Review – Renault Captur E-Tech Hybrid – Zuinig en vlot
Gaan zuinigheid en sportiviteit hand in hand?
De Renault Captur kun je tegenwoordig krijgen met een zuinige hybride-aandrijflijn: de Captur E-Tech Hybrid. Maar er is nog een primeur: de zuinigerd is er ook als sportieve R.S. Line-uitvoering. Het is voor het eerst dat deze op autosport geïnspireerde versie beschikbaar is voor de Captur. Gaan zuinigheid en sportiviteit hand in hand? In deze review zoeken we het uit.
Renault E-Tech
Renault breidt zijn aanbod van deels elektrische modellen in rap tempo verder uit. Deze zuinige – en vaak extra krachtige – modellen vallen onder het E-Tech label. Eerder dit jaar reden we al met de Clio E-Tech Hybrid en Captur E-Tech Plug-in Hybrid. Nu stappen we in dezelfde Captur, maar dan zonder stekker.
Elektropower
Aan de buitenkant verraadt alleen een E-Tech-badge op de achterklep dat onze testauto extra zuinig is, maar verder is het een gewone Captur. Onder de motorkap is het een ander verhaal.
Daar ligt een speciaal aangepaste 1,6-liter TCe benzinemotor, twee elektromotoren en een multi-mode versnellingsbak. Achterin de auto ligt een klein accupakket. De hybride aandrijflijn heeft Renault samen ontwikkeld met het Renault F1 Team en is goed voor 140 pk. Dat is 20 pk minder dan je in de plug-in hybride Captur krijgt, maar altijd nog 50 pk meer dan de reguliere basisuitvoering in huis heeft.
Stekkerloos
De Captur Hybrid moet het doen zonder groot accupakket en stekkeraansluiting. Toch kun je redelijk wat stukjes volledig elektrisch rijden. Een van de elektromotoren zorgt namelijk voor de aandrijving, samen met de benzinemotor. Een tweede kleinere elektromotor fungeert als startmotor en generator. Die wekt dus energie op tijdens het afremmen. Daarnaast zorgt de benzinemotor ook voor stroom in de kleine batterij.
Zuinig
De compacte SUV is daardoor behoorlijk zuinig. Volgens Renault kan hij tot 80% van de tijd in de stad volledig elektrisch rijden, waarmee je tot wel 40% brandstof kunt besparen ten opzichte van een versie met conventionele verbrandingsmotor. Dat blijkt in de praktijk aardig te kloppen, al hebben we het niet bijgehouden in procenten.
Soepeltjes
De aandrijflijn zorgt ook voor een zeer comfortabele rijervaring. Je rijdt altijd elektrisch weg, in alle rust en stilte. De benzine- en elektromotoren werken goed samen en er zijn haast geen merkbare overgangen. Bovendien gaat het lekker vlot. Het direct verkrijgbare koppel van de elektromotor voel je meteen zodra je het gaspedaal maar een klein beetje aanraakt. Druk je hem dieper in, dan springt de benzinemotor direct bij.
Regeneratief remmen
Het regeneratieve remsysteem zorgt voor extra stroom in de batterij, maar ook voor de mogelijkheid om met één pedaal te rijden: het zogeheten one-pedal-driving. De Captur remt dan automatisch flink af zodra je de hendel van de automaat in de B-stand zet en van het gas afgaat. Hierdoor heb je het rempedaal haast niet meer nodig, net zoals in een volledig elektrische auto. Dat is eventjes wennen, maar je hebt het zo onder de knie.
Renault Captur R.S. Line
De vlotte reactie op het gaspedaal geeft een lekker sportief gevoel, maar daar blijft het niet bij. De auto is ook bijzonder sportief aangekleed, zeker als je voor de R.S. Line-uitvoering gaat. Deze is voorzien van sportieve designelementen, zoals een voorbumper met F1-blade en honingraatgrille, een grijze achterdiffuser, privacy glass, verchroomde dubbele uitlaatsierstukken en 18-inch lichtmetalen wielen.
Fraai interieur
De sportieve accenten gaan door in het interieur. De R.S. Line is voorzien van een met geperforeerd leder beklede sportstuur met rood en grijs stikwerk, aluminium instaplijsten, rode accenten op de ventilatieopeningen en het met carbonmotief afgewerkte dashboard.
Standaard krijg je op deze uitvoering ook het 7-inch multimedia- en navigatiesysteem, parkeersensoren voor en achter, een achteruitrijcamera, een inductielader voor smartphones en een automatisch dimmende binnenspiegel zonder omlijsting. Standaard krijg je al flink wat spulletjes dus.
Prijzen Renault Captur Hybrid
De Renault Captur E-TECH Hybrid 145 staat in de prijslijst voor 29.190 euro. Het gaat hier om de instapuitvoering: de Zen. De stoere R.S Line is er vanaf 32.890 euro. Wil je weten wat je allemaal krijgt in de plug-in hybride-uitvoering van de Captur? Lees dan hier onze rijtest of bekijk de video: