Komt de spannendste auto in Tokyo van een motorfietsfabrikant?
Yamaha presenteert de Sports Ride Concept
De Sports Ride Concept heeft een veelbelovend recept: vier wielen, een buizenframe, volop koolstofvezel en een gewicht van 750 kg. De bouwer? Motorfietsenfabrikant Yamaha.
Op de beursvloer van de Tokyo Motor Show verrast Yamaha met de Sports Ride Concept. Geen motorfiets, maar een sportauto. De tweezitter is 3,9 meter lang, 1,72 meter breed en slechts 1,17 meter hoog. Dat schoenmakers niet altijd bij hun leest hoeven te blijven, bewijst Yamaha met het prachtige interieur. Yamaha combineert metaal, leer en koolstofvezel om een Pagani-achtig interieur te creëren. Achter de passagiersstoel is er zelfs ruimte voor je trompet, die Yamaha eveneens kan leveren.
[parallex-1]
iStream Carbon
Het chassis van de Yamaha Sports Ride Concept is ontwikkeld door Gordon Murray Design. Het Britse bedrijf past iStream Carbon toe. Volgens het bedrijf is het ’s werelds eerste betaalbare variant van koolstofvezel. Gordon Murray Design heeft namelijk een manier ontwikkeld om koolstofvezel machinaal te produceren, in plaats van met de hand. Hierdoor is het produceren van dit materiaal een stuk minder arbeidsintensief en dus goedkoper.
Slechts 750 kg
Dankzij de toepassing van koolstofvezel en een buizenframe weegt de Yamaha Sports Ride Concept slechts 750 kg. Over de motorisering is niets bekend. Al denken wij dat de hoogtoerig 998 cc-viercilindermotor uit de Yamaha YZF-R1M een smakelijke combinatie is met de lichte sportauto.
[gallerij-1]