Nieuwe Porsche 911 GTS in liefst vijf varianten
Sneller dan ooit, completer dan ooit
Het GTS-recept van Porsche is succesvol. Zelfs zo succesvol dat van de 911 als twaalf jaar lang GTS-modellen worden gebouwd. Anderhalf jaar na de marktintroductie van de 992 breidt Porsche de 911-range uit met de sportieve GTS-modellen. De keuze is reuze.
Het motorvermogen van de 911 GTS
De 3,0-liter zescilinder boxermotor met twee turbo’s in de nieuwe Porsche 911 GTS levert 353 kW/480 pk. Het maximumkoppel bedraagt 570 Nm, een toename van 20 Nm ten opzichte van zijn voorganger. De sprint vanuit stilstand naar 100 km/u kost de 911 Carrera 4 GTS Coupé met PDK slechts 3,3 seconden, drie tienden sneller dan zijn voorganger. Als alternatief voor de 8-traps PDK is voor alle 911 GTS-modellen een handgeschakelde 7-versnellingsbak met zeer korte schakelwegen leverbaar. Standaard heeft de GTS een sportuitlaatsysteem. Porsche laat bij de nieuwe GTS een deel van de interieurisolatie weg.
Onderstel afgeleid van 911 Turbo
Het onderstel van de 911 GTS is afgeleid van dat van de 911 Turbo. Dankzij het standaard Porsche Active Suspension Management (PASM) reageren de schokdempers razendsnel op dynamische veranderingen. In de Coupé en Cabriolet wordt het PASM standaard gecombineerd met een met tien millimeter verlaagd sportonderstel. Het concept met hulpveren op de achteras komt ook van de Turbo-modellen. Dit betekent dat de hoofdveren onder alle rij-omstandigheden onder spanning staan en de neerwaartse slag behouden blijft. Het chassis van de 911 Targa 4 GTS stamt van de 911 Targa 4S.
Turbo-remmen
Porsche heeft de remmen aangepast aan het hogere vermogen van de GTS. De remmen komen van de 911 Turbo. De 20-inch (voor) en 21-inch (achter) grote, zwarte lichtmetalen velgen met centrale wielmoer gebruikt Porsche ook op de 911 Turbo S.
Kenmerken
De vele zwarte of verdonkerde details aan het exterieur zijn typisch voor de 911 GTS, waaronder de karakteristieke beugel van de 911 Targa 4 GTS. Andere in zwart zijdeglans gespoten elementen zijn de lip van de voorspoiler, de lichtmetalen velgen, de GTS-logo’s op de portieren en aan de achterzijde, de lamellen van de grille en de twee uitlaatsierstukken. Optioneel kunnen klanten kiezen voor een exterieurpakket waarin deze en andere details in hoogglans zwart worden uitgevoerd.
SportDesign Pakket
Alle 911 GTS-modellen beschikken in de basis over het SportDesign Pakket, met een opvallend design van de voor- en achterkant en de dorpels. Bij de standaard led-koplampen met Porsche Dynamic Light System Plus (PDLS Plus) zijn de koplampen en dagrijverlichting verdonkerd.
Lightweight Design Pakket
Het Lightweight Design Pakket, dat vanaf medio november voor het eerst beschikbaar is voor de GTS, verbetert de rijdynamiek nog verder. De gewichtsbesparing loopt op tot 25 kilogram dankzij de lichtgewicht volledige kuipstoelen van met koolstofvezel versterkte kunststof (CFRP), lichtgewicht glas voor de zij- en achterruiten en een lichtgewicht accu. Verder heeft de GTS met dit pakket geen achterbank. Andere aanpassingen bij dit uitrustingspakket zijn de standaard achterasbesturing en extra aerodynamische details.
Interieur: zwarte Race-Tex en sportstoelen Plus standaard
De sportieve exterieuraccenten van de GTS-modellen trekt Porsche in het interieur door. De versnellingspook van de – optionele – handgeschakelde 7-versnellingsbak is tien millimeter ingekort, wat sneller schakelen mogelijk maakt. Een GT-sportstuur en Sport Chrono Pakket met modusschakelaar, de Porsche Track Precision app en een bandentemperatuurdisplay behoren tot de standaarduitrusting. De standaard sportstoelen Plus met viervoudige elektrische verstelling zorgen voor zijdelingse steun en comfort. De isolatie in het interieur is verminderd. Meer motorgeluid dus, altijd goed!
Siernaden in karmijnrood of krijt
De nieuwe GTS-versies hebben standaard talrijke delen die zijn bekleed met zwart Race-Tex. Het microvezelmateriaal gebruikt Porsche bij de GTS op de middenpanelen van de stoelen, op het stuur, op de handgrepen en armleuningen, op het deksel van het opbergvak en op de versnellingspook. Bij het GTS-interieurpakket zijn de siernaden verkrijgbaar in karmijnrood of krijt. Ook de veiligheidsgordels, de geborduurde GTS-logo’s op de hoofdsteunen en de wijzerplaten van de toerenteller en het Sport Chrono-klokje hebben die contrastkleuren. De inleg op dashboard, middenconsole en deurpanelen zijn bij de GTS uitgevoerd in gematteerd carbon.
PCM
De zesde generatie Porsche Communication Management (PCM) wordt gekenmerkt door extra functies en een duidelijk vereenvoudigde bediening. De verbeterde taalassistent herkent natuurlijke taal en kan worden geactiveerd met ‘Hé Porsche’. iOS- en Android-gebruikers kunnen gebruikmaken van volledige connectiviteit. Met Apple Car Play® en het nieuwe Android Auto kunnen de functies van de bijbehorende mobiele telefoons volledig worden gebruikt in de nieuwe Porsche 911 GTS-versies.
Prijzen Porsche 911 GTS 2021
De nieuwe serie wordt leverbaar als 911 Carrera GTS met achterwielaandrijving en als 911 Carrera 4 GTS met vierwielaandrijving, beide als Coupé en Cabriolet. De vijfde versie is de vierwielaangedreven 911 Targa 4 GTS. De nieuwe 911 Carrera GTS-modellen zijn per direct te bestellen en staan vanaf eind september bij de Nederlandse Porsche Centra. Hieronder de consumentenadviesprijzen.
Porsche 911 Carrera GTS Coupé: € 184.600
Porsche911 Carrera GTS Cabriolet: € 200.400
Porsche911 Carrera 4 GTS Coupé: € 194.300
Porsche911 Carrera 4 GTS Cabriolet: € 210.600
Porsche911 Targa 4 GTS: € 211.000