Rijtest – Lancia Voyager S
Lancia Voyager
De Voyager is een echte familycar en dat is hij ook onder Italiaanse Lancia-vlag. Er past met gemak een half voetbalelftal in dankzij de drie zitrijen. Elke stoel van de tweede en derde zitrij is afzonderlijk in te klappen. Zitting en leuning verdwijnen in de vloer. Dit handige systeem heeft Stow ’n Go. Het werkt prima en er zijn geen opstaande richels. De vloer is geheel vlak, waardoor de bagage van achteruit makkelijk naar voren is te schuiven. In een handomdraai verandert de Lancia Voyager in een volumineuze bestelauto. De twee elektrisch bedienbare zijschuifdeuren maken instappen en laden ontzettend gemakkelijk.
Chroom
De Lancia Voyager valt op met zijn glanzend zwarte grille met chromen omlijsting. De dynamisch gevormde koplampen sluiten er strak op aan. De glanzend zwarte wielen maken het stoere beeld compleet.
Automaat
We reden de Voyager S met een 2,8-liter MultiJet viercilinder dieselmotor met 130 kW (177 pk) vermogen, gekoppeld aan een zestraps automatische transmissie. Die schakelt vlot op, waardoor het toerental van de motor laag blijft. Dat scheelt in het verbruik. Een kampioen zuinigheid is het niet. Dat kan ook niet gezien de forse afmetingen. Een gemiddeld verbruik van 7,9 liter over 100 km (fabrieksopgave) is voor zo’n grote auto redelijk gunstig.
Comfort hoofdzaak
De Lancia Voyager is een heerlijk comfortabele auto voor de lange afstanden. Door de hoge zitpositie, de elektrisch verstelbare stoel en de soepele vering zijn lange ritten prima uit te houden.
Prettige voorzieningen
De uitrusting is bijzonder compleet. De climate control met airco is achterin apart te regelen. Standaard is een uitgebreide Uconnect-multimediaplatform voor audio en navigatie aan boord. Parkeersensoren en een achteruitrijcamera vergemakkelijken parkeren en manoeuvreren. De achterklep is elektrisch te openen en te sluiten en de contactsleutel kan in de tas of broekzak blijven dankzij de keyless entry en de start/stop-knop.