
Autotest – Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio (2019)
Een beest! Met een lief randje...
![]() |
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |

Een Alfa Romeo Stelvio heeft in Nederland een vanafprijs van 60.950 euro. Maar dat geldt niet voor deze uitvoering: de Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio. Dit is andere koek. Dit is een SUV met een krachtbron afgeleid van een Ferrari-V8. Dit is emotie.
Praktische kwaliteiten
Het meest grappige is nog wel dat zo’n Stelvio Quadrifoglio gewoon over dezelfde praktische kwaliteiten beschikt als een normale Alfa Romeo Stelvio. Dus zowel vóór als achterin kun je uitstekend zitten, de bagageruimte is voldoende ruim en hier en daar bespeuren we genoeg opbergmogelijkheden. Het infotainmentsysteem met Apple CarPlay en Android Auto ondersteuning komt overeen met andere Stelvio’s en werkt ondanks het wat kleine display prima. Een volbloed familie-auto dus, maar wel eentje met een ondeugend randje.
“Er zijn meer familie-SUV’s met een krachtcentrale onder de motorkap.”
Niet uniek
Maar daarin is Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio niet de enige. Er zijn namelijk meer familie-SUV’s met een ware krachtcentrale onder de motorkap. Kijk maar naar onderstaand overzicht.
BMW X3 M
3,0-liter zes-in-lijn
480 pk en 600 Nm
0-100 km/u: 4,2 seconden
Topsnelheid: 250 km/u
Vanafprijs: 135.995 euro
BMW X3 M Competition
3,0-liter zes-in-lijn
510 pk en 600 Nm
0-100 km/u: 4,1 seconden
Topsnelheid: 250 km/u (285 km/u met M Driver’s Package)
Vanafprijs: 144.638 euro
Jaguar F-Pace SVR AWD
5,0-liter V8 Supercharged
550 pk en 680 Nm
0-100 km/u: 4,3 seconden
Topsnelheid: 283 km/u
Vanafprijs: 164.850 euro
Mercedes-AMG GLC 63 4MATIC+
4,0-liter biturbo V8
476 pk en 650 Nm
0-100 km/u: 4,0 seconden
Topsnelheid: 250 km/u (270 met AMG Driver’s Package)
Vanafprijs: 152.252 euro
Mercedes-AMG GLC 63 S 4MATIC+
4,0-liter biturbo V8
510 pk en 700 Nm
0-100 km/u: 3,8 seconden
Topsnelheid: 250 km/u (280 met AMG Driver’s Package)
Vanafprijs: 162.867 euro
De voordeligste
Kortom: er zijn vijf alternatieven. Hoe positioneert de Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio zich ten opzichte van deze vijf concurrenten? In een notendop: de Stelvio Q kost minimaal 135.450 euro (inclusief vijf jaar garantie), heeft een 2,9-liter V6 met 510 pk en 600 Nm, de 0-100-tijd kost 3,8 seconden en de topsnelheid komt uit 283 km/u. Daarmee is de Stelvio Quadrifoglio de voordeligste power-SUV in zijn segment en direct ook een van de snelste. De F-Pace SVR AWD heeft met 283 km/u dezelfde topsnelheid. Kortom: Alfa Romeo heeft wel wat te bieden.















Klavertje vier
Bovendien voegt Alfa Romeo historie en Italiaanse flair toe aan het product. Op de auto schittert onder meer het beroemde Quadrifoglio-embleem. Deze badge siert racewagens en sportieve straatmodellen van Alfa Romeo al sinds 1923. Coureur Ugo Sivocci gebruikte in dat jaar een klavertje vier als geluksbrenger op zijn Alfa Romeo voordat hij van start ging in de legendarische Targa Florio-wegrace op Sicilië. Hij won en sindsdien is het klavertje vier onlosmakelijk verbonden met sportieve Alfa’s. De Stelvio Quadrifoglio is de eerste SUV met deze beroemde badge.
“De automaat vormt de beste match met het woeste karakter van de V6.”
Hoofdattractie
De absolute hoofdattractie van de Stelvio Quadrifoglio is zijn motor. We kennen deze 2,9-liter V6 bi-turbomotor al uit de Giulia Quadrifoglio die we eerder reden. In die Giulia Q levert Alfa Romeo een handgeschakelde zesbak of achttraps automaat van ZF. De Stelvio Q is alleen met die automaat leverbaar. En dat vinden we prima, want de automaat vormt de beste match met het woeste karakter van de V6.
Kalmeren
De krachtbron is een koppelmonster, een brulaap, een heuse toerenmachine. Er is flink wat elektronica voor nodig om hem te kalmeren. In standje Race – waarin ook ESP wordt uitgeschakeld – verdwijnen al die elektronische kalmeringsmiddelen en kan de V6 zich volledig uitleven. Eng is de Stelvio Q nooit, want dankzij het Q4-vierwielaandrijfsysteem is er volop controle. Neemt niet weg dat de achterkant kan uitbreken, want het accent van de aandrijving ligt op de achterwielen. Je moet dus weten wat je doet.
“Een heerlijke, veelzijdige auto.”
150 milliseconde
Schakelen is een feest. Helemaal in de Race-modus, want dan wisselt de transmissie in slechts 150 milliseconde van verzet. Dat gaat gepaard met sensationele klappen en explosies in de uitlaat. Een machtige ervaring. De forse aluminium schakelflippers zorgen ervoor dat je ook in bochten uitstekend kunt op- en terugschakelen. Sensationeel klinkt weer zo afgezaagd, maar het dekt in deze context wel de lading. Daarnaast is het opvallend hoe lichtvoetig de 1.805 kilogram zware Stelvio Q aanvoelt.
Ook rustig te rijden
Ondanks al dat pk- en uitlaatgeweld kun je deze Stelvio Q ook heel rustig rijden. De V6 heeft zelfs cilinderuitschakeling om het brandstofverbruik te drukken. Wie rustig aan doet, haalt eenvoudig 1 op 10. Bovendien wordt het uitlaatgeluid in standje Normal beperkt waardoor je best incognito over straat kunt. Hoewel: dat we op de A16 van Rotterdam naar Breda continu werden gefotografeerd door een duimende Fiesta-bestuurder zegt toch iets over het uiterlijk van deze Quadrifoglio-uitvoering. Het is gewoon een heerlijke, veelzijdige auto. Op afroep een SUV met een overschot aan testosteron en bij rustig gebruik een SUV met een poeslief randje. Een prettige combinatie.
Highlights Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio (2019) – AutoRAI TV

















