Rijtest – Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm
De meerdere rijkarakteristieken van de Alfa Romeo Giulietta, voegen daadwerkelijk wat toe. Uiterst comfortabel op de lange baan, maar als het moet lekker sportief door de bocht.
Heus, de Alfa Romeo Giulietta is niet de enige auto met diverse rijstanden. Maar wel de enige in zijn klasse die het ongeacht de uitvoering biedt. En waar je bij andere merken nog wel eens heel goed moet opletten om het verschil tussen de rijstanden te merken (waardoor ze eigenlijk overbodig zijn), merk je in de Italiaanse hatchback heel duidelijk in welke stand je rijdt.
[gallerij-1]
Drie standen
Alfa D.N.A. (want zo heet het systeem) biedt de keuze uit drie standen:
- Dynamic
- Normal
- All Weather
Dynamic is de sportiefste stand. En de leukste. De Alfa reageert alerter op het gaspedaal en stuurt met meer gevoel. Maar omdat comfort niet heel erg aanwezig is, reden we op de snelweg liever in Normal. Eenmaal op binnenwegen wisten we echter niet hoe snel we weer in Dynamic moesten rijden.
Als sneeuw voor de zon
De Alfa Giulietta uit de test is voorzien van een 2,0-liter diesel. We namen de auto mee naar een wit Oostenrijk. Daar viel de ronkende dieselsound op als we de auto vroeg in de koude ochtend startte. Eenmaal op stoom verdween dat geluid als sneeuw voor de zon. De motor liet nauwelijks meer van zich horen.
Prima reisauto
Met 110 kW (150 pk) en 380 Nm (bij 1.750 toeren per minuut) is de Giulietta 2.0 JTDm een sportieve diesel, Alfa-waardig. Op de Autobahn reden we regelmatig 170 km/uur en ook dan reageerde de Alfa kwiek zodra het gaspedaal verder ingetrapt werd. De auto lag goed stabiel op de weg en na ruim 1.000 kilometer stapten we nauwelijks vermoeid uit. Een prima reisauto.
[parallex-1]
Twee vuistdikke uitlaten
Of het design van een auto geslaagd is, blijft een kwestie van smaak, maar we zijn onderweg niemand tegengekomen die de Giulietta niet mooi vond. De achterzijde oogt lekker dik, vooral wanneer de Alfa zoals in ons geval is uitgerust met een diffuser met twee vuistdikke uitlaten. De carrosseriekleur ‘Perla Moonlight’ krijgt bij het juiste licht een violetachtige tint en lijkt op die van de conceptcar Nuvola uit 1997.
Giri in plaats van t.p.m.
Het sportieve design krijgt vanbinnen een vervolg. De auto omsluit de bestuurder als een Italiaans maatpak zijn drager. Alleen zou het stuurwiel wat kleiner mogen. Geinig is dat Alfa de toeren niet langer als t.p.m. aanduidt maar als het Italiaanse ‘giri’, net als vroegâh. En ‘oil’ is ‘olio’, zoals dat ook hoort in een Alfa.
20% bijtelling
Een Alfa koop je met het hart, hoor je vaak. En zo is het ook wel een beetje, dat blijkt wel uit het bovenstaande. Desondanks hebben leaserijders ook een rationele reden om de Giulietta 2.0 JTDm aan te schaffen, namelijk 20% bijtelling. Dat hebben meer auto’s in zijn klasse, maar die hebben niet altijd evenveel vermogen. Alfa vraagt minimaal 30.750 euro voor de Giulietta 2.0 JTDm.
[gallerij-2]