Autotest – Infiniti Q50S 3.0T
Overheerlijke kroket met iets te veel mayonaise
Geef toe, bij het zien van deze Infiniti Q50S zou je niet denken dat er 405 pk onder de kap schuilt. Toch? Alleen een rode S op de achterklep verklapt dat je met deze Q50S iedereen te snel af bent.
Tweede kennismaking
Het is onze tweede kennismaking met de Q50. Eerder stapten we namelijk al in de Infiniti Q50 met 2,1-liter dieselmotor. Toen waren we onder de indruk van het comfort, de goede afwerking en de stilte van de Q50. In deze Q50S is dat logischerwijs niet anders, want het interieur is identiek aan de eerder geteste uitvoering.
“Onderhuids schuilt een gloednieuwe 3,0-liter V6-motor met twee turbo’s.”
Totaal andere koek
Dat betekent dat Infiniti ook in deze Q50 sublieme stoelen plaatst. De knoppen en het infotainmentsysteem zijn eenvoudig te doorgronden en de auto biedt meer dan genoeg interieurruimte. Toch is deze Q50S wat techniek betreft totaal andere koek.
Gloednieuwe biturbo V6
Dat komt vooral door de motor. Onderhuids schuilt een gloednieuwe 3,0-liter V6-motor met twee turbo’s. Zoals gezegd goed voor 405 pk en een indrukwekkend koppelcijfer van 475 Nm. Die Newtonmeters zijn al vanaf 1.600 toeren per minuut beschikbaar. De motor heeft een watergekoelde luchtkoeler, elektronische kleptiming en een turbosnelheidssensor voor snellere reacties bij hogere snelheden. Allemaal leuk en aardig. Punt is dat je keer op keer van je à propos gebracht wordt door de indrukwekkende versnelling en het huilende, haast Nissan GT-R-achtige motorgeluid.
“Keer op keer is de versnelling indrukwekkend.”
AutoRAI TV: Infiniti Q50S 3.0T
Waar is dat sperdifferentieel?
De topsnelheid van Infiniti Q50S bedraagt 250 km/u en de sprint van 0 naar 100 km/u legt de luxe sedan af in 5,1 seconden. Dat kan veel sneller als Infiniti een sperdifferentieel monteert, omdat alle power dan beter en meer gecontroleerd op het wegdek wordt overgebracht. Nu stroomt er direct 10 liter water richting een afvoerputje van 5 centimeter. Je begrijpt: dat gaat niet heel efficiënt.
Belachelijk, maar ook oh zo leuk
Vooral bij nat wegdek krijgt de achteras klappen als je het vermogen volledig opvraagt. Bij droog wegdek is dat gelukkig al een stuk minder en is de acceleratie alsnog heel indrukwekkend. In de versnellingen twee tot vijf – er zijn er zeven in totaal – is de acceleratie haast belachelijk, maar ook oh zo leuk. De zeventraps automaat schakelt zelf of jij neemt het over. De schakelflippers hebben een perfect formaat. Zeker iets dat de rijpret een extra impuls geeft.
“De Infiniti Q50S mist een sperdifferentieel.”
Drie computers
Direct Adaptive Steering (DAS) is ook in deze Q50S van de partij. DAS is Infiniti’s benaming voor de ‘steer-by-wire’-stuurinrichting waarbij drie computers bewegingen van het stuurwiel in milliseconden omzetten in de juiste stuurhoek van de wielen. Het systeem is directer dan een normale stuurinrichting. Misschien even wennen in het begin, maar al snel weet je niet beter. Bovendien kun je met de Q50S heerlijk cruisen op de snelweg, vooral met ingeschakelde Active Lane Control (ALC) dat de auto keurig binnen de belijning van de rijstrook houdt, zonder het vervelende ‘ping-pong-effect’.
Sport+-modus
Uniek voor de Q50S is de Sport+-modus, te activeren via de rijmodi-selectieknop, geplaatst net achter de versnellingspook. Dit systeem lijkt vlinderkleppen in de uitlaat te openen, maar in feite wordt het heerlijk jankende motorgeluid op een – gelukkig – realistische manier versterkt via de geluidsboxen. Ook de besturing en dempers spannen zich in Sport+ wat verder aan.
“De Sport+-modus is uniek voor de Q50S.”
Zijn er eigenlijk wel concurrenten?
De prijs per pk van de Infiniti Q50S is ongelofelijk scherp. Vooral als je hem vergelijkt met concurrenten, in hoeverre je daar over kan spreken. We noemen voor het idee maar even de Audi S4, Mercedes-AMG C 43 4Matic en de BMW 340i. De Audi S4 heeft 354 pk en kost net geen 80.000 euro. Mercedes-AMG vraagt voor de 367 pk sterke C 43 4Matic een bedrag van 83.000 euro. En de BMW 340i met 326 pk – aanzienlijk minder vermogen dus – heb je al vanaf 63.000 euro.
163 euro per pk
Nu Infiniti: 405 pk voor een kleine 66 mille. Omgerekend betaal je dus zo’n 163 euro per pk bij een merk dat helaas nog altijd niet veel mensen hebben ontdekt. Bij Audi is dat 226 euro per pk. Je kan er dus niet omheen draaien: Infiniti doet een fantastisch aanbod, al mag de prijs van BMW er ook zijn.
“De auto is te zwaar. Op dit aspect is er voor Infiniti werk aan de winkel.”
Werk aan de winkel
Toegegeven, de Q50S is niet zoals de C43 en S4 een op-en-top sportsedan, maar meer een luxueuze, supersnelle limousine waar je in alle comfort van indrukwekkende prestaties geniet. Toch kun je de Q50 absoluut sportief te rijden, maar je merkt wel dat hij bijna 1.800 kilogram weegt. Op dit aspect is er voor Infiniti werk aan de winkel. Snoep van het totaalgewicht zo’n 250 kilogram – zoals de Duitsers dat goed kunnen – en de Q50 is beter in balans.
Kroket
De conclusie dan. Door het ontbrekende sperdifferentieel en iets te veel lichaamsvet is de Q50S net niet perfect, maar wel bijzonder smakelijk. Een ambachtelijke kroket met iets te veel mayonaise dus, waardoor je niet genoeg van die heerlijke binnenkant kan proeven. Toch is er maar één omschrijving mogelijk voor de Infiniti Q50S 3.0T: het is een Nissan GT-R in gezinsverpakking voor een wel heel leuke prijs.
“Een Nissan GT-R in gezinsverpakking.”