![Een afbeelding die een vergelijking toont tussen twee Audi A3-auto's met 'vs' vetgedrukt ertussen, tegen een achtergrond van een grasveld en een verhard gebied.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/12/Audi-A3-Header-Center-640x480.jpg)
Audi A3 (2020) – welke moet je hebben: Sportback vs. Limousine
Dubbeltest
![]() |
Door Ruben Jason Penders. |
![AutoRAI.nl logo](https://autorai.nl/wp-content/themes/autorainl/src/img/logo-autorai-nl.png)
Audi introduceert de vernieuwde A3 wederom in twee smaken: als Limousine (sedan) en Sportback (hatchback). Maar welke moet je hebben? Wij doen een dubbeltest en geven je de voor-en nadelen van beide carrosserievarianten.
Audi A3
Compacte crossovers zijn enorm populair tegenwoordig, je zou daarom haast vergeten dat er ook nog sedans en hatchbacks gemaakt worden. Als je rug nog niet toe is aan een hoge instap en je liever laag bij de grond blijft dan kun je bij Audi voor de vernieuwde A3 gaan.
Het recept van de Audi A3 is niet altijd hetzelfde geweest. De compacte auto is bij zijn introductie in 1996 alleen verkrijgbaar als driedeurs hatchback. Pas in 1999 komt de vijfdeurs Sportback-uitvoering op de markt.
Nu in 2020 zijn de rollen omgedraaid, want de Audi A3 is alleen nog maar met vijf deuren verkrijgbaar. De reden is vrij simpel: de vraag naar driedeurs hatchbacks is de laatste jaren sterk afgenomen. De sedan-uitvoering van de A3 – die Audi de Limousine noemt – is pas sinds de derde generatie van de A3 leverbaar.
Voor onze test reden we een week met beide carrosserievarianten van de vernieuwde A3. De punten waarin ze verschillen behandelen we hier.
![Een blauwe Audi A3 sedan geparkeerd op een betonnen ondergrond voor een groen grasveld met een bewolkte lucht erboven.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/12/1-360x270.jpeg)
![Een blauwe Audi A3 geparkeerd op een bakstenen ondergrond met groen gras en bomen op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/12/1-360x270.jpg)
Comfort
De A3 is sinds zijn introductie blijven groeien. De eerste generatie was 4,15 meter lang, inmiddels is hij 4,34 meter. De Limousine is ten opzichte van de vorige generatie met 4 centimeter gegroeid tot 4,50 meter.
Ook in de breedte en hoogte zijn beide uitvoeringen over de jaren groter geworden. Hierdoor zit je als passagier achterin beide uitvoeringen nog behoorlijk comfortabel, zolang je maar niet langer dan 1,80 meter bent.
Passagiers op de tweede zitrij zitten het beste in de Limousine. Je hebt dan meer hoofdruimte, omdat het dak verder naar achteren loopt dan bij de Sportback. Bij beide uitvoeringen valt ons wel op dat je achterin wel snel met de zijkant van je hoofd tegen de dakrand zit.
![Een blauwe Audi A3 35 tfsi geparkeerd op een stenen stoep onder een bewolkte hemel, waardoor zijn achter- en zijprofiel goed zichtbaar zijn.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/12/4-360x270.jpg)
![Een donkerblauwe Audi A3 sedan geparkeerd op een verhard terrein, met bij daglicht duidelijk zicht op de zij- en achterkant.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/12/4-360x270.jpeg)
Rijgedrag
Zoals je zult verwachten bieden beide uitvoeringen nagenoeg dezelfde rijervaring. Het is een goede combinatie tussen dynamiek en comfort. Het optionele sportonderstel waarover onze testauto’s beschikken, biedt wat extra rijplezier wat wel ten koste gaat van het comfort. De A3 Limousine ligt daarnaast enkele millimeters lager op de weg dan de Sportback, waardoor je nog een tikkeltje sportiever kunt rijden.
![Een blauwe Audi A3 sedan geparkeerd op een stenen oprit met bomen en een grasveld op de achtergrond op een bewolkte dag.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/12/2-360x270.jpeg)
![Een blauwe Audi A3 sedan geparkeerd op een bakstenen stoep naast een grasveld met struiken op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/12/2-360x270.jpg)
Praktisch
Als je opzoek bent naar veel laadruimte wordt dit een lastige keuze. De A3 Limousine heeft er meer van: 425 liter tegenover 380 liter van de Sportback. Klinkt als een simpele keuze dus.
Echter kun je vrij lastig grote objecten in de Limousine laden vanwege de kleine kofferdeksel. De A3 Sportback heeft een echte vijfde deur, waardoor je met gemak de kinderwagen achterin gooit. Met welke variant de hond ook mee kan hoeven we niet uit te leggen hopen we…
![Achteraanzicht van een blauwe Audi A3-auto, gericht op het achterlicht en de kentekenplaat, geparkeerd op een bakstenen oppervlak.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/12/3-1-360x270.jpg)
![Een blauwe Audi A3 sedan met open kofferbak, geparkeerd op een stenen oprit met groen en een gele auto op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/12/3-2-360x270.jpg)
Looks
Smaken verschillen, dat is een feit. En tevens ook de reden waarom er überhaupt een Limousine-uitvoering bestaat van de A3. Terwijl wij in Europa gek zijn op hatchbacks, moeten ze er in Azië namelijk niet heel veel van hebben. Daar staan ze juist te springen op statige premiumsedans. Helemaal als ze beter betaalbaar zijn dan bijvoorbeeld een Audi A4 of Mercedes-Benz C-Klasse. Een goede reden voor Audi om in 2013 de A3 Limousine op de markt te brengen.
Of je voorkeur nu uitgaat naar de Limousine of Sportback, het feit blijft wel dat beide varianten sportiever dan ooit ogen. Overal waar je kijkt zie je strakke lijnen en de single frame-grille loopt nu nog lager tot de grond, waardoor de neus nog sportiever lijkt.
![Vooraanzicht van een blauwe Audi A3-auto met een grote grille en de kentekenplaat "h-332-st", geparkeerd op een bakstenen oppervlak, onder een bewolkte hemel.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/08/Audi-A3-35-TFSI-2024-640x480.jpg)
![Close-up van de voorkant van een blauwe Audi A3-auto, met de grille en koplamp, met een onscherpe achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/08/Audi-A3-35-TFSI-2038-360x270.jpg)
![Close-up van de grille en koplamp van een blauwe Audi A3 met een onscherpe achtergrond van een verhard gebied.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/08/Audi-A3-35-TFSI-2039-360x270.jpg)
Kosten
Qua prijzen liggen de auto’s ook niet ver uit elkaar. De Sportback is er vanaf 33.800 euro en aan de Limousine hangt een prijskaartje van 34.380 euro. Het verschil is dus 580 euro.
Het verschil in prijs geldt voor alle uitvoeringen van de A3. Of je nu kiest voor de Pro Line, Business of S Edition, voor de Limousine betaal je altijd iets meer. Gek genoeg is bij de topuitvoering – de S3 Edition One met 310 pk – de Limousine enkele euro’s goedkoper: 69.250 euro voor de S3 Sportback edition one tegenover 69.140 euro voor de S3 Limousine edition one.
Bekijk ook de video van de Audi A3: