
‘Volvo grootste premiummerk in NL’

Volvo sluit het jaar af als grootste premiummerk in Nederland. Dat meldt de Nederlandse importeur. Het Zweedse automerk beleeft uitstekende verkoopresultaten dankzij de V40 en V60 die in de lagere bijtellingsklassen vallen.
Volgens de importeur doet Volvo het dit jaar beter dan de Duitse concurrentie. In een dalende markt verkocht het merk ruim 21.000 auto’s, goed voor een marktaandeel van 5,5 procent en een zesde positie in de totale Nederlandse automarkt. Het zijn vooral automerken met fiscaal aantrekkelijke modellen die dit jaar goede zaken doen. Zoals de Volvo V40 met D4-dieselmotor (85 g/km CO2) die in aanmerking komt voor 14 procent bijtelling en waarvan dit jaar ruim 10.000 stuks zijn verkocht. Ook de Volvo V60 D6 Plug-in Hybrid met 7 procent bijtelling is populair onder zakelijk rijders. Het model werd dit jaar verkozen bovendien verkozen tot ‘Zakenauto van het Jaar 2014’. Met ingang van 2015 veranderen de bijtellingsregels. De V40 D4 valt dan bijvoorbeeld in de 20%-categorie in plaats van die van 14.