Rij-impressie – Mazda CX-3
Voor Mazda is de CX-3 belangrijk. Het merk heeft hoge verwachtingen van dit model. Vooral omdat het segment van de compacte crossovers momenteel booming is en daar past het nieuwe model in.
150.000 Mazda’s CX-3 moeten per jaar van de band rollen in Japan. 38.000 daarvan komen naar Europa. Het is een volstrekt nieuwe auto, geen vervanger van een voorgaand model. Onderstel en aandrijving van de nieuwkomer zijn gelijk aan die van de Mazda2. Ook de binnenruimte is min of meer gelijk, alleen biedt de crossover meer hoofdruimte door het hogere dak. Ook de zipositie is hoger, waardoor je wat beter zicht hebt op het verkeer.
[gallerij-1]
GT-M
Mazda verwacht in Nederland vooral belangstelling voor de versie met de 120 pk sterke benzinemotor in de meest luxe GT-M-uitvoering. Dus deze hebben we bij de introductie in Barcelona aan de tand gevoeld. De viercilinder 2,0-litermotor is opvallend stil en lekker soepel. Hij levert voldoende vermogen, dus de wat sterkere 150 pk variant lijkt niet direct nodig. Zeker niet in het wat vlakkere Nederland.
Interieur
Je voelt aan alles dat Mazda veel oog heeft voor kwaliteit. De materialen in het interieur zijn stevig. De afwerking is bovengemiddeld goed. Bij de GT-M is er standaard lederen bekleding en ook het dashboard is deels afgewerkt met leder. Stoelverwarming voorin is standaard, evenals een head-up display, adaptieve cruise control, rijstrooksignalering en nog een hele reeks andere (veiligheids)voorzieningen. Het is kortom een heel complete compacte crossover, die dankzij de standaarduitrusting de vergelijking aan kan met diverse concurrenten. Mazda noemt met name de Nissan Juke, de Renault Captur en de Opel Mokka als tegenspelers.
[parallex-1]
Design
De voorzijde met de grote grille en de vleugelvormige koplampen is in lijn met het front van andere modellen van het Japanse merk. De herkenbaarheid is groot. Het is best een opvallende auto en ook wel een beetje chic met al dat chroom. Hij straalt luxe uit en biedt ook comfort. De vering is vrij zacht, terwijl hij toch erg fijn en stabiel stuurt. De grip van de banden is in kritische situaties boven verwachting groot, wat een veilig gevoel geeft.
Levering
De levering van de nieuwe Mazda CX-3 start in juni. De 1,5-liter dieselmotor met 105 pk komt twee maanden later naar ons land. De 120 pk-versie is leverbaar vanaf 20.990 euro. De uitvoering GT-M komt op 27.490 euro. De dieselversie is louter als GT-M verkrijgbaar en kost 29.990 euro. Tot eind dit jaar geldt voor de diesel nog 20 procent bijtelling.
[gallerij-2]