“Voldoende verschillen tussen Volvo V60 en V90”
Interview met Robin Page, Senior Vice President Design van Volvo
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Robin Page is in juni 2017 aangesteld als Senior Vice President Design van Volvo en Polestar. Hij volgde daarmee Thomas Ingenlath op die is aangesteld als Chief Executive Officer van Polestar, het nieuwe performancemerk van Volvo. Op de Autosalon van Genève spreken we met Robin Page over Volvo’s nieuwste aanwinst: de nieuwe Volvo V60.
Fotografie: Stefan de Haan
De nieuwe Volvo V60 is opmerkelijk groter geworden. Verwacht je dat de kopersgroep van een V90 nu niet naar een V60 zal overstappen?
“Er is altijd een risico. We krijgen een splitsing in de kopersgroep. Afhankelijk van de behoeftes van de klant kiezen ze voor een V60 of voor een V90. De V90 is niet alleen groter, maar ook ruimer en heeft bovendien nog meer een premium en elegantere uitstraling dan de V60. In de V60 draait alles meer om gebruiksgemak. De auto heeft bovendien een andere dakhoek. De achterklep van de V90 loopt veel schuiner af. Het karakter van de lijnen is compleet anders. De V60 is dynamischer, atletischer en sportiever. De V90 is comfortabeler, statiger, meer premium.”
“Er bestaat zeker een business case voor een nieuwe Polestar V60 of S60, dus watch this space.”
Is het een compliment als mensen zeggen dat de V60 een kleine V90 is? Of is dat juist iets negatief vanwege te weinig verschillen?
“Mensen begrijpen het verschil tussen de V60 en V90. Bij onze SPA-auto’s is het onze strategie om te spelen met afmetingen en karakterlijnen, maar om het design dicht bij elkaar te houden. Dat zie je ook bij de XC60 en XC90 en dat doen we nu ook bij de V60 en V90. Toch is het karakter van de twee modellen compleet anders. Er zijn klanten die nu van een V70 overstappen op een V60 in plaats van een V90. Toch verwachten we ook dat de nieuwe V60 veel klanten van andere merken zal aantrekken, zoals Mercedes-Benz, Audi en BMW en ook van Jaguar. De V60 is hoe dan ook een heel populaire auto.”
“We verwachten dat de nieuwe V60 veel klanten van andere merken zal aantrekken.”
Op welk deel van de V60 ben je het trotst?
“De manier waarop het exterieur en het interieur in elkaar overgaan. Ze hebben dezelfde sfeer. Maar ik ben vooral trots op de vouw die ontstaat in het achterportier en overloopt in het achterscherm en het achterlicht. Dat geeft de V60 een zeer fraaie en gespierde uitstraling. Het creëren van deze heup in het plaatwerk was technisch een grote uitdaging om te realiseren. Dat is echt niet eenvoudig.”
De nieuwe Volvo S60 dan: zal de vraag naar dat soort auto’s afnemen door de toenemende populariteit van SUV’s?
“We zien een grote markt voor de nieuwe S60 in de Verenigde Staten en China. Het SUV-segment groeit, dat zal niemand ontgaan. Voor Volvo positief nieuws, want we hebben een gevestigde naam als bouwer van SUV’s met de XC90, XC60 en XC40. Toch is er nog steeds een goede markt voor sedanmodellen en dus ook voor een S60. De nieuwe wordt overigens heel sexy en compleet anders dan zijn voorganger.”
“Ik zie zeker een markt voor een kleinere SUV onder de XC40.”
Tien jaar geleden had de SUV een slecht imago. Te groot, te onzuinig. Nu wil iedereen een SUV. Ze zijn aerodynamisch niet perfect en hebben een hoger brandstofverbruik. Zal de SUV populairder worden in de toekomst of stappen mensen juist over naar V60- en S60-achtige auto’s?
“Ik denk dat SUV’s populair blijven en dat vooral elektrificatie een grote trend wordt in dit segment. SUV lenen zich namelijk uitstekend voor manieren van elektrificatie. Het klopt dat SUV’s aerodynamisch niet optimaal zijn, maar er zijn genoeg manieren te verzinnen om de aerodynamica te verbeteren.”
Komt er een kleinere SUV onder de XC40?
“Misschien. We hebben er op dit moment geen plannen voor, maar ik zie er zeker wel een markt voor. Het CMA-platform biedt wellicht nieuwe mogelijkheden.”
De nieuwe V60 staat op het SPA-platform. Wat is daarvan het grootste voordeel?
“Dat is heel simpel: de proporties. Het platform is breed en laag en geeft ons zoveel vrijheid om een auto fantastische proporties te geven, ook vanbinnen. Alle zaken waar een autodesigner van droomt, zijn haalbaar dankzij SPA.”
Is SPA vanuit een designoogpunt dan interessanter dan CMA?
“Van CMA dachten we dat het uitdagender zou zijn dan SPA, maar we hebben veel invloed uitgeoefend op CMA. Door de spoorbreedte achter bijvoorbeeld met 40 millimeter te verbreden staat een auto veel beter op zijn wielen, zelfs als de lengte van de auto beduidend korter is. CMA is dus ook interessant, op zijn eigen manier. We kijken nu ook naar toekomstige platforms om ook daar de juiste verhoudingen te realiseren.”
“De juiste verhoudingen zijn essentieel.”
Wat zijn de grootste uitdagingen voor een designer?
“Ik spreek liever over kansen. Autonoom rijden biedt bijvoorbeeld veel kansen. Verder is het zaak dat het accupakket van deels of volledig elektrische auto’s zo compact mogelijk wordt ontworpen zodat dit zo weinig mogelijk impact heeft op het ontwerp. Het is een uitdaging om alle nieuwe technologische ontwikkelingen te integreren in een lay-out die jij als designer voor ogen hebt. Ook moet je rekening houden met kosten, want ondanks alle dure batterijen, technologieën die steeds slimmer worden en nieuwe displaytechnologieën moet een auto wel aantrekkelijk geprijsd blijven.”
Heeft Polestar plannen voor de nieuwe V60 en S60?
“We doen ook het design van alle auto’s van Polestar. We kijken altijd naar hoe we Polestar kunnen verbinden met Volvo, maar op dit moment kunnen we daar nog niets over vertellen. Er bestaat zeker een business case voor, dus watch this space.”
“We kijken nu ook naar toekomstige platforms om ook daar de juiste verhoudingen te realiseren.”
Waarin rijd je zelf?
“Ik heb een Volvo S90, maar ga binnenkort in de nieuwe XC60 rijden. Verder heb ik nog een Jaguar E-Type Convertible Straight Six Series 1.5, best zeldzaam.”