Aston Martin Valhalla: een technisch meesterwerk
Een plug-in hybride!
De Aston Martin Valhalla vormt het begin van een nieuw tijdperk voor de Britse supercarproducent. Allereerst heeft de Valhalla een middenmotor. Daarnaast is het een plug-in hybride. Dit moet je weten over de Aston Martin Valhalla.
Aston Martin Valhalla heeft PHEV-aandrijflijn
De Valhalla heeft een 793 kW (1.079 pk) en 1.100 Nm sterke PHEV-aandrijflijn, bestaande uit een 608 kW (828 pk) sterke 4,0-liter twin-turbo V8-motor met vlakke krukas en drie E-motoren die nog eens 184 kW (251 pk) leveren. De auto heeft een elektronisch begrensde topsnelheid van 350 km/u en sprint in slechts 2,5 seconden van 0 naar 100 km/u. Op de vooras heeft de Aston Martin Valhalla twee elektromotoren. De Valhalla heeft ook een elektrische rijmodus met een rijbereik van 14 km en een topsnelheid van 140 km/u.
Veel downforce!
Schakelen gebeurt met een gloednieuwe gehybridiseerde achtversnellingsbak met dubbele koppeling, uitgerust met een hydraulisch bediend elektronisch achterdifferentieel. Aan actieve aerodynamica is ook gedacht. De supercar genereert meer dan 600 kilogram downforce bij een snelheid van 240 km/u. Het systeem beschikt ook over DRS- en luchtremfuncties. Het chassis is een ultralichte carbonfiber monocoque, met een gewicht van slechts 74,2 kilogram, draagt bij aan het totale droge gewicht van 1.655 kilogram.
Rijdynamiek
Valhalla biedt vier rijmodi: EV, Sport, Sport+ en Race. Deze modi passen de krachtverdeling, ophanging, actieve aerodynamica en stuurrespons aan. In Race-modus worden maximale prestaties geleverd, terwijl EV-modus zorgt voor een stille, elektrische rijervaring. De remmen, met 410 mm koolstofkeramische schijven voor en 390 mm achter, garanderen een uitstekende remkracht en consistentie, zelfs onder zware omstandigheden, zo belooft Aston Martin.
Design en interieur
De Valhalla introduceert een nieuw designtijdperk voor Aston Martin. Het exterieur heeft vloeiende lijnen en functionele aerodynamische elementen, zoals een F1-geïnspireerde dakinlaat en dihedrale deuren voor optimale toegankelijkheid. Het interieur combineert Formule 1-invloeden met luxe materialen zoals gerecycled koolstofvezel en biedt een innovatieve HMI-display met rijmodi en EV-functionaliteit. Personalisatie via Q by Aston Martin maakt elke Valhalla uniek.
De productie start in het tweede kwartaal van 2025. De oplage is beperkt tot 999 exemplaren.
Aston Martin Valhalla – technische specificaties
Carrosserie
- Carbonfiber monocoque met aluminium subframes voor en achter
- Carbonfiber carrosseriepanelen, inclusief voor- en achterklep, zijpanelen en diffuser
- Tweezits coupé met middenmotor
- Dihedrale deuren voor optimale toegang
Motor
- 4,0-liter Twin-Turbo V8
- Exclusieve motor voor de Valhalla
- Flat Plane Crank
- Hot V-configuratie voor verbeterde gasrespons
- Maximale turbodruk: 3,0 bar
- Ontstekingsvolgorde: 1-8-2-7-4-5-3-6
- Nieuwe turbo en uitlaatspruitstuk voor betere katalysatorverwarming en prestaties
- Uniek inlaatsysteem en viervoudige uitlaat
Hybride aandrijflijn
- Plug-in hybride aandrijflijn (eerste van Aston Martin)
- Drie elektromotoren:
- Twee elektromotoren vooraan: Twin Electric Motor EDU op de vooras, oliegekoeld
- Eén elektromotor achteraan, geïntegreerd in de transmissie
Transmissie
- Aangepaste achttraps dual-clutch transmissie met geïntegreerde elektromotor
- Elektronisch sperdifferentieel achter
- Achteruitrijden via EDU op de vooras
Prestaties
- Maximumvermogen: 793 kW (1.079 pk) @ 6.700 rpm
- Maximale koppel: 1.100 Nm
- Topsnelheid: 350 km/u
- 0-100 km/u: 2,5 seconden (voorspelde waarde)
Stuurinrichting
- Variabele elektrische stuurbekrachtiging
- Stuuroverbrengingsverhouding: 13,7
- Aantal omwentelingen (lock-to-lock): 2,31
Ophanging
- Voor: Double wishbone pushrod-ophanging met interne veren en dempers
- Achter: Multi-link ophanging met schroefveren en stabilisatorstang
- Bilstein DTX adaptieve dempers
Rijmodi
- Vier selecteerbare rijmodi: Sport, Sport+, Race en EV
Geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS)
- Automatische noodrem
- Adaptieve cruisecontrol met Stop & Go
- Lane Departure Warning en Lane Keep Assist
- Automatisch grootlicht
- Matrixkoplampen
- Bestuurdersmonitoring
Wielen en banden
- 20-inch voor, 21-inch achter, gesmede lichtmetalen wielen
- Michelin Pilot Sport S 5 AML-zomerbanden / Michelin Pilot Alpin 5-winterbanden
Remmen en chassissystemen
- Carbon keramische remmen:
- Voor: zeszuiger remklauwen, 410 mm schijven
- Achter: vierzuiger remklauwen, 390 mm schijven
- Elektrische parkeerrem, DSC, ABS, EBD en tractiecontrole
Afmetingen
- Hoogte: 1.161 mm
- Breedte (incl. spiegels): 2.208 mm
- Lengte: 4.727 mm
- Wielbasis: 2.760 mm
- Gewicht: 1.655 kg (droog gewicht met lichte opties)