Waterstof en Le Mans? Voorlopig niet volgens Toyota
Toyota Motorsport-teambaas Rob Leupen geeft zijn visie op waterstof
De huidige topklasse van het WEC (World Endurance Championship), beter bekend als de LMP1-klasse (Le Mans Prototype 1), maakt momenteel gebruik van hybridetechniek. Maar hoe zit het met waterstof? Rob Leupen, Vice President en Director Business Operations van Toyota Motorsport GmbH, geeft zijn visie.
Toyota Motorsport en waterstof
“Waterstof speelt op dit moment geen belangrijke rol”, zegt Rob Leupen. “Natuurlijk wordt er door Toyota in Japan volop ontwikkeld, maar niet door Toyota Motorsport in Keulen. Er zijn op dit moment nog geen plannen om waterstoftechnologie toe te passen in de autosport. In theorie kan het een toekomstige aandrijflijn zijn, maar er is nog veel research nodig om dat ooit race ready te maken. Voor nu heeft de hybride aandrijflijn nog heel veel potentieel.”
Toyota TS050 Hybrid
De huidige LMP1-racer van Toyota, de TS050 Hybrid, is voorzien van een nieuwe direct ingespoten 2,4-liter twinturbo V6-benzinemotor met 368 kW (500 pk). Ook heeft de racer twee elektromotoren, samen goed voor 368 kW (500 pk). Gecombineerd produceert de aandrijflijn 736 kW (1.000 pk).
Hybride en turbomotoren
Volgens Rob Leupen brengt Toyota in de toekomst turbomotoren in combinatie met hybridetechniek op de markt, zo vertelde hij in een eerder interview met AutoRAI. Wat dat betreft vormt de TS050 Hybrid dus een technologisch uithangbord voor het Toyota-concern. Weet overigens dat Toyota deelneemt aan het WEC-kampioenschap onder de concernnaam Toyota en dus niet onder de merknaam Toyota of Lexus. Het is een prestigeproject voor het concern. Wie de TS050 Hybrid aandachtig bekijkt, zal ook geen Toyota-logo’s vinden.
[gallerij-1]