Mazda heeft uniek gaspedaal
Mazda doet de dingen net even anders
Mazda rust zijn auto’s uit met een uniek gaspedaal. Door een vertraging in te bouwen, verbetert onbewust het rijcomfort. Maar hoe werkt dat dan precies?
0,2 seconde vertraging
Een gaspedaal in een Mazda reageert met 0,2 seconde vertraging. Dat is zo miniem, dat je het niet bewust merkt. Maar onbewust maakt het wel degelijk verschil, blijkt uit onderzoek. Je lichaam krijgt de tijd om je spieren aan te spannen, zodat optrekken altijd vloeiend voelt.
Waarom die vertraging?
Mazda deed uitgebreid onderzoek naar rijcomfort en het menselijk lichaam in combinatie met autorijden. Uit dat onderzoek kwamen opvallende resultaten. Neem het volgende: op het moment dat het gaspedaal wordt ingetrapt, verwacht het lichaam dat het hoofd van de bestuurder naar achteren zal gaan. De bestuurder bereidt zich hier onbewust op voor door de nekspier aan te spannen.
Nekspieren
Uit het onderzoek kwam naar voren dat de bestuurder tijd nodig heeft om zijn of haar nekspieren aan te spannen. Het gaat hier om 0,2 seconde. Dit is precies de reden waarom er 0,2 seconde vertraging zit in een gaspedaal van Mazda, ook bij een elektrische auto als de Mazda MX-30. Die 0,2 seconden zijn niet voelbaar, maar onbewust zorgt dit voor meer rijcomfort doordat er minder druk op de nekspier komt.
Eenheid tussen mens en machine
Elk detail telt, vinden ze bij Mazda. Het merk streeft altijd naar eenheid tussen mens en machine, of ‘Jinba Ittai‘ zoals Mazda zelf noemt: ‘paard en ruiter zijn één’. Naast het gaspedaal van een Mazda, werkt ook de koppeling bij dit Japanse automerk net even anders.
Koppeling
De invloed van de koppeling op het rijgedrag is groter dan je denkt. Dankzij de koppeling krijg je gevoel met de auto. Het zijn subtiele dingen die ervoor zorgen dat een auto fijn schakelt. De koppelingsplaat van Mazda heeft bijvoorbeeld diverse materialen voor optimale wrijving tussen het vliegwiel en de koppelingsplaat. Zo ontstaat er een precies goede weerstand bij het koppelen.
Stoelen
Het gaspedaal en de koppeling zijn bij Mazda dus net even anders. Toch kijkt Mazda ook naar andere aspecten. Zoals de stoelen en de speakers. De stoelen in een Mazda zijn zó vormgegeven dat je lichaam automatisch een ergonomische zithouding aanneemt, hoe lang de rit ook duurt.
Speakers
En neem de speakers: elke speaker wordt met zorg afgesteld op de regio waar de auto heen gaat, omdat muziekcultuur hier anders is dan in bijvoorbeeld Japan. Alle genoemde zaken zorgen ervoor dat je één bent met de auto. En precies daar is het Mazda om te doen.