De Nissan Qashqai verscheen in 2006 als de opvolger van de Terrano II. Geheel volgens de laatste automode was de auto niet meer in de eerste plaats een terreinwagen, maar was de auto vooral gericht op gebruik op de weg als gezinsauto. De Qashqai is vernoemd naar een bergvolk in zuidwest Iran. In Japan en Australië heette de auto Dualis, in dat laatste geval om zo te voorkomen dat de naam per ongeluk als ‘cash cow’ zou worden uitgesproken. Lees verder






De Nissan Qashqai verscheen in 2006 als de opvolger van de Terrano II. Geheel volgens de laatste automode was de auto niet meer in de eerste plaats een terreinwagen, maar was de auto vooral gericht op gebruik op de weg als gezinsauto. De Qashqai is vernoemd naar een bergvolk in zuidwest Iran. In Japan en Australië heette de auto Dualis, in dat laatste geval om zo te voorkomen dat de naam per ongeluk als ‘cash cow’ zou worden uitgesproken.
Extra ruimte
Ironisch genoeg is dat nou juist de ‘bijnaam’ van de auto geworden, want de auto bleek al snel zeer succesvol. In veel landen werd de Qashqai het bestverkochte model van Nissan en in sommige gevallen is dit nog altijd het geval. In 2008 werd het modellenaanbod uitgebreid met de iets langere Qashqai+2, die zoals de naam al aangeeft twee extra zitplaatsen heeft, waarmee de auto een zevenzitter is.
Zelfde concept
Toen in 2013 de tweede generatie Qashqai verscheen veranderde er weinig aan het basisconcept. Wel werd de zevenpersoonsuitvoering geschrapt, daarvoor kon men nu terecht bij de grotere X-Trail. In de VS ging de Qashqai voortaan als Rogue Sport door het leven en is daarmee nadrukkelijker het compactere alternatief voor de Rogue. Overigens is die Rogue tegenwoordig dezelfde auto als die wij kennen als de X-Trail. In 2021 verscheen de derde generatie, opnieuw een evolutie van de voorganger.
Technisch
Motortype | benzine, 4-cilinder lijn |
Cilinderinhoud | 1.332 cm³ |
Max. vermogen | 103 kW (140 pk) |
Bij | 4.500 tpm |
Max. koppel | 250 Nm |
Bij | 1.750 tpm |
Aandrijving | voorwielen |
Remmen v/a | gev. schijven |
Draaicirkel | 11,1 m |
Vermogensrange | 103 tot 116 kW |
Algemeen
Transmissie | 6MT |
Carrosserietype | 5-drs. SUV |
Euro NCAP | 5 sterren |
Marktintroductie | juli 2021 |
Laatste facelift | n.v.t. |
Garantie | 3 jaar |
Vanafprijs | € 35.390 |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 215/65 R17 |
L x B x H | 4.425 x 1.835 x 1.625 mm |
Wielbasis | 2.665 mm |
Massa leeg | 1.305 kg |
Max. aanh. gew. | 1.400 kg |
Inh. bag. ruimte. | 504 l |
Tankinhoud | 55 l |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 6,3 l/100km |
CO₂-emissie | 142 g/km |
Energielabel | C |
Prestaties
Acc. 0-100 km/u | 10,2 s |
Topsnelheid | 196 km/u |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng