Rallymonster met verstand
Rijtest Subaru Levorg
Vanbuiten lijkt de nieuwe Subaru Levorg op de bloedsnelle STI, vanbinnen is hij zo ruim als de praktische Legacy. Kan de Levorg het beste van beide combineren? We gaan op pad met de nieuwe Subaru Levorg op de bochtige weggetjes van Barcelona.
[gallerij-1]
We staan te popelen om achter het stuur te kruipen van de nieuwe Subaru Levorg, maar voordat we instappen, krijgen we nog een korte uitleg. “De Levorg voldoet aan de kenmerkende eigenschappen van Subaru: altijd een boxermotor, altijd permanente vierwielaandrijving en altijd een dynamische wegligging.” Vooral naar dat laatste zijn we erg benieuwd. “Oh, en vergeet niet de sportstand uit te proberen”, is de laatste tip.
Twee druppels water
Het eerste wat ons opvalt als we naar de auto lopen, is de neus. Die lijkt als twee druppels water op de STI, Subaru’s strepentrekkende rallymonster. Zelfs de ‘air scoop’ op de motorkap is aanwezig, die voedt koude lucht naar de intercooler. We nemen plaats in de sportieve lederen zetels. Direct voelbaar is de zijdelingse steun, dat komt goed van pas in de bochtige wegen van Barcelona. Het stuur is mooi ontworpen en ligt lekker in de hand. Het is goed verstelbaar en komt ver naar je toe, als je dat wenst. De rest van het interieur is spartaans vormgegeven, met weinig afleiding en onnodigheden.
[parallex-1]
Auto-Stepped Control
We rijden rustig weg en voelen de automatische transmissie opschakelen. Vreemd, de nieuwe Subaru Levorg is toch altijd uitgerust met een CVT? Hoewel de ‘Lineartronic’ in feite traploos schakelt, hebben de ingenieurs van Subaru er voelbare verzetten ingeprogrammeerd, ook wel Auto-Stepped Control genoemd. Zo voelt de transmissie aan als een traditionele automaat, iets wat Europese kopers waarderen volgens Subaru.
De eerste bochten
Inmiddels draaien we de snelweg af. De eerste scherpe bochten dienen zich aan. Daar laat de Levorg zich van de beste kant zien. Het onderstel is voor een groot deel hetzelfde als de STI en dat merk je. De Levorg verslindt de bochten met gemak. Terwijl Barcelona op de horizon steeds kleiner wordt, groeit onze glimlach.
Handmatig terugschakelen voor een bocht doen we eenvoudig met flippers achter het stuur. De bak is heerlijk soepel en het schakelen lekker vlot. Dat de Levorg niet met handbak in de prijslijsten staat, is wat ons betreft geen gemis.
[video-1]
Laag zwaartepunt
De uitstekende wegligging dankt de Levorg onder meer aan het lage zwaartepunt van de boxermotor. Tijdens de elandproeven – een hogesnelheidsproef waarmee de stabiliteit van een auto wordt getest – laat de ‘sports tourer’ veel concurrenten ver achter zich dankzij de stabiele wegligging en bakken grip.
De 1,6-liter turbomotor met 125 kW (170 pk) heeft geen enkele moeite met de bergpasjes. Het is genoeg vermogen om plezierig mee te rijden en laag genoeg om de uitstoot (en de prijs) binnen de perken te houden. Het officiële verbruik ligt op 6,9 l/100 km. Hoog in de toeren hoor je de turbo lekker meezingen; toch weer een stukje STI. Dankzij de permanente vierwielaandrijving kan de Levorg zijn vermogen goed kwijt.
Veiligheid
Subaru heeft goed zijn best gedaan om het zicht te verbeteren, bijvoorbeeld door een extra ruitje bij de a-stijl. Dat komt natuurlijk goed van pas als we de bocht inkijken op de heerlijke bergwegen, maar in het dagelijkse verkeer kan het ook betekenen dat je die ene fietser precies wél ziet. Naast dodehoekdetectie is de Levorg uitgerust met een scala aan sensoren en veiligheidssystemen. Qua veiligheid zit het bij de Subaru dus wel snor.
Maar goed, als je puur voor prestaties gaat, koop je natuurlijk de STI. De Levorg koop je ook met je verstand. De bagageruimte slokt 522 liter aan spullen op. Als we de bank plat gooien (met één druk op de knop) zien we 1.446 liter bagageruimte. De Levorg kent een uitstekende balans tussen rijplezier en functionaliteit; everyday sporty noemt Subaru dat.
[gallerij-2]
Wat betekent Levorg?
Levorg staat voor LEgacy reVOlution touRinG. Het design is een mix van de succesvolle 4e generatie en de STI. De meest recente, 5e generatie, sloeg namelijk nooit goed aan in Europa. Hij is vanbuiten iets gekrompen in vergelijking met zijn voorganger, maar vanbinnen is de Levorg zelfs ruimer. Voor nog meer STI-feeling kan je kiezen voor het STI-pakket. Dan wordt je nieuwe Subaru Levorg voorzien van diverse sportieve accessoires die de auto nog meer op de STI laten lijken.
Prijzen Subaru Levorg
De nieuwe Subaru Levorg staat deze maand in de showroom en is leverbaar voor prijzen vanaf 34.995 euro.
[gallerij-3]