Review – BYD Dolphin (2024) – Dé prijsknaller van het moment?
De BYD Dolphin is een elektrische auto die zich in hetzelfde vaarwater begeeft als de Volkswagen ID.3, Opel Astra Electric, Kia Niro EV en Peugeot e-308. Maar dankzij een opvallend prijskaartje – dat begint bij minder dan 30.000 euro – is hij goedkoper dan een Opel Corsa Electric en Peugeot e-208. Hoe zit dat? AutoRAI.nl ging een week op stap met de Chinese EV en zocht het uit.
Hoe groot is-ie?
Hoewel de Dolphin op foto’s misschien niet enorm imposant oogt, zijn we verrast als we er voor het eerst naast staan. Hij lijkt in het echt veel groter. Zijn lengte overstijgt zelfs die van de Volkswagen ID.3. Dat merk je overigens niet in de bagageruimte, die met 345 liter fors kleiner is dan die van de ID.3. Onder de laadvloer zit nog wel een groot vak, waar zelfs een klein koffertje in past. Op de tweede zitrij kom je geen (been)ruimte) tekort. Zelfs personen met zeer lange benen hebben er niets te klagen. De hoofdruimte daarentegen is minder imposant.
Actieradius BYD Dolphin
De BYD Dolphin biedt keuze tussen twee accu-opties: een bescheiden 45 kWh-batterij met een actieradius van 340 kilometer en een 60 kWh-batterij die je tot 430 kilometer ver brengt. De prestaties variëren van 95 pk voor de basisversie (Comfort), 117 pk (Boost) en 204 pk (Comfort en Design). Wij rijden in de 204 pk sterke Comfort-versie. De elektromotor zorgt voor voldoende pit tijdens het rijden. De Hankook-banden – die BYD in Nederland onder de Dolphin monteert – kunnen het vermogen soms zelfs maar moeizaam aan. In scherpe bochten moet je rustig het gas doseren bij regenachtig weer. Sportief rijden zit er dan ook niet bij. Maar waarom zou je dat willen met een compacte gezinsauto?
Zweven
Het rijden in de BYD Dolphin wordt gekenmerkt door comfort. En hoe! Het is een van de comfortabelste auto’s die we in 2023 hebben gereden. Dat mag je gerust bijzonder noemen, aangezien we het over een compacte hatchback hebben en niet een statige Duitse sedan. Het soepele onderstel absorbeert moeiteloos alle hobbels en kuilen in het wegdek, waardoor je dat typische ‘zweven over het asfalt-gevoel’ krijgt. Ondanks deze zachtheid blijft de auto op hoge snelheden verrassend stabiel. De Dolphin bewijst dat Chinezen inmiddels doorhebben hoe je een goed onderstel moet bouwen.
Riant aangekleed
Standaard is de Dolphin voorzien van een indrukwekkende lijst aan uitrustingen, waaronder een 13-inch infotainmentscherm, elektrisch verstelbare voorstoelen, keyless entry, adaptieve cruisecontrol en een 360-gradencamera. Bij de concurrentie moet je voor deze zaken – als ze al op de optielijst staan – diep in de buidel tasten. Bij BYD krijg je deze mooie spulletjes dus al in de basisversie, die – nogmaals – nog geen 30.000 euro kost. Indrukwekkend, zeker als je weet dat je bij de concurrentie al snel 7.000 tot 15.000 euro meer kwijt bent voor een soortgelijke auto.
Minpunten
De instapper – met een prijskaartje van 29.990 euro – kun je misschien wel beter laten staan. Hij beschikt over slechts 95 pk en kan snelladen tot 60 kW. Met de actieradius van 340 kilometer is weinig mis mee, maar vooral het snellaadvermogen maakt deze auto een slechte keuze voor langere reizen. Als tweede auto is hij meer dan geschikt, maar niet iedereen heeft 30 mille liggen voor een tweede auto. Ook de instapper blijft een bijzondere aanbieding, vanwege zijn riante aankleding. Toch zouden wij adviseren om voor 35.490 euro te kiezen voor de Comfort-variant. Deze versie maakt ook niet enorm veel indruk bij een snellader – hij kan tot 88 kW laadvermogen aan – maar komt wel een stuk verder: 430 kilometer.
Toekomstperspectief
Met de opkomst van concurrenten zoals de Citroen ë-C3, Renault 5 en Volkswagen ID2 komt er meer keuze in het betaalbare segment én dus meer concurrentie voor de Dolphin. De Dolphin is echter geen kleine stadsauto, maar een volwaardige gezinsauto, die vol zit met moderne snufjes en comfortfuncties. Hadden we al gezegd dat het gigantische infotainmentscherm met een druk op de knop 90 graden draait? BYD heeft echter zijn oog ook gericht op de toekomst met de mogelijke komst van de BYD Seagull, een échte compacte elektrische auto die kan concurreren met de eerder genoemde modellen, mogelijk zelfs voor minder dan 25.000 euro, gokken we.
Conclusie
De BYD Dolphin is een prijsbreker met ruimte en stijl en hoewel het niet zonder tekortkomingen is – zijn laadvermogen maakt weinig indruk – biedt hij een aantrekkelijke optie voor wie op zoek is naar een elektrische auto met een vriendelijk prijskaartje. In de video hieronder vertellen we je meer over onze ervaring met de Chinese hatchback.