/Nissan-Qashqai-Mild-Hybrid-140-31-360x270.jpg)
De bagageruimte heeft een inhoud van 504 liter, of 1.447 liter met de achterbank neergeklapt. Nette waarden en bovendien is dat liefst 70 liter meer dan in de vorige Qashqai. De extra ruimte is voornamelijk te danken aan de lagere laadvloer.
![Een open kofferbak van een rode Nissan Qashqai SUV die buiten geparkeerd staat, met een lege en ruime laadruimte met een verhoogd kofferdeksel.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/12/Nissan-Qashqai-Mild-Hybrid-140-34-360x270.jpg)
![De open kofferbak van de rode Nissan Qashqai onthult een ruime bagageruimte met een split-level opbergruimte.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/12/Nissan-Qashqai-Mild-Hybrid-140-35-360x270.jpg)
Prijzen Nissan Qashqai
De nieuwe Nissan Qashqai is leverbaar vanaf 34.590 euro. De krachtiger motorvariant is er vanaf 38.990 euro. Wil je een automaat, dan ben je minstens 40.990 euro kwijt. Voor vierwielaandrijving betaal je vanwege het hogere verbruik de hoofdprijs: dan kost de Qashqai minstens 48.890 euro. Denk dus even goed na of je die vierwielaandrijving echt nodig hebt. Het volledige prijzenoverzicht is samen met de verschillende uitvoeringen te bekijken op www.nissan.nl.
![Een opvallende rode Nissan Qashqai met een strak zwart dak staat buiten geparkeerd, te midden van weelderig groen. Kenteken: L-185-VD.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/12/Nissan-Qashqai-Mild-Hybrid-140-14-640x480.jpg)
![Close-up van het interieur van de deur aan de bestuurderszijde van een Nissan Qashqai, met een bedieningspaneel met knoppen voor het verstellen van spiegels, raambediening en deurvergrendelingsmechanismen. Het paneel is omgeven door een strakke zwarte rand.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/12/Nissan-Qashqai-Mild-Hybrid-140-27-360x270.jpg)
![Close-up van het interieur van een Nissan Qashqai met het dashboard met een gladde leren afwerking en stiksels, een paneel met patroon en een deel van de deur van het dashboardkastje.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/12/Nissan-Qashqai-Mild-Hybrid-140-28-360x270.jpg)
![Close-up van de linkervoorkant van een rode Nissan Qashqai, geparkeerd op asfalt, met het stuur, de band en een deel van de deur. Bomen en gras zijn op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/12/Nissan-Qashqai-Mild-Hybrid-140-17-640x480.jpg)
![Close-up van de voorste hoek van een rode Nissan Qashqai met het logo "QASHQAI" in reliëf naast de koplamp.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/12/Nissan-Qashqai-Mild-Hybrid-140-21-360x270.jpg)
![Close-up van de koplamp aan de voorkant en details aan de zijkant van een rode Nissan Qashqai met een strak, modern ontwerp. Bomen en een heldere lucht worden gedeeltelijk weerspiegeld op het oppervlak van de auto.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/12/Nissan-Qashqai-Mild-Hybrid-140-22-360x270.jpg)
Conclusie
Nissan had er groot gelijk in om de nieuwe Nissan Qashqai niet radicaal te veranderen. Het nieuwe model gaat verder waar de vorige gebleven was. Hij is weer helemaal bij de tijd gebracht op de punten waar dat nodig was, terwijl alle sterke punten van zijn voorganger(s) zijn behouden. Het is nog steeds een praktische en fijn rijdende auto, kortom een sterk aanbod in het segment dat hij ooit zelf min of meer oprichtte.
Er is echter één punt waarop de Nissan Qashqai zijn concurrenten een voorsprong geeft. De Qashqai is er op dit moment namelijk uitsluitend met ‘gewone benzinemotoren’. Ja, de mild hybrid-technologie drukt het verbruik wel een beetje, maar een volwaardige hybride is er niet. In de loop van 2022 komt er wel een ePower hybrideversie, maar een plug-in hybride staat (nog) niet op de planning. Het is te hopen dat die de komende jaren toch nog volgt, want zeker op de belangrijke leasemarkt is er veel vraag naar elektrificatie. Dat zal waarschijnlijk alleen maar toenemen…