
Wist je dat: de Japanse avonturen van AMG
De Duitse tuner bemoeide zich niet alleen met Mercedes-Benz
Mercedes-Benz en AMG zijn vandaag de dag in één adem te noemen. Van bijna elk model verschijnt er wel een gepeperde versie uit Affalterbach op de markt. Maar AMG bemoeide zich niet alleen met Mercedes-Benz. In de jaren tachtig werd de bratwurst tijdelijk voor sushi verwisseld.
Aangepaste straatauto’s
AMG richtte zich oorspronkelijk op de racerij en de ontwikkeling van nieuwe technologieën, maar al snel merkte het bedrijf dat er een markt was voor aangepaste straatauto’s. AMG begon accessoires te ontwikkelen voor de modellen van Mercedes-Benz. Denk daarbij aan lichtmetalen wielen, spoilers, widebodykits, sportsturen en sportieve schokdempers.
AMG Hammer
Langzaamaan begon AMG complete auto’s te bouwen in plaats van alleen accessoires te ontwikkelen. Een mooi voorbeeld is de AMG Hammer (alleen de naam al) uit 1986. Op basis van de toenmalige E-Klasse ontwikkelde AMG de snelste sedan van zijn tijd met een gemeenogende bodykit en een 5,6-liter V8 met 360 pk. Later verschenen er zelfs versies met een 6,0-liter V8 op de markt. Volgens diverse bronnen was de AMG snel genoeg om een Lamborghini Countach bij te houden.
LEES OOK: Power-SUV voor 7 personen: Mercedes-AMG GLB 35
Mitsubishi Debonair V3000 Royal AMG
Je kunt wel stellen dat de Hammer indruk maakte bij zijn introductie en de naam van AMG als Mercedes-Benz-tuner definitief vestigde. Des te vreemder is het model dat de ze een jaar later uitbrachten.
Maak kennis met de Mitsubishi Debonair V3000 Royal AMG. Een fullsize Japanse sedan met bodykit, lichtmetalen wielen en een spoiler. Onder de motorkap schuilt een 3,0-liter V6 met 148 pk die de voorwielen aandrijft. Toch iets andere koek dan de Hammer.
Naar verluidt werd het onderstel nauwelijks aangepast, waardoor de sportiviteit zich tot het uiterlijk beperkte.



Exclusief in Japan
Was dit het enige Japanse avontuur? Nee, hoor. In 1989 introduceerde de tuner een ‘echte AMG’: de Galant AMG. Het vermogen van de 2,0-liter viercilinder steeg van 130 naar 170 pk. Indrukwekkend als je bedenkt dat de motor geen turbo of supercharger heeft.
Zoals het een AMG betaamt werd het uiterlijk verfraaid met een bodykit, lichtmetalen wielen en diverse AMG-logo’s.



Sinister
Net als de Hammer kon je de Galant in een lekkere sinistere carrosseriekleur bestellen. De Galant AMG werd tussen 1989 en 1991 uitsluitend op de Japanse markt verkocht. Uiteindelijk produceerde Mitsubishi niet meer dan 500 exemplaren.
LEES OOK: Handgebouwde motor voor Mercedes-AMG A 45 en CLA 45
De Honda Civic?
Naar verluidt verscheen medio jaren negentig nog een AMG-accessoirepakket voor de Zuid-Afrikaanse Honda Ballade (bij ons bekend als Civic), maar daar is weinig over bekend. In 1999 lijfde Mercedes-Benz de tuner in, waarna het zich uitsluitend focuste op modellen van Mercedes-Benz (en aanverwanten).
Een unieke Japanse auto met AMG-behandeling zullen we dus niet snel meer tegenkomen. Dat zet ons wel aan het denken, wat zouden nog potiëntele AMG-modellen zijn. De Mazda RX-7? Lexus IS300h of toch de Toyota Supra? We zullen het waarschijnlijk nooit weten.